Bakehjelp!

FlaksiMummy

Elsker forumet
Jeg er rimelig ny i bakeverden. Så bær over med meg :p

Jeg har tenkt å bake kanelsnurrer/bolleri morgen, og lurer på om det går ann å lage deigen i kveld? Blir den overhevet eller hva? Praktisk om deigen er ferdig, Nikolai skjønner ikke hvorfor vi må vente mens deigen hever, nemlig :p

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

hmmm...ja, har hørt at man kan lage gjærdeig på kaldt vann og så la den stå i ca 8-9 timer før man baker ut! Da jobber gjæra myyye saktere enn om man lager den på lunkent vann som normalt er. Men da er det viktig at du bruker kaldvann/kald melk slik at ikke gjæra blir ødelagt når den blir stående så lenge ;)

Det er det jeg også har hørt, nemlig.. Hm. Jeg får finne frem pc'n og Google litt.. (Jeg sitter bare på mobilen)

Kan spørre pappa etterpå når han kommer tilbake, han er konditor ;) Men mener Wenche på God Morgen Norge sa at man kunne sette brøddeig på kaldt vann om morran før man gikk på jobb og bake den ut på ettermiddagen ;)

Fant dere ut noe?
SÅnn til neste gang anbefaler jeg en utrolig god oppskrift jeg har, som er med speltmel, råsukker og mager kesam naturell! Den hever fort og blir utrolig legg å jobbe med, spesielt for ungene :D

Aner ikke, men dytter for deg;)

Min far konditoren sa at det er ingen problem å sette en BRØDDEIG kvelden før. Men en hvetedeig er det mye sukker i så gjæra hever dermed raskere og det er derfor stor fare for at deigen blir overhevet og gjæra ødelagt om den står over natta:oops:

Bra vi fant ut av det før jeg satt igang med baking! Tusen takk for hjelpen :)

Får prøve din oppskrift neste gang, fru H. Jeg har jo ikke slikt i hus :p

Back
Topp