Bakteriel vaginose

Glad sau

Forumet er livet
Marsmellows-15
Julemiraklene 2025
Noen som har hatt dette? Har fått litt merkelig lukt nedentil som minner meg om fiskeboller :-p
Hva gjør legen ved en undersøkelse? Må jeg av meg buksa?:-p er det evt farlig med behandling om det ikke er det jeg faktisk har?

De tar en prøve under gynekologisk undersøkelse som de sender til dyrking.. Så buksa må nok av:-p behandlingen er antibiotika, men det anbefales ikke i første trimester... Så det er ikke noe særlignå behandle for det om man ikke har det nei... Det er vist veldig vanlig å få under svangerskap, men kan også gå over sv seg selv uten behandling:-) har det ikke selv.. Men som sykepleier kan man mye rart:-p

Sent from my iPad using BV Forum

Spør på apoteke du. Du skal kunne bruke. Canesten meina ej. Men det kan være lurt og rådføre seg med lege om sjølve bakterien er farli for fosteret. For det vet jeg ikme. Evt google det.

Prøv med vivag vaginalkapsler. Kan være at det er ubalanse i bakteriefloraen, og da funker de kapslene med melkesyrebakterier

Canesten funker ikke på bakteriell vaginose viss det er det tror jeg, mener det funker kun på sopp

Canesten funker ikke på bakteriell vaginose viss det er det tror jeg, mener det funker kun på sopp
Er det jeg også har forstått. Får prøve med noe nøytraliserende først. Med min luktesans kan det bare være nesa som spiller meg et puss også :-p

Canesten er kun på sopp. Har du bakreriell vaginose er det vanligvis noe du behandler med reseptbelagte medisiner. Om man kan bruke disse når man er gravid vet jeg ikke. Ville hørt med legen :)

Ikke bruk eller putt noe oppi der dør en gynekolog har undersøkt deg! Det kan være skadelig? Og kanskje Tim og med ikke noe du mistenker, så anbefaler deg en legesjekk!

Bakteriell vaginose går som regel over uten behandling. Dersom legen oppdager dette hos en kvinne med små plager, eller uten plager, anbefales ingen behandling. Det vil si at man avventer at kroppens eget immunforsvar skal helbrede tilstanden. Dersom det er plagsomt og vedvarende, kan behandling bli nødvendig. Man benytter da metronidazol tabletter eller lokalbehandling (eks. Flagyl). Dette er et antibiotikum som dreper denne typen bakterier (anaerobe bakterier). Du må unngå inntak av alkohol under behandlingen, fordi det kan utløse plagsomme bivirkninger. Behandlingseffekten kan være forbigående, ca. halvparten får tilbakefall innen ett år. Ny kur kan være aktuelt, eller man kan avvente at kroppen selv ordner opp. Behandling av partner anses ikke nødvendig, heller ikke ved tilbakefall.

Hos gravide er det vist at bakteriell vaginose medfører en liten økning av risiko for tidlig vannavgang eller fortidlig fødsel. Men undersøkelser som er utført viser at risikoen ikke avtar om man behandler i de to siste trimestrene. Dersom man skal behandle bør det med andre ord gjøres før svangerskapet, eller helt i starten. Utover dette ser det ikke ut til å være noen effekt på svangerskapet om infeksjonen behandles eller ikke. Men hos gravide som har plager anbefales behandling.

Selv om det ikke er påvist fosterskader av metronidazol-behandling, anbefales et annet antibiotikum, klindamycin (eks. Dalacin), dersom tilstanden skal behandles i svangerskap.

Jeg hadde bakteriell vaginose når jeg var 8 uker på vei i dette svangerskapet, (aldri hatt det før hverken når jeg gikk med guttene eller ellers) og ble satt på Dalacin stikkpiller. Jeg ble forklart at kroppen kan ordne opp selv, men ved lukt i utfolden, gjentatte spontan aborter, eller for tidlig fødsel tidligere, så behandler dem med Dalacin..

Back
Topp