Bagnett i bil

FruE

Betatt av forumet
Er det noen som VET hvordan reglene om bagnett er i forhold til bilstol til nyfødte? Vet jo at de anbefaler bilstol til nyfødte og, men siden ungen blir født på sommeren, skal vi ut å kjøre ganske langt i løpet av den første mnd, og da synes jeg helt ærlig at det ikke ser helt bra ut at ungen ligger i bilstol. Tenker at om man polstrer litt med dyne el.l rundt ungen i bagen, og har et godkjent nett, så er det best for ungen å ligge i bag på lange turer. Det kan jo hende en unge sover i 2-3 timer i strekk....
så på sidene til Simo at de har bagnett, og at det er best for ungen å ligge den første tiden,men på butikken sier de at det absolutt ikke er anbefalt. Lurer litt på hva de egentlige reglene er....

Bagnett er godkjent barnesikring i bil. På korte turer er bilstol best fordi det er sikrere, mens på lange turer er det berdre med bagnett fordi bebiser ikke har godt av å sitte i setet mer enn en helvtime av gangen. Da blir jo turen veeeldig lang om man skal et stykke og må ta pause hver halvtime. Vi kjørte til Stockholm med Tobias i bagnett når han var 1,5 mnd of det funka kjempefint! Han storkoste seg der og sovna med en gang vi begynte å kjøre.

Vi har både bagnett og bilstol og  kombinerer dette. Du kan leie bagnett på babyshop eller kjøpe det brukt der også. Vi kjøpte vårt brukt for 500,- etter å ha leid det i 1 mnd.

Takk for svar!!! Høres ut som om en kombinasjon av stol og bagnett er det vi bør gå for. Men jeg kan vel bruke bagen til duovogn i bilen? Eller må jeg ha hard bag slik som de som følger med kombivogn?

Fant ut litt av hvert på sidene til trygg trafikk! Takk for hjelpa!!![:D]

Må da ikke "på død og liv" kjøre langt!!!! Vil jo bare på sommerferie til familien! Er vel like ille å spenne en bitteliten uferdig kropp fast i seler i nesten sittende tilstand, som å ha ungen i bag med nett og god polstring inni!

Får undersøke litt, takk for svar dere!

noen som skal selge reima tec vinterdress str 98 i guttefarger?

Tenkte jo at det gikk an å legge ned bilstolen jeg og, men dama i butikken sa at den skulle settes mest mulig i oppreist posisjon, fordi babyens skulder- og nakkemuskler ikke er utviklet nok til å ta imot støtet fra beltene om bilen skulle bråstoppe/krasje... Huff, jeg vet ikke hva som er best jeg.... Får prøve oss litt fram....

ORIGINAL: ingvil_

Det siste jeg hørte var at bagnett var forbudt fra 01.01.06[8|]

Hvor hørte du det? Rart at det da står inne på sidene til trygg trafikk og er i salg hos Simo.... Ser ut til at mange har mye imot bagnett....[8|]

Bagnett er ikke forbudt. Grunnen til å bruke bagnett er å vinne reisetid, siden babyen ikke blir så fort stiv og støl i kroppen av å sitte fastspent i EN stilling, men kan variere selv. Tenk deg hvor støl du føler deg etter lang tur i bil, babyen får dette i mye sterkere monn. Polstrer du barnet inne nede i bagen, tar du fra det bevegelsesfriheten, og det blir like fort sliten og grinete.Da kan du like gjerne bruke bilstolen.

Og babyer og ulykker er ikke noen god kombinasjon uansett løsning du velger - kjør forsiktig..

Jeg er ikke enig i at man bruker bagnett for å vinne reisetid. Det tar tid å reise med barn uansett om man har det i bilstol eller bag. Har bare tenkt på at barnet har det bedre i bagen enn i bilstolen. Tenker det må være bedre for den lille kroppen enn å sitte i bilstol. Men jeg skjønner jo så klart at bilstol er bedre OM det skulle skje en ulykke. Jeg bare synes at det ikke er så lett å si hva som er best....[8|]

For oss har det iallefall fungert veldig bra med bagnettet på lange turer. Han trives kjempegodt i det og sover mye bedre enn om han skulle sittet oppreist i stete sitt. Har ikke turt å ta lillemann på fly enda siden jeg hadde kjempemasse problemer med ørene da jeg var liten. Da ble banettet en veldig bra løsning for oss. Kiropraktoren sa at lillemann absolutt ikke skulle sitte i bilsetet i mer enn 1 time i begynnelsen p.g.a.rygg og nakke.

Nå har jeg faktisk undersøkt litt om dette med bag eller bilstol.... bagnett ER godkjent,, og det er ingen som egentlig kan si at et lite spedbarn er tryggere i en bilstol enn i en hard bag med bagnett. Kiropraktoren min sier at det ikke er anbefalt å ha barnet sittende i en bilstol i lengre enn maks en time. I en brosjyre jeg fikk av jordmor stod det at de ikke bør sitte der lengre enn et kvarter.... Har mailet med ei dame i trygg trafikk, men det eneste hun kan si om saken, er at barn generelt bør sitte med ryggen mot kjøreretningen og i ikke forovervendt. DET skjønner jo jeg og. Men når det gjelder spedbarn, altså de første to mnd, så er det ingen som har gjort noen undersøkelser på dette. Forskjellen mellom bilstol og bagnett i sikkerhet kan og være så marginal at man faktisk kan risikere mer ved å ha barnet i bilstol og kjører over lengre avstander, enn om man har ungen i bag med nett.
Men jeg kan ikke si noe om hva som er best, og det kan heller ikke trygg trafikk. Er egentlig helt utrolig at ingen har forsket mer på dette, men at alle bare anbefaler bilstol uansett. DERSOM ungen senere i livet kan få ryggproblemer av å ha sittet i bilstol som veldig liten, bruker jeg heller bag den første tiden. Men jeg har altså utfordret dem i trygg trafikk på å finne ut mer om dette, så vi får se.... Og, som andre har sagt her, boxette er jo og et alternativ... Men om det er like greit som bag med nett, bruker jeg heller bagen jeg allerede har og leier et nett....
Ja, ja. Det var det jeg har funnet ut om saken. Ha en fin dag!!! [:)]

Har jo sagt at det ikke er for å komme raskere fram at jeg synes bagnett er best. Og jeg har ikke hørt at det ikke er lov i andre land. Og jeg ER enig i at bilstol er best om man ikke kjører lange turer og monterer bilstolen riktig. Bare sa hva jeg har funnet ut, og synes det er rart at det gis så forskjellig info til gravide og småbarnsforeldre. Kjenner veldig mange som bruker bagnett den første tiden, og mange som har bilstol, men monterer den feil. Bare man er obs på at ungene ikke skal sitte regelmessig lenge i bilstol, så.... 

Sander var mye i tr.heim på sykehuset der den første mnd etter at han var kommet til verden,å siden vi måtte kjøre så langt(molde-tr.heim) anbefalte både jordmor og lege/kiropraktor at vi brukte bagnett...snakka også med folk på tryggtrafikk som sa at det var d var d beste[;)] Bagnettet som vi kjøpte hadde medfølgende puter som man skulle bruke til å polstre inni baggen med!!!
D er ikke forbudt med bagnett i tyskland heller ikke i frankrike,har venninner som bor begge plassene og de bruker bagnett!

Back
Topp