bake!!

nymams

Elsker forumet
Nå er jeg inne i en bake stim.... i går ble det boller.

Noen forslag på hva jeg skal bake i dag, gjerne med oppskrift...kanskje noe kake greier??!!

banan kake laget jeg forrige uke...

hmmm kanskje noe sjokolade kake..[:D]

Jeg har også bake- uke[:)] Har ei oppskrift på blåbær/sjokolademuffins hvis du vil ha? De er ganske gode vil jeg si[:)] Og lett å tine opp, uten at de blir tørre...

Amerikanske muffins:
12 store / 24 små

Bland i en bolle:
5dl melk
2egg
1,5dl olje

Bland i annen bolle:
9,5dl hvetemel
4ts bakepulver
2klyper salt
3dl sukker
3-4ts vaniljesukker

Bland alt forsiktig sammen for hånd (røren skal ikke være jevn)

Ha i eventuelle smakstilsetninger (blåbær, sjokoladebiter ++)

Helles i store eller små former og stekes på 180 °C 12-15 min.

Suksessterte er veldig godt!!![:)] Lettvint også! Jeg bakte det forrige uke, og den ble fort borte..;) Skulle egentlig fryses!! he he

Eggehviter 4 stk
Melis 150g
Malte mandler 150g
Bakepulver 1/2 ts
Krem:
Eggeplommer 6 stk
Sukker 150g
Fløte 2 dl
Vaniljesukker 1 1/2 ts
Meierismør 150g
Slik gjør du:
1. Stivpisk eggehviten med melis som has i litt etter litt.
2. Vend inn malte mandler og bakepulver.
Ovnstemperatur: 175 grader
Steketemperatur: ca.30 min.
Krem:
Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Avkjøl kremen noen timer . Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. (Den kokte kremen og smøret skal begge ha romtemperatur når det piskes sammen)Kremen fordeles utover kaken og dekoreres med raspet sjokolade.

Her er noe av det jeg tenker meg å diske opp med i de første ukene av permisjonen:

*Linker til detsoteliv.no*

* Marsipankake med sitronfromasj (Skal kjøpe bunn og lokk og alt det, og egentlig bare pynte den^^)
* Chocolate Chunk Cheesekake
* Firkøverkake med rømme
* Franske konfektbiter
* Kjærlighetsbrownies
* Oreo Chocolate Truffle Bars
* Black & White boller

Og så har jeg kjøpt masse masse pakker med 123 bollemix når det var tilbud på Obs!, så blir nok en god del av det og[;)]

Så gjenstår det å se hvordan de klarer seg i fryseren da....

Snufs, fingrene mine funker ikke til å lage deig, går dårlig med røre også :( Såå lyst på hjemmebakte boller, men må ha mannen til å kna deigen sammen! Ja, jeg sutrer, hehe.

Men du spurte hvordan tine boller.. min erfaring: Skal de fryses ned, stek de litt mindre enn ellers, og tin de på lav varme i stekeovnen. Har micro men liker bedre når de tines i ovn :)

ORIGINAL: BabyPeach

Snufs, fingrene mine funker ikke til å lage deig, går dårlig med røre også :( Såå lyst på hjemmebakte boller, men må ha mannen til å kna deigen sammen! Ja, jeg sutrer, hehe.

Men du spurte hvordan tine boller.. min erfaring: Skal de fryses ned, stek de litt mindre enn ellers, og tin de på lav varme i stekeovnen. Har micro men liker bedre når de tines i ovn :)

Da er det på tide å kjøpe seg en Kenwood major maskin!! Uten den hadde jeg ikke kunne bakt en ting!!![:)]

Takk for inspirasjonen, jenter! Nu bliver det bakings! [:)]

ORIGINAL: glimt_i_magen

Jeg har sjokoladekake og massevis av poser med boller i fryseskapet! I helga tok jeg ut en pose da svigermor kom på besøk, og hun synes de var SÅÅÅÅ gode! da er det gøy å servere, og så lett det var! Hahaha, nå gleder jeg meg til barselbesøk, det blir jo ikke stress med gode boller i skapet;)

Hvordan tiner man boller, egentlig? Vi har ikke mikro, og de blir så harde i stekovnen?

Jeg synes den aller beste måten å tine boller på rett og slett er på kjøkkenbenken. Det tar bare et par timer før de er helt tint, og da smaker de ferskest synes jeg.[:)]

-Og når vi får barselbesøk SKAL jeg vite om det på forhånd, ellers får folk nøye seg med frosne boller...

Back
Topp