Bakovervendt livmor

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Da jeg var på ul før jul fikk jeg beskjed om at jeg har bakovervendt livmor. Dette ble ikke nevnt da jeg var gravid med førstemann. Driver den og slasker rundt inni der og flytter på deg? :hilarious:
Kan den flytte på seg etter svangerskap feks?

Hvor langt uti svangerskapet tar det før den får samme plassering som om jeg hadde normal livmor?

Finner lite info om det på norsk, men da jeg søkte litt på engelsk fant jeg illustrasjoner. Lurer på hvorfor jeg må tisse så ofte når livmoren tydeligvis ikke er i nærheten av blæra lol (klar over at muskulaturen glattes ut osv altså).
tilteduterus1.jpg

Min er også bakovervendt, men vet heller ikke så mye om det. :)

Fikk vite for lenge siden at min var bakovervendt, men dette er første svangerskap og enda ikke vært på UL så spent på hva de sier. Har søkt en del på «retroverted uterus» og da får man opp mye info. Virker som om tidligere svangerskap kan medføre at den blir bakovervendt.

Har lest at det for mange kan ta veldig lang tid å få synlig mage. Står at etter første trimester bør den vippe forover og ligge der den vanligvis gjør. I noen veldig sjeldne tilfeller skjer ikke dette. Tror man ev. må snakke med legen om det er tilfellet.

Sniker
Har lest et sted at det kan forandre seg ifm svangerskap/fødsel.
Altså at den er «vanlig» med nr en, men blir bakovervendt så den er det med nr to. Aner ikke helt mekanikken i det

Sniker fra Juli19.

Har selv bakovervendt livmor og lest meg opp en del på dette, samt snakket med min gyn om det.
Bakovervendt livmor er en normal variant og noe man er født med. Litt som å være venstrehendt. Mange gynekologer informerer ikke om det, da det er normalt og uten betydning for evnen til å bli gravid og det påvirker ikke svangerskapet. Noen mener at det kan gjøre at det tar litt lengre tid før magen vises når man er gravid, men dette er nok like individuelt som for de med fremovervendt livmor.
Jeg fikk tidlig mage i begge mine svangerskap (uke 15 og uke 13).

Det med å tisse ofte er nok mer relatert til hormoner så tidlig i svangerskapet.

Livmoren går tilbake til sin normaltilstand etter svangerskap :)

Sniker :) Fikk også vite på tul i uke 8 at jeg hadde bakovervendt livmor, og at det derfor var litt vanskeligere å få gode bilder med utvendig ul :) Ellers har jeg ikke merket noe særlig til det, annet enn at jeg tror det har vært grunnen til at jeg hadde myye vondt i korsryggen frem til uke 10-11 ish. Tror den må ha rettet seg opp rundt den tiden, for etter det hadde jeg ikke så vondt lenger :)

Har også det.
Fikk vite det for mange år siden, men fikk beskjed om at det ikke har noen betydning for noe.

Jeg har også bakovervendt livmor! Det skal visst ikke påvirke svangerskapet :)

Back
Topp