Bakovervendt livmor og incarcerated uterus

Moonstone

Betatt av forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Til de som har bakovervendt livmor og enten født tidligere eller kommet langt i svangerskapet. Har dere hatt noen komplikasjoner som kan knyttes til bakovervendt livmor? Sjekket de ved OUL om livmoren hadde endret posisjon og kommet riktig forover slik som den skal?

Har lest litt om incarcerated uterus og finner veldig lite om dette på norske nettsider. Vet det er utrolig sjeldent, men kan jo skje med noen. Siden det er så sjeldent blir det fort avfeid når man spør om det hos fagfolk (uten at de sjekker) og det er det som bekymrer meg. Alle sier bare nei bakovervendt livmor har ingenting å si, og det stemmer jo for de fleste. Jeg er egentlig ikke så bekymret for at det skal skje, men bekymret for at det ikke blir oppdaget eller gjort noe med om det skjer.

Det som står på engelske nettsider omhandler at man sannsynligvis må ha keisersnitt og være ekstra varsom med snittet dersom dette er tilfellet. I tillegg kan man hjelpe til med å rette opp stillingen hvis det oppdages tidlig nok, slik at man likevel kan føde vaginalt. Derfor er jeg litt nysgjerrig på om det faktisk blir sjekket ved OUL siden det er den eneste vi får. Setter pris på alle svar!
 
Jeg fikk beskjed om at jeg har bakovervendt livmor på kontroll etter fødsel. Det ble ikke nevnt i løpet av svangerskapet, så vet ikke om de bare ikke så det eller om det hadde endret seg. Hadde en stor blødning etter fødsel som endte med utskrapning, men det var sannsynligvis grunnet morkakerester og hadde ingenting med det og gjøre. Hadde ingen komplikasjoner i svangerskapet. Er gravid igjen nå (37+0) og svangerskapet har vært normalt. Babyen har sittet endel i seteleie riktignok, men. Vet ikke om den forrige gjorde det. Vet heller ikke om livmoren fortsatt er bakovervendt.
Takk for svar :) Tror det går veldig bra for de fleste. Fikk vite på TUL at jeg hadde veldig bakovervendt livmor så har tenkt litt ekstra på det. Tror jeg kommer til å nevne det på OUL og spørre dem om å sjekke dette så jeg kan bli litt beroliget! Tok det lang tid før du fikk mage dette svangerskapet?
 
Bakovervendt livmor her også. Fikk vite det da jeg ble med på et forskningsprosjekt rundt perevensjon for kvinner og fikk gjennomgå en grundig GU.
Da jeg ikke «ble lett gravid» som jeg trodde jeg skulle bli første gang, leste jeg mye rundt det og «problemene» ved å ha bakovervendt livmor som årsak. Årsaken til at det tok tid var at jeg ikke hadde EL dag 14 med dag 20. Er redd vi leser oss opp til bekymring ofte når noe avviker.
Hele mitt svangerskap gikk supert. Bar barnet ganske mye inn i kroppen, så hadde ikke så stor mage, noe som var fint. Fødte vaginalt med litt hjelp av vakum.
Aldri nevn på OUL eller hos fastlegen at livmor har vært bakovervendt under svangerskapet.
Fastlege har bare bekreftet det når jeg har spurt under GU senere uavhengig av graviditeter.
 
Fikk beskjed om bakovervendt livmor hos gyn for noen år siden. Har hatt to ukompliserte graviditeter etterpå :)
 
Det ble nevnt på en kontroll etter fødsel at jeg hadde bakovervendt livmor. Visste ikke om det under svangerskapet. Fødte vaginalt.
 
Back
Topp