Bading ute kan/kan ikke?

Kany

Andre møte med forumet
Hei! :happy:

Jeg er førstegangsgravid og veldig glad i å bade. Spesielt nå som været blir varmere og varmere. I helgen var der 12 grader i vannet og jeg vurderte en dukkert, men da sa min svigermor at det kunne jeg ikke ta fordi babyen ville få «sjokk». Spurte min mor om dette og hun sa «Nei du må ikke gjøre noe som gjør at blodtrykket endrer seg drastisk og fort» (hun er sykepleier).
Jeg er ellers helt frisk. Blodtrykket mitt er jevnt på 110/60, sist var det 105/55.

Stemmer det at jeg ikke kan bade i kaldt vann og hvor går i så fall grensen for hva som er «for kaldt» ?
Jeg får jo litt åndenød før jeg blir vandt til temperaturen i vannet og det er vel dette «sjokket» de snakker om.
Hva er deres erfaringer rundt dette?:dontknow
 
Jeg lurer på akkurat det samme! En får jo litt sjokk når en bader i kaldt vann på sommeren også hvis det er mellom 15-20 grader. Men det må vel være ok? Jeg har klart å la være å bade til nå, men det frister veldig med en dukkert snart!
 
Det har jeg ikke tenkt på en gang:wideyed: Jeg gleder meg jo masse til å bade i sommer. Har tenkt at babyen er varm inni der uansett jeg?
 
Jeg har nå lest meg litt opp på nett og der står det at det er ufarlig for babyen. Men at man har lettere for å besvime når man er gravid så man burde være litt forsiktig med å bade alene eller i veldig kaldt vann.

dette var det jordmødre som hadde svart. Så da håper jeg det stemmer:happy:
 
Sniker.

Jeg ser gravide bade i Norge hver eneste sommer, så tipper det er ufarlig ja :)
 
Det er sunt for blodårene å bade i kaldt vann og gode blodårer er sunt for baby. Du trenger kanskje ikke stupe uti men ta deg et kaldt bad med knusende ro :happy:
 
Haha det har jeg ingen tro på xD
Om du er vant til å vade i litt kaldt vann går det nok helt fint. Babyen ligger helt trygt og godt og hva temperatur fall de snakker om er jo nedkjøling altså hypotermia som er veldig farlig. Kroppen tåler ikke å miste mye grader før den får sjokk.
Men ikke bade alene tror jeg er lurt. jeg har lavt blodetrykk ((85-90) og kan nesten ikke gå fort i trapper på egenhånd :p
 
Jeg tok et bad i påskeferien, og leste meg litt opp på det da. Bading går fint og er ikke farlig for babyen, men det er lurt å ha med en som kan hjelpe deg hvis noe skulle skje. Hvis det er veldig kaldt kan man lettere svime av som gravid fordi vi har så mye mer blod i kroppen, så viktig at man ikke bader uten tilsyn ☺️ men bad i vei. Jeg syns det var veldig forfriskende og det gikk helt fint!
 
Dette har jeg ikke en gang tenkt på før jeg var med på introkurs i padling med obligatorisk velting i vann på 10grader :D det gikk bra det:)
 
Back
Topp