Baketips for allergikere....

soffy81

Elsker forumet
Får besøk av ei som er allergisk mot melk og egg i morgen....tips til enkle bakverk???....som ikke krever at jeg kjører på butikken.......

Jeg har en god oppskrift på kake!!!! oh oh, bare vent litt!! :)

EDIT: Jeg la inn oppskriften på banankaken som er sykt god :) :) 
Og så slang jeg inn ett par andre oppskrifter også :)

Du trenger ikke ha banan i denne, men denne er såååååååå god altså!!! :) :) :) 

Banankake

uten egg, melk og evt gluten

• 4,5 dl hvetemel eller Toro fin kakemix
  • 3 dl sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts natron
  • 1,5 dl vann
  • 1 dl melkefri margarin
  • 2 moste bananer

Bland alt det tørre.
Ha i vann og smeltet margarin.
Smør en rund form og ha røren i.
Stekes ved 175 grader i ca 60 minutt.

Glasur:

• 100 gr melkefri margarin
  • 250 gr melis
  • 1 1/2 ss kakao eller 50 gr kokesjokolade uten melk 
  • 2 ss vann eller kaffe
Her er oppskrift på eplepai uten egg og melk:

250 g hvetemel
200 g smør uten melk (blå soft eller melange uten melk og salt. Brukes melange bør du tilsette noen korn med salt)
2 ss sukker
1/2 dl vann

4-5 epler
kanel 
sukker

Smuldre smør og mel, ha i de andre ingrediensene. (jeg bruker foodprosessor, men kan gjøres for hånd).

Ha 2/3 av deigen i formen. (20-22 cm springform) Legg oppi eplebiter. Strø noen ss sukker på og litt kanel.

Kjevle resten av deigen til en runding som legges som et lokk over kaken. Strø et tynt lag med sukker oppå.

Stekes på 175 grader i 50-55 minutt.

Blir sprø og god og serveres med en god vaniljeis for de som tåler melk, og med soyais for de som ikke tåler melk.

Sjokoladekake
Ingredienser

• 3 kopper hvetemel
  • 2 kopper sukker
  • 6 ss kakao
  • 2 ts salt
  • 2 ts natron
  • 2 kopper vann
  • 3/4 kopp sojaolje
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 ss eddik

Fremgangsmåte

Bland alt sammen i en stor bolle. Bruk tresleiv, IKKE mikser og pass på at du slutter å roere så snart alt er godt blandet. Hell i en stor, smurt langpanne, ca. 33x23cm. Stek ved 170 grader i ca.25-30 minutter.

Forslag til glasur: Bland ca. 2,5dl melis og 2 ss kakao. Tilsett melk litt etter litt, roer om etter hver omgang, inntil det ser ut som, vel, glasur. Smør over den avkjølte kaken. (For barneselskaper kan man gjerne "skriv" navnet til bursdagsbarnet med bokstavkjeks.)

Ved å bruke vann, sojamelk e.l. istedenfor melk i glasuren, har du en kake som kan trygt spises også av de med allergi mot melk; kaken er også greit for de som ikke tåler egg. Men kaken smaker definitivt ikke som noe "allergi-kake"!

FROMAGE
Ingredienser

200 gr melkefri margarin
1 ss sukker
1 pk digistive kjeks
1 pk sitrongelé
2,5 dl Odense Erlet fløteerstattning
1 pk jordbærgel
é

Fremgangsmåte

Kjeksen knuses og blandes med margarin og sukker. Dette trykkes godt ned i bunnen på en rund form.

Lag fromage av 1 pk sitrongele som kokes og avkjøles og 2,5 dl Erlet piskes og blandes i geleén. Denne settes i kjøleskapet til den er ganske stiv. Ca 1 time. Røres om av og til. Så helles dette over kakebunnen/ kjeksbunnen.

Kok opp 1 pk jordbærgele med halv vannmengde. Avkjøles til den er nesten stiv, og helles over den stive fromagen mens den ennå er "glatt" (Pass på at den ikke blir for stiv før den skal helles over kaken)

Oppbevares i kjøleskapet.

Da prøver vi å svare på tråden selv.....

jeg har melke allergi...og bruker mye den sjokolade kakeposen som Toro har...den er glutenfri og smaker veldig godt....og kjapp og lage;) nesten alle de ferdi bakeposene Toro har er glutenfrie btw ;) hvertfall det jeg har hørt ;)

ja de fleste er glutenfrie, både de kakemixene og så har de melmix:D 

Er de melkefri å?? (nemlig funnet ut at Vetlus er allergisk mot melk...:s)

Back
Topp