Bakovervendt eller forovervendt?

Mumfie

Elsker forumet
Hei. Jeg har en veldig liten bil, som jeg ikke får plass til et bakovervendt sete i baksetet. Det er sete nr 2 jeg ikke får plass til, 0-18kg/9-25kg. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen som passer. Så jeg lurer derfor på, hva er sikrest for barnet mitt, og sitte forovervendt i baksetet eller bakovervendt i forsetet, med airbagen koblet ut selvfølgelig? Dette er i "bil nr 2" - så det er ikke den bilen barnet kommer til å sitte mest i.

Eller har dere noen tips til bakovervendte seter som tar liten plass?
På forhånd takk for svar :)
 
Hvilken bil har du? 
Vi har brukt Britax Two Way Elite - bakover - de tar veldig liten plass, og kan brukes til 25kg (er også lange i ryggen, seksåringen vår sitter bakovervendt i det ennå)
 
Jeg har en Polo. Takk for tips, skal få prøvd det setet jeg da! :) Og håper det kan passe!
 
Hei,
Det beste er da å sitte bakovervendt i forsetet - med airbagen koblet ut. Bakovervendt sikring gir langt bedre sikkerhet - mens forskjellen på baksete og forsete er relativt liten.

Hilsen Kristin, Trygg Trafikk
 
Jeg får fint plass til Britax Hi-Way II (0-25 kg) og Britax Max-Way (9-25 kg) bakovervendt i baksetet på min iMiev elbil, og den er nok ennå mindre enn en Polo.Dette er seter som er tilgjengelige hos de fleste store barneutstyrsbutikker, så ta en tur for å sjekke. Begge setene har forøvrig bestått den Svenske Plusstesten.
 
Jeg fikk plass til besafe izi combi x3 i min lille peugeot 206, samt min far i pasasjersetet forran som er rundt 1.90 cm høy! Så det går fint ann :-) Byttet bil nå til opel zafira, og her har vi nå maxway siden poden er vokst ut av besafe'en sin
 
Jeg har Golf og har god plass til Britax TWE bak meg selv som kjører, og enda bedre plass bak passasjersetet. Bedre å slenge en gjest i baksetet og ha bakovervendt bak passasjersetet om det blir så dårlig plass at ingen kan sitte der. Men bedre i fremsetet enn ingen i det hele tatt :D.

Gubben sin bil er enda mindre i baksetene enn min og han kan også ha Britax TWE bak seg når han kjører sin bil. Så bak passasjersetet der er det enda bedre plass faktisk. Han får plass til TWE men ikke et babysete :P
 
Heller bakovervendt i passasjersetet med utkobla airbag enn framovervendt i baksetet!
 
Back
Topp