Baktankene ved navnevalget

spispilladisjøl

Gift med forumet
Ja, jenter! nå er jeg nyskjerrig her.

Hva er tanken bak navnene dere har valgt til de små,
er det slekt og oppkalling,eller kanskje rett og slett fordi navnet bare er fint ?

Min historie:

Når jeg var i fjortisårene falt jeg pladask for Jennifer, Har alltid holdt fast ved det navnet og jeg liker det faktikst enda. men synes også at det blir litt "popstjernenavn"..

Etterhvert slo jeg det fra meg (før graviditeten) og begynte smake litt på navnet Jenny, og har siden ikke klart å legge det fra meg.

Iogmed jeg ikke vil ha det 100% orginalt, men også enkelt fant jeg ut at Jennie var et bedre alternativ for meg.. Navnet skrives bare ikke ulikt, men det blir jo litt ekstra press på I`en,
Samt at jeg liker den amerikanske skrivemåten.

Best av alt, Nesten ingen i Norge med den skrivemåten. Enkelt, uvanlig men vanlig, søtt, gammelt men også moderne. Alt i ett! :)

MEN! Samboeren var ikke helt enig i navnet til å begynne med, jeg har hjernevasket han. så nå liker han det. Har skrevet "jennie" på whiteboarden på kjøleskapet, samt at svigerfar kom på besøk og "Jeg liker jennie", da var det gjort. Var nesten jeg offret etternavnet mitt for forrnavnet ! Men blir begge etternavnene.. Han fikk velge guttenavn om det viste seg å være gutt (Lukas).

Ja... vi har jo ikke klart å velge navn enda - det har vært et ikke-tema de siste månedene, for vi er så uenige... Jeg vil gjerne kalle opp, og har funnet noen navn vi kan bruke "til det", som jeg synes er fine. Han synes ikke det er noe interessant å kalle opp, og har funnet noen navn som absolutt ikke er "kalle-opp"-navn... Vi er veldig, veldig, veldig uenige, jeg synes "hans" navn er stygge som pesten, og han synes "mine" er det... [&:]

Vi får se hva vi kommer frem til tilslutt - jeg tror jeg skal klare å grine meg til å få farmor sitt mellomnavn (Pauline) til mellomnavn, og så får vi prøve å bli enige om et førstenavn begge liker... [:)]

ORIGINAL: En liten morellskatt

Ja... vi har jo ikke klart å velge navn enda - det har vært et ikke-tema de siste månedene, for vi er så uenige... Jeg vil gjerne kalle opp, og har funnet noen navn vi kan bruke "til det", som jeg synes er fine. Han synes ikke det er noe interessant å kalle opp, og har funnet noen navn som absolutt ikke er "kalle-opp"-navn... Vi er veldig, veldig, veldig uenige, jeg synes "hans" navn er stygge som pesten, og han synes "mine" er det... [&:]

Vi får se hva vi kommer frem til tilslutt - jeg tror jeg skal klare å grine meg til å få farmor sitt mellomnavn (Pauline) til mellomnavn, og så får vi prøve å bli enige om et førstenavn begge liker... [:)]

Hehe, nei det skal ikke være lett altså. Jeg så ikke lys i tunnelen den første tiden jeg heller. Men har sagte men sikkert drevet med hjernevasking av samboeren, så han liker det nå. haha! :)
Jeg holdt nesten på å ofre hele etternavnet mitt for det navnet :p

Neo er faktisk fra filmen The Matrix. Ikke at jeg er så stor The matrix-fan, men ble helt forelsket i navnet og har vært det i flere år. For å gjøre det litt mer nyansert og ikke så altfor "nytt" (Neo betyr ny [8D]), så legger jeg til Alexander som er veeeeldig vanlig.

Jeg MÅ like et navn for å bruke det, så noe oppkalling er ikke aktuelt med tanke på de navna vi har i familien. Haha [8D]

Emilie er etter min mamma, som heter Anne Emilie. Syns navnet hennes er nydelig, men det blir nesten aldri brukt da hun har et kallenavn hun har hatt siden hun var liten, og som alle bruker.

Guttenavnene vi tygger på er det ingen historie bak annet enn at det er navn vi begge liker.

ORIGINAL: dresden

Neo er faktisk fra filmen The Matrix. Ikke at jeg er så stor The matrix-fan, men ble helt forelsket i navnet og har vært det i flere år. For å gjøre det litt mer nyansert og ikke så altfor "nytt" (Neo betyr ny [8D]), så legger jeg til Alexander som er veeeeldig vanlig.

Jeg MÅ like et navn for å bruke det, så noe oppkalling er ikke aktuelt med tanke på de navna vi har i familien. Haha [8D]

Samme her.. Jeg selv er oppkalt etter bestemor og mammas tante "Liv inger"..(HAHA)
 Og mamma heter Marte (kunne gått med martine, men føler ikke det blir direkte oppkalling).. Har jeg først forelsket meg i et navn, så får jeg det ikke ut av hodet..

ORIGINAL: Kleo79

Emilie er etter min mamma, som heter Anne Emilie. Syns navnet hennes er nydelig, men det blir nesten aldri brukt da hun har et kallenavn hun har hatt siden hun var liten, og som alle bruker.

Guttenavnene vi tygger på er det ingen historie bak annet enn at det er navn vi begge liker.

Vil du røøøpe ? :D

Må bare få si at drømmejentenavnet til gubben er Jennifer [8D] (For han liker navn som kan sies internasjonalt, siden han alldeeeeles ikke har det [8D])

Baktanken er å kalle opp, ja [:D]
Oppkalling etter bestefedrene [:)]

For 5 år siden mistet jeg min kjære, kjære lillebror i en bilulykke[:(] og siden den gang har jeg tenkt at får jeg en gang en gutt så vil jeg kalle han opp. Så min bror het Robert, jeg vil da ha et mellomnavn i tillegg for å på en måte skille litt så da blir det Robert Andrè for vi synes at det er et fint navn og at de klinger bra sammen[:)]
I tillegg er det jo positivt at det ser ut som Robert begynner å bli et litt sjeldent navn, ser ingen som bruker det lenger...

Jeg heter Helene og er selv oppkalt etter min mormor som het Ella Helene, hun døde da mamma var 14 år så jeg synes det er veldig koselig å være oppkalt etter henne[:)]

Siden vi begge er lærere (ja, jeg vet...stakkars unge...)er navn vaaaanskelig, vi forbinder alle navn med elever!Jeg bestemte meg for 10 år siden for guttenavn som er spesielt og sjeldent, nå får jeg en gutt å har brukt 8,5 mnd på å overtale pappaen. Han er ikke helt enig ennå, men er 90% sikker på at jeg får viljen min!Pappaen vil helst ha Dennis eller Emil som jeg synes er utrolig fine navn, men det er ikke så fint som "mitt" navn[:)]

Når mamma gikk gravid med meg fant hun en mann hun senere giftet seg med. Han er pappa'n min,siden min biologiske far døde når jeg var liten. Faren til min ikke-biologiske pappa het Edvard og han tok meg og mamma veldig godt imot! Spilte ingen rolle at jeg ikke var hans "ekte" barnbarn. Jeg var jenta hans og fikk alltid kake og fikk sitte på fanget når vi var på besøk. Så sønnen vår skal hete Edward med "w" vel og merke fordi gubben er veldig "amerikansk",hehe[:)] ...savner farfar veldig..[&:]

Betydningen av navnene,og rett og slett at jeg ELSKER navnene sammen [:D]
Eneste oppkallingen er Victoria,mormors mor het det [:D]

Alva en skogsalv, kan også være arab. 'høyhet',
Serine alvorlig, seriøs, sindig

Saga betyr ‘saga, fortelling’ - evt glno ’å bli sett’, 'å bli lagt merke til'
Victoria kommer av latin 'seier'

[:D][:D][:D]

Vi velger (tror jeg) og oppkalle etter sambo sin bestemor som het Thea, men med en litt annen vri. Så mellomnavnet hennes blir nok Mathea, men jeg synes det er KJEMPE vanskelig og velge.

Planen var lenge at hun skulle hete Rikke Mathea, meen... Jeg vet ikke helt om jeg egentlig liker det.
Ylva Mathea er et alternativ. Noen som har noen forslag? På fornavn :)

Vi vet ikke hvilket kjønn babyen er, men navna er bestemt for det om [:D]

Jeg fikk velge guttenavn, og det blir da delvis oppkallelse etter min far som døde i mai 2009, og delvis et navn som jeg bare elsker. Og det blir da Torstein Emilian [:D] Torstein etter min far.

Sambo fikk velge jentenavn. Han har allti syntes at Lille My fra mummidalen er så skjønn, hehe. Så han ville ha ett navn som passet sammen med My. Og det ble da My Angelica. hihi. Og han håper jo så inderlig at han får en Lille My [:D][:)] Skjønne sambo min

vi hadde lyst å bruke et navn i familien - men fant rett og slett ingen vi ble helt 100% fornøyd med.

eneste vi kom på var at mormor hans og mormor min heter Anna. Så da tenkte vi litt på Annabel. Men så er det slik at både han og jeg har mye bedre forhold til farmor, enn til mormor.... så da syntes vi det ble litt teit at hun blir kalt opp etter de to som vi har minst kontakt med.

Så det navnet snuppa skal få er rett og slett bare et navn vi liker.. vi elsker at det ikke er så mange som har det navnet, og at det kan skrives på mange forskjellige måter. Også er det veldig greit at det er internasjonalt, siden jeg ikke er norsk.

Navnet er hemmelig til snuppa kommer - men om ca 5 uker skal dere få vite det [:)]

her ble vi ikke enige om navn i det hele tatt.. vi var fast bestemt på hvert vårt navn[8D] så kom smarte meg med ideen om å slå i sammen navnene.

tok sambo et par uker å tygge på det, men nå ELSKER han navnet. og kommer ikke på tale at hun skal hete noe annet...[8D][8D]

er forresten ikke oppkalt etter noen, har kommet fram til et VI liker[:D]

Foreslo ett navn for sambo og han også elsket det.
Lenge før vi visste om det var jente eller gutt hadde vi guttenavnet klart, og prinsen vår har fått navnet Jacob

Hadde det vært ei tulle skulle ho bli oppkalt etter bestemoren til sambo. Liker det å kunne oppkalle etter noen, bare synd det ikke er noen fine gutte navn igjen til oppkalling.. [;)]

min farfar heter Arthur Gabriel og sambo sin farfar heter Christian

så da blir navnet til lillemann Christian Gabriel.. søkte på den navne kombien på norsk navne statestikk sine sider å fikk opp "3,2,1 eller 0 personer heter dette i norge" så da får vi d navnet vi liker å at d ikke er sånn kjempe poppis..

Hadde guttenavnet klart,men ikke jente navnet.
Når vi fikk vite at vi venter en jente,så bestemte vi oss fort for ODA.
Mellomnavnet har vi vært litt fram å tilbake på,men det blir Marie.Så da er alt klart[:D]

Back
Topp