Badeskrekk?! :(

LilleSpurven

Forelsket i forumet
Heei alle! Lenge siden jeg har vært her inne nå, men nå ble jeg så frustrert så må spørre dere.
Har ei datter på 19 mnd som alltid har elsket å bade, sitte der å kose seg, leke med lekene osv.
Men nå i det siste så nekter hun å sette seg, hun skriker hysterisk hvis jeg setter henne på rumpa, eller sier at hun skal sette seg. Hun vil enten stå eller så kan hun sitte på huk å leke.
Hun liker heller ikke å vaske håret, men det har hun egentlig aldri gjort.

Leste litt på nett om flere som har opplevd dette rundt 2 års alderen, flere som har det? kanskje det er en fase hun er i?

Noen tips/råd å komme med for at hun ikke skal være så redd for å sette seg?

Min eldste hadde en periode med badeskrekk rundt 2 år. Jeg lot ham bare gjøre som han ville. Vasket ham med klut og en liten bøtte mens han sto oppi der. Husker ikke hvor lenge det varte, men det gikk over. :)

Vi hadde en sånn periode. Varte ganske lenge:/ Prøvde å ikke presse for mye i frykt for å forverre det, og lot ham egentlig styre mye selv. Prøvde å lokke og lure og gjøre badingen til en lek og alle mulige triks, men var liksom ikke noe som egentlig hjalp, annet enn å ta tiden til hjelp:) Tenkte at så lenge ungen blir ren en gang i blant, så fikk det holde:p Vokste det etter hvert av seg, og nå er det ikke noe problem lenger:)

Hatt det med de to minste.. de er nå 3 og 5 år.

Han eldste på 5 hadde ikke noe problem med å bade, men fikk vaskehårskrekk. Det varte noen måneder i 2-3 års alderen, så gikk det over.

Vesla på 3 år elsket å bade før, men var vel i 2 års alderen at hun ikke ville sette seg ned lenger, eller dusje. Ville bare stå i vannet og leke med en kopp. Så etterhvert ble det bedre når vi gikk over til dusjing. Virket som hun koste seg, og hårvask var ikke noe problem. Så plutselig ble det. Hjelper lite med klut, badecaps osv. Helt hysterisk bare hun vet hun skal dusje :p Dette har vart lenge nå.. ser ikke ut som det skal gå over. Men broren var lik en periode.

*holde ut* :)

Back
Topp