Baketråd

Bunn : 1 pakke bixit kjeks og 150 gram smør. Knus kjeksen, smelt smøret og bland i hop å trykk det ned i formen. Jeg bruker en 26 cm springform uten bunn oppå kakefat som jeg skal bruke.

Oste fromasj: 2.5 dl vann
1 pakke freia sitrongele
1 beger lettrømme
200g/1 beger Philadelphia ost
100 gram melis
1 ts ekte vaniljesukker (kan sikkert bruke vanlig også)
3 dl kremfløte
Kok vannet ha i gelepulver, rør til det er oppløst og la det kjøle seg ned.
Ha ost, rømme, melis, vaniljesukker i en bakebolle og miks sammen til det er klumpefritt, bruk gjerne en håndmikser men hvis du bruker kjøkkenmaskin skrap vekk fra kantene slik at alt blir godt blandet ha i fløten å miks godt sammen, blir luftigere hvis du pisker fløten til krem før du blander den i, tilsett avkjølt gele i tynn stråle i røren bland godt sammen å ha over bunnen å sett i kjøleskapet i minst 4 timer helst over natten :)
Gele lokk : pga stor form bruker jeg 2 pakker gelepulver og 5 dl vann, avkjøl og tilsett på toppen av kaken. pleier å ta gele på etter kaken har stått kaldt i et par timer slik at toppen på kaken har sotte seg :) er godt å pynte med sjokolade før man tar gelen på :-)

Det er også veldig godt om man pynter med friske jordbær eller andre bær/frukter istedenfor gele :)

Tror jeg fikk med mg alt nå :-P har oppskriften i hodet så ser sikkert rotete ut :-P

Bunn : 1 pakke bixit kjeks og 150 gram smør. Knus kjeksen, smelt smøret og bland i hop å trykk det ned i formen. Jeg bruker en 26 cm springform uten bunn oppå kakefat som jeg skal bruke.

Oste fromasj: 2.5 dl vann
1 pakke freia sitrongele
1 beger lettrømme
200g/1 beger Philadelphia ost
100 gram melis
1 ts ekte vaniljesukker (kan sikkert bruke vanlig også)
3 dl kremfløte
Kok vannet ha i gelepulver, rør til det er oppløst og la det kjøle seg ned.
Ha ost, rømme, melis, vaniljesukker i en bakebolle og miks sammen til det er klumpefritt, bruk gjerne en håndmikser men hvis du bruker kjøkkenmaskin skrap vekk fra kantene slik at alt blir godt blandet ha i fløten å miks godt sammen, blir luftigere hvis du pisker fløten til krem før du blander den i, tilsett avkjølt gele i tynn stråle i røren bland godt sammen å ha over bunnen å sett i kjøleskapet i minst 4 timer helst over natten :)
Gele lokk : pga stor form bruker jeg 2 pakker gelepulver og 5 dl vann, avkjøl og tilsett på toppen av kaken. pleier å ta gele på etter kaken har stått kaldt i et par timer slik at toppen på kaken har sotte seg :) er godt å pynte med sjokolade før man tar gelen på :)

Det er også veldig godt om man pynter med friske jordbær eller andre bær/frukter istedenfor gele :)

Tror jeg fikk med mg alt nå :p har oppskriften i hodet så ser sikkert rotete ut :p
Nami takk denna må eg prøva nest gang :-) ælskar ostekake

Må innrømme at 9 dl sukker virker skummelt mye:p

Kanskje jeg må prøve med vanilje neste gang.
En ting kan jeg hvertfall si og det er at denne kaka aldri blir tørr :D

Ja, det er syyykt mye sukker! :p
Men er den beste sjokoladekaka jeg har laga tror jeg.. Funker hver gang, og blir aldri tørr nei ;)
Åsså er den best sånn 2dager etter den er laga :p

Nami takk denna må eg prøva nest gang :-) ælskar ostekake
Ja det gjør jeg å min familie også å dette er blitt yndlingskaken deres, så anbefaler den :)

Elsker kakebaking :D
1435423909178.jpg
1435423971895.jpg

Back
Topp