Bakterier i mat

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Jeg lurer på en ting ang varm lunsj til jobb osv. Jeg bruker ikke micro, men om jeg feks varmer en matrett på morgen og har den i en termos matboks. Vil det fungere? Eller vil den boble av bakterier?

Den vil da altså være i lunk temp ca 6 timer.

jeg ville vært litt forsiktig med retter som inneholder ris og pasta ellers ville ikke jeg hatt noe problem med å spise mat etter 6 timer

jeg ville vært litt forsiktig med retter som inneholder ris og pasta ellers ville ikke jeg hatt noe problem med å spise mat etter 6 timer

poteter, pølser, fisk og kjøtt generelt er ingen problem når det er i lunk lenge? :)

Du skal være forsiktig med å la mat være lunkent over lengere tid. Det gir god grobunn for bakterier.. Spesielt på ris, og pasta som det nevnes her. Er den over 60 grader går det som regel fint, men en matrett som er feks 45gader i 4 timer vil potensielt inneholde maaaange bakterier når du skal spise den

Legger ved et bilde jeg syns illustrerer det godt :)
Hilsen kokk :)

Vedlegg

• fbca92_4717a6b35529474d8479c60efa922299.jpg
    fbca92_4717a6b35529474d8479c60efa922299.jpg
    39,3 KB · Visninger: 30
Du skal være forsiktig med å la mat være lunkent over lengere tid. Det gir god grobunn for bakterier.. Spesielt på ris, og pasta som det nevnes her. Er den over 60 grader går det som regel fint, men en matrett som er feks 45gader i 4 timer vil potensielt inneholde maaaange bakterier når du skal spise den

Legger ved et bilde jeg syns illustrerer det godt :)
Hilsen kokk :)

huff nei jeg får holde meg til kyllingsalat på jobb frem til babyen er ute. Tenker dere slik med bakterier nå som dere er gravide eller utenom når dere er gravide også?

poteter, pølser, fisk og kjøtt generelt er ingen problem når det er i lunk lenge? :)

all oppvarmet mat som står lenge gir grobunn for bakterier, men man blir ikke nødvendigvis syk av de. Unntaket er ris og pasta som utvikler en type giftstoff når de oppbevares lenge i rom temperatur.
Kyllingsalat som du nevner vil også kylling oppbevart i romtemperatur gi grobunn for bakterier, det samme gjelder egentlig all type kjøtt og meieriprodukter, men man blir ikke syke av å spise matpakke som har ligget i romtemperatur for det. Hvor mange har ikke spist pizzarester til frokost som har stått ute på benken hele natten uten å bli syke.

Nå er nok jeg av den typen som bruker øyne, nese og smaksløker til å sjekke om mat er spisende (uavhengig av graviditet), men et alternativ er å ta med kalde middagsrester de vil ha mindre bakterier enn lunken mat.

Spiser ingen mat som er oppbevart i romtemperatur lenger enn 2 timer. Uansett om jeg er gravid eller ikke. Call me hysterical, men det skjer ikke. Skal det spises noe i romtemperatur så må det være brødskrive med nugatti eller syltetøy.

huff nei jeg får holde meg til kyllingsalat på jobb frem til babyen er ute. Tenker dere slik med bakterier nå som dere er gravide eller utenom når dere er gravide også?

Er kun forsiktig når jeg er gravid :P Ellers er jeg ikke så sær på ting.

Jeg ville aldri spist det, uavhengig av om jeg var gravid eller ei. Har du ingen mulighet til å varme opp på jobb?

Har du ikke tilgang på micro eller vil du ikke bruke micro?

Back
Topp