baketråd

FruBritt

Forumet er livet
August 2018
Skryte/vise tråd om hva du har bakt :)

Inspirasjon til oss andre :)
 
Advarsel Kalori bombe E4B0DF45-CFEE-44CC-BB12-76238B229E9B.jpeg 224D3735-4F14-4052-B304-855DD8A6889F.jpeg

Jeg laget denne i helgen til 50 års lag og fikk mye skryt av den. Og den forsvant fort.

Tok utgangspunkt i denne oppskriften, men gjorde noen små endringer.

Sjokoladekake med melkesjokoladekrem
(10–12 porsjoner)

Ingredienser

Bunn

  • 200 g mykt smør
  • 200 g sukker
  • 1 ts bakepulver
  • 80 g hvetemel
  • 3 ss kakao
  • 100 g mørk sjokolade 66 % (f.eks. Valrhona Manjari) (her tok jeg en plate Stratos istedet)
  • 3 egg
Melkesjokoladekrem

  • 100 g mykt smør
  • 300 g melis
  • 200 g mascarpone-ost
  • 200 g melkesjokolade (også en plate med Stratos istedet)
Pynt

  • 50 g høvlet mørk sjokolade
  • springform på 20 cm
  • litt smør til formen
Slik gjør du det


1. Rør smør og sukker godt sammen. Sikt i bakepulver, hvetemel og kakao.Smelt sjokoladen og ha i deigen. Tilsett eggene ett om gangen og pisk godt mellom hvert egg.

2. Smør formen med smør og fordel deigen i formen. Stekes ved 175 grader i 45–50 minutter. Avkjøles på rist.

3. Pisk sammen smør og melis og tilsett mascarpone. Smelt melkesjokoladen over et vannbad og rør inn i kremen.

4. Legg den avkjølte kaken tilbake i formen eller på et fat og fordel sjokoladekremen over. La kaken stå minst 1 time så kremen får «satt» seg. Dryss med høvlet sjokolade, og server!

Disse oppskriftene er hentet fra KK 37 ,som er i salg fra fredag 12. september.

*******
I tillegg til endringene nevnt i ingrediens listen er at jeg delte kaka i to og fylte i med hjemmelaget vaniljekrem(Ida gran jansen sin) bringebær og hjemmelaget saltkaramellsaus og litt sjokoladekrem. På toppen smurte jeg karamellsaus på kakebunner først. Så sjokoladekrem på topp og sider. Dryssa på mer karamellsaus og strødde over sukkerperler.

Den er stappfull av smak og kalorier ;)
 
2E8E40F9-3E36-4A4D-BE5A-8E704B1DA1BF.jpeg

Da er det ny oppskrift. Ostehorn laget av spelt mel og oregano istedet for hvetemel og persille.

https://idagranjansen.com/oppskrifter/ost-og-persillehorn


  • DEIG
  • 1 liter Hvetemel
  • 1 pakke Ferskgjær
  • 1,5 ts Salt
  • 4 ss Persille, finhakket
  • 100 g Smeltet smør
  • 3,5 dl Melk

  • FYLL
  • 200 g Revet ost
  • 200 g Salami/skinke/bacon
  • 1 stk Egg til pensling
  • 4 ss Valmuefrø/sesamfrø
Deig

Ha mel, gjær(smuldre opp), hakket persille og salt i en kjøkkenmaskinbolle med eltekrok. Bland alt sammen. Smelt smøret i en kjele, trekk av platen og tilsetter melk. Ha smør/melkeblandingen sammen med de tørre ingrediensene og elt på lav hastighet i 10 minutter. Samle deigen sammen til en ball og la heve i en stor bolle i ca. 45 minutter eller til dobbel størrelse. Ha deigen ut på en melet kjøkkenbenk og press luften ut. Del deigen i to deler. Kjevle hver del ut til en stor runding. Bruk en kniv eller pizzakutter og kutt 8 pizzadeler. Altså skal du få 8 deler ut av hver runding. 16 til sammen.

Fyll
Ha litt (eller mye) revet ost og hakket salami/bacon/skinke på den bredeste delen av pizzastykket. Rull innover slik at du får fine horn. Kle to stekebrett med bakepapir og plasser 8 horn på hvert brett. Pensle med pisket egg og strø valmuefrø/sesamfrø over.
Stek på 225 grader i 12-15 minutter.

Og jeg hadde to slike horn til frokost i dag. Nam ❤️
 
Haha, skulle posta bildet av kaka svigermor fikk, men den er serdeles upassende :laughing005
 
Back
Topp