Baksmell med tabell

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jada! Fått en real baksmell :( ALDRI fått det før. Alltid fått igjen fra 8000,- til 22000,-.... Jeg har tabelltrekk, 500,- frivillig trekk i mnd, betalte inn 25000,- på BSU slik at jeg fikk maks fratrekk der... Aleneforsørger fratrekk... MEN står øverst på arket at jeg er samboer med xen og podens barnefar. Vi gikk fra hverandre 1/1.2013. Ser på selvangivelsen fra 2013 at da er vi ikke oppført som samboere. Kan dette ha noe å si??? Han tjener jo sykt mye mer enn meg... Skattekort har jo blitt beregnet ut i fra opplysninger jeg har tastet inn, og jeg legger alltid på ekstra inntekt for å slippe smell... Hjelp!!!

Det har nok mye å si ja. Vet ikke hvordan det gjøres, men det skal du få rettet opp i. Ringe kanskje? Vet det skjedde noe lignende med en bekjent av meg. Hun var plutselig samboer da hun egentlig var singel.

Du må føre på at du er aleineforsørger. Og da får du aleineforsørger tillegg. Husker ikke hvor mye dette utgjør, men noe er det. Så det har nok litt å si :)

Jada! Fått en real baksmell :( ALDRI fått det før. Alltid fått igjen fra 8000,- til 22000,-.... Jeg har tabelltrekk, 500,- frivillig trekk i mnd, betalte inn 25000,- på BSU slik at jeg fikk maks fratrekk der... Aleneforsørger fratrekk... MEN står øverst på arket at jeg er samboer med xen og podens barnefar. Vi gikk fra hverandre 1/1.2013. Ser på selvangivelsen fra 2013 at da er vi ikke oppført som samboere. Kan dette ha noe å si??? Han tjener jo sykt mye mer enn meg... Skattekort har jo blitt beregnet ut i fra opplysninger jeg har tastet inn, og jeg legger alltid på ekstra inntekt for å slippe smell... Hjelp!!!
Regner med det utgjør en forskjell ja, du skal vel i annen skatteklasse som enslig? eller det var ivertfall sånn før.
Men hvordan fikk du lagt inn lønna høyere enn forventet? Jeg prøvde også det i fjor, men fikk det ikke til.
Jeg hadde også tabell, og forventer en real baksmell. Min arbeidsgiver ville ikke trekke ekstra skatt når jeg spurte om det, lønnngskontoret sa det ikke gikk an.

Regner med det utgjør en forskjell ja, du skal vel i annen skatteklasse som enslig? eller det var ivertfall sånn før.
Men hvordan fikk du lagt inn lønna høyere enn forventet? Jeg prøvde også det i fjor, men fikk det ikke til.
Jeg hadde også tabell, og forventer en real baksmell. Min arbeidsgiver ville ikke trekke ekstra skatt når jeg spurte om det, lønnngskontoret sa det ikke gikk an.

Bullshit, jeg trekker 1000kr ekstra hver mnd, det går helt fint :) be arbeidsgiveren din skaffe seg litt mer kunnskap ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Da må du nok få hjelp av noen som kan litt, det lønner seg :) du skal vel i en annen skatteklasse som enslig forsørger, tenker du ikke får baksnakk likevel jeg :) husk å trekke ifra kjøring til og fra jobb også :)

Den skatteklassen er borte, enslige skattes i samme klasse som oss andre.

• Liker
Reactions: EJ

De kan ikke nekte deg å trekke ekstra skatt :o merkligste eg har hørt.

Det vil nok fort endre seg når du får korrigert det ja :)

Da må du nok få hjelp av noen som kan litt, det lønner seg :) du skal vel i en annen skatteklasse som enslig forsørger, tenker du ikke får baksnakk likevel jeg :) husk å trekke ifra kjøring til og fra jobb også :)

Skatteklasse 2 er tatt bort.

Er berre å legge inn høgare forventa lønn når du søker om nytt skattekort. Du kan også krysse av for % eller tabell :)

Ta deg en tur på skattekontoret, så hjelper de deg med alt :) det utgjør veldig mye når du står som samboer og ikke er det. Riktig at skatteklasse 2 er borte, men enslige forsørgere får eget fratrekk som kompenserer litt for dette. Du går nok i pluss når alt er fikset ;)

Er berre å legge inn høgare forventa lønn når du søker om nytt skattekort. Du kan også krysse av for % eller tabell :)
Jeg fikk ikke til å legge inn høyere lønn enn forventet, det var de som kalkulerte forventet lønn basert på stillingsprosent og min inntenkt fram til da.

Jeg fikk ikke til å legge inn høyere lønn enn forventet, det var de som kalkulerte forventet lønn basert på stillingsprosent og min inntenkt fram til da.

Men, fiksa du det ikkje på Skatteetaten.no? Eller gjorde jobben det for deg?

Kan hende det blir en endring så er verdt å rette opp i det :) en jeg kjenner sto plutselig med sekundærbolig 2 år etter salg, og når det ble endret så ble summen tilbake høyere også :)

Jepp!
Jeg hadde ekstratrekk hos min forrige arbeidsgiver, problemfritt.
Jobber nå i kommunen, å der er vel alt litt vanskeligere.

Eg jobber og i kommunen. Og eg får. :o trur ikkje de har lov å nekte altså.

Tallan til skattekortet ligger 2 år etter. Så skattekort til 2014 er laga utifra Tallan i 2012. Derfor må man sjekke bestandig skattekort og endre på d hvis d e noe å endre. Du kan også havne i feil tabell hvis du setter tallan for høyt fra d reelle.. For når du tjener mindre i feil tabell så kan d være at du trekkes mindre skatt enn at du hadde brukt riktige tall.. Arbeidsgiver e pliktig til å trekke ekstra skatt hvis du ber om d. D e bestandig lurt å sjekke rundt sommer at man betaler nok skatt ved å endre skattekort.. Så kan man be opptil 5% ekstra trekk i skatten i skattekort..

Men, fiksa du det ikkje på Skatteetaten.no? Eller gjorde jobben det for deg?
Jo, jeg var inne på skatteetaten.no sine sider. Men de skulle jo ha arbeidsgiver, stillingsprosent osv
Jeg fikk det ikke til, mulig jeg gjorde noe feil da. De godtok ikke mine tall, når jeg la på litt ekstra.

Eg jobber og i kommunen. Og eg får. :eek: trur ikkje de har lov å nekte altså.
Det har du rett i! Måtte sjekke litt nå, å på skatteetaen.no sto detter:
Hva gjør jeg hvis jeg vil trekke mer enn det skattekortet viser?
Du trenger ikke nytt skattekort fra skattekontoret. Ta kontakt med arbeidsgiver/lønningskontoret, eventuelt pensjonsutbetaler, og be om at det blir trukket mer skatt. Skattebetalingsloven (kap. 5 § 5-5, 2. ledd) plikter arbeidsgiver til å trekke mer skatt hvis du ber om det.

Back
Topp