Baketråd

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Noen som vil dele hva dere baker til jul?
Trenger litt bake-inspirasjon.

Og er det noen som har en magisk oppskrift på glasur til pepperkakene som holder og ikke renner?
 
Hadde egentlig tenkt å drite i alt som har med baking og matlaging å gjøre i år(lage lammerull og medisterkaker bla), men så kjøpte jeg ny kjøkkenmaskin på black friday, så jeg lurer på om det kanskje blir litt likevel. Tenkte å lage medisterkaker i morgen(gammel familieoppskrift UTEN muskat. Jeg kan ikke fordra den der smaken), så vil jeg bake kakemenn, kolakaker, sirupssnipper(liker dem liiiiiitt myke og alle man får kjøpt er kjempesprø og knusktørre), fattigmann og smultring(eller hjorthorn som vi kaller dem i slekta)
 
Noen som vil dele hva dere baker til jul?
Trenger litt bake-inspirasjon.

Og er det noen som har en magisk oppskrift på glasur til pepperkakene som holder og ikke renner?

I år skal jeg bare lage pepperkaker og ho Sarah;)

Jeg bruker eggehvite i melisen, og litt vann (og vaniljesukker). Da blir den nesten perfekt :)
 
I år skal jeg bare lage pepperkaker og ho Sarah;)

Jeg bruker eggehvite i melisen, og litt vann (og vaniljesukker). Da blir den nesten perfekt :)
Jeg får prøve meg frem igjen, vil så gjerne ha fast konsistens på den :)
 
Må bake pepperkakehus ihvertfall :D Har tenkt å lage mummi-pepperkakehus :hilarious:
 
her skal det lages risboller, brune pinner og kransekakestenger med sjokolade i endene. ;) *slurp.. håper jeg har overskudd til baking når permisjonen starter om halvannen uke ;)
 
Har bakt pepperkaker, pynta hus, brune pinner, Serinakaker. Hvis jeg rekker så blir det riskaker, kokosmakroner og kanskje strull...Men er ikke bare lett å bake for jeg får så lyst å smake. Men har ikke kunnet spise sukker eller mel siden august pga sv. diabetes.. så litt stusselig får man si når de to andre momser i seg.. kommer til å gå bananas i kakeboksen etter fødsel Også jeg som egentlig ikke liker sååå godt småkaker..
 
Har bakt pepperkaker, pynta hus, brune pinner, Serinakaker. Hvis jeg rekker så blir det riskaker, kokosmakroner og kanskje strull...Men er ikke bare lett å bake for jeg får så lyst å smake. Men har ikke kunnet spise sukker eller mel siden august pga sv. diabetes.. så litt stusselig får man si når de to andre momser i seg.. kommer til å gå bananas i kakeboksen etter fødsel Også jeg som egentlig ikke liker sååå godt småkaker..
Wow, du er god som baker når du ikke kan smake selv :gen014
 
Har bakt pepperkaker, pynta hus, brune pinner, Serinakaker. Hvis jeg rekker så blir det riskaker, kokosmakroner og kanskje strull...Men er ikke bare lett å bake for jeg får så lyst å smake. Men har ikke kunnet spise sukker eller mel siden august pga sv. diabetes.. så litt stusselig får man si når de to andre momser i seg.. kommer til å gå bananas i kakeboksen etter fødsel Også jeg som egentlig ikke liker sååå godt småkaker..

Du er flink :D jeg er mer glad i å spise kakene enn å bake de! Men baker de nettopp for å kunne spise!!! Hvordan klarer du det? Hva koser du deg med?
 
Du er flink :D jeg er mer glad i å spise kakene enn å bake de! Men baker de nettopp for å kunne spise!!! Hvordan klarer du det? Hva koser du deg med?
uff, helt ærlig så har det ikke vært lett.. Jeg har kunnet spise litt naturell yoghurt med blåbær, mandler, litt berit nordstrand sjokolade, baconchips, sukrin sjokoladekake, lettbrus, ellers ikke så mye mer.. men verst har det vært å ikke spise vanlig grovbrød, rundstykker, Pasta, pizza osv..så jeg er rimelig glad for at jeg bare har en uke igjen til termin. Da skal jeg ha nystekte rundstykker
 
Har bakt pepperkaker, pynta hus, brune pinner, Serinakaker. Hvis jeg rekker så blir det riskaker, kokosmakroner og kanskje strull...Men er ikke bare lett å bake for jeg får så lyst å smake. Men har ikke kunnet spise sukker eller mel siden august pga sv. diabetes.. så litt stusselig får man si når de to andre momser i seg.. kommer til å gå bananas i kakeboksen etter fødsel Også jeg som egentlig ikke liker sååå godt småkaker..
Jeg har også holdt meg helt unna sukker hele svangerskapet. Pga stor risiko for å utvikle svangerskaps diabetes. Dette pga min alder. Det har gått fint. Men man savner jo noe snop. Derfor skal jeg bake sukkerfrie julekaker i dag. 4 slag knallgode på smak. Fikk dem servert av ei venninne i går. Kokosmakroner, sjokoladekuler med havregryn, Sarah Bernard og bounty. :smiley-angelic003:cool05
 
Jeg har også holdt meg helt unna sukker hele svangerskapet. Pga stor risiko for å utvikle svangerskaps diabetes. Dette pga min alder. Det har gått fint. Men man savner jo noe snop. Derfor skal jeg bake sukkerfrie julekaker i dag. 4 slag knallgode på smak. Fikk dem servert av ei venninne i går. Kokosmakroner, sjokoladekuler med havregryn, Sarah Bernard og bounty. :smiley-angelic003:cool05
så herlig at det funker for deg med sukkerfritt og at det er godt.. har prøvd å lage masse, men så lenge det er litt karbo så har det gått skeis her. Men siden du ikke har sv. dia så tåler du nok mer. så flink du er som har klart det selv uten diagnose
 
og bounty høres nydelig ut! lagde en snickers variant her som du også kan prøve (som jeg ikke tålte, men sykt god!).. du finner oppskrift på google:)
 
så herlig at det funker for deg med sukkerfritt og at det er godt.. har prøvd å lage masse, men så lenge det er litt karbo så har det gått skeis her. Men siden du ikke har sv. dia så tåler du nok mer. så flink du er som har klart det selv uten diagnose
Tusen takk. Men om du må kutte helt ut karbohydrater i tillegg så er det du som er den flinke. Det er virkelig et puslespill å finne variert mat uten sukker og karbo. Stå på snart er vi i mål.
Og snickers må jeg prøve ut.
 
Her blir det pepperkaker og pepperkakehus med ungene, ellers baker både min mor og svigers alskens som vi får :) så da orker ikke jeg styre med noe mer :)
 
uff, helt ærlig så har det ikke vært lett.. Jeg har kunnet spise litt naturell yoghurt med blåbær, mandler, litt berit nordstrand sjokolade, baconchips, sukrin sjokoladekake, lettbrus, ellers ikke så mye mer.. men verst har det vært å ikke spise vanlig grovbrød, rundstykker, Pasta, pizza osv..så jeg er rimelig glad for at jeg bare har en uke igjen til termin. Da skal jeg ha nystekte rundstykker

Høres veldig tøft ut!! Du er flink :) her har jeg problemer nok med å holde meg til vanlig sunn mat som f.eks grovbrød. Av ren nysgjerrighet, hva spiser du til måltidene? Godt du snart er i mål, så du kan nyte vanlig mat igjen!!
 
Jeg har også holdt meg helt unna sukker hele svangerskapet. Pga stor risiko for å utvikle svangerskaps diabetes. Dette pga min alder. Det har gått fint. Men man savner jo noe snop. Derfor skal jeg bake sukkerfrie julekaker i dag. 4 slag knallgode på smak. Fikk dem servert av ei venninne i går. Kokosmakroner, sjokoladekuler med havregryn, Sarah Bernard og bounty. :smiley-angelic003:cool05

Vil du dele oppskrift på sjokolade kuler med havregryn? Føler jeg spiser for mye sukker (har ikke diabetes), så hadde vært fint å lage noen sunnere alternativ!!
 
Høres veldig tøft ut!! Du er flink :) her har jeg problemer nok med å holde meg til vanlig sunn mat som f.eks grovbrød. Av ren nysgjerrighet, hva spiser du til måltidene? Godt du snart er i mål, så du kan nyte vanlig mat igjen!!
Det har vært et proteinbrød fra meny som jeg har tålt som jeg har dynget på med protein og litt fett som jeg har spist et par måltider av...hjemmelaga knekkebrød går fint. Ellers blir det å kutte alt av potet, melprodukter, rotgrønnsaker, frukt, melk så spist mest grønnsaker, kjøtt og fisk, mye kålvarianter og avocado,bønner, linser og egg til middag. Men så lei av kostholdet at jeg har lyst å spy, hehe.. har bare lyst på en rista brødskive med ost..;)
 
Last edited:
Back
Topp