Babyvogner! Hva er "in" og hvilken bør man ha?

MamaToBe2017

Andre møte med forumet
Ble veldig nysjerrig på barne/babyvogner! Jeg som tidlig gravid har ingen anelse hvilken vogn man ser på idag, hva er de mest populære og hvordan vite hvilken som passer best:joyful:!

Lurer derfor på, hva er DERES favorittvogn?:D
 
Det viktigste er ikke å finne den vogna som er "in", men en vogn som passer for deres bruk og økonomi ;)

Noen vogner passer bedre for høye personer, noen passer bedre for lave. Noen har sportsdeler som kan vendes mot det, andre kan ikke. Det er en sann jungel!

Vi har valgt Bugaboo Buffalo Classic edition. Både jeg og mannen er ganske lave, og da passer vogna godt til oss. I tillegg passer den fint inn i vår Mazda3 (ingen stor bil..). Den er lett, og har hjul fronthjul som svinger (og kan låses). Lett å slå sammen. Også synes selvfølgelig vi at den er fin! Største minuset med den er prisen, for den koster skjorta og buksa, og er en av de vognene som ikke blir satt på tilbud.
 
Jeg hadde min store flotte emmaljunga edge til min første, og føler det er helt nødvendig for oss å ha en slik stødig, stor god vogn som kan tåle alt mulig vær og føre :) Nå skal vi i tillegg kjøpe den absolutte motpolen til det, en mye mindre og lettere trehjuling som vi kan jogge med, og som tar minimalt med plass i bilen. Den vil også være mye trangere, så ikke like lett med den store voksiposen i bagdelen når det blir vinter og babyen er større. Da føler jeg at vi har begge endene av skalaen både på utseende og egenskaper, og begge er jo utrolig trendy for de som bryr seg om sånt, for emmaljunga edge må være en av de mest populære vognene og trehjulingene generelt er også veldig populære. Og det er nok ikke uten grunn :)
 
Vi har emmaljunga edge som hovedvogn. Den ble kjøpt når nr 1 var 1 år. Elsker den vognen. Bor på landet og blir sjeldent brøytet i tide. Så en vogn med svingbare hjul bare velter over snøfonner osv. Har deluxe understell og svingbart til vognen. Deluxe blir kun brukt om vinteren og svingbart og sommeren. Bor i sentrum så veien til brøytet med snøen opp på fortauet. Det kan gå opptil 3 dager før fortauet bli brøytet. Så vi er avhengig av en stødig og tung vogn på vinteren. Har 3 vogner og ei trille til også. Så alt til hvert sitt bruk her. Men favoritten er absolutt emmaljunga edge. Men bor man i byen og spesielt Oslo så trenger man kanskje en mindre vogn. Ser det er ganske mange stokke vogner ute å går også.
 
Hva som er in er egentlig ikkje relevant, er deres behov og hva dere liker som er viktigst [emoji6]

Vi valgte emmaljunga og var kjempe fornøyd, men har venner som ikkje kan fordra emmaljunga og sverger til d jeg kaller tulle vogner [emoji23]
 
Dere må jo velge vogn etter hvilket terreng dere skal trille i og hvilke behov dere har i forhold til størrelse, skal den mye i bil osv.
 
Jeg gikk for bugaboo cameleon pga utseende! :p jeg har ikke peiling på vogner og synes ikke vogner er spesielt fine... den er ikke spesielt god på slapseføre, men svært god som byvogn, lav så jeg trenger ikke strekke meg for å se barnet når vi er ute og triller og lett og fin å manøvrere! Jeg er svært fornøyd, og den er perfekt til mitt bruk!
 
Må se på behov

Selv prøvdw jeg mange før jeg fant favoritten som var oth
 
Vi valgte Stokke Trailz fordi pappaen er nesten 2 meter (jeg er 170), Bugaboo f.eks så ut som mannen gikk på tur med dukkevogn :p Viktig for oss var, bortsett fra høyde, bla. at den skulle ha svingbare forhjul og at sportsdelen på vogna kunne være vondt mot oss (hadde aldri kjøpt hovedvogn hvor den er vendt fra oss). Anbefaler deg å dra til forskjellige butikker for å se og prøve vogner. Tror Barnas hus har en "vognvelger" på nett, hvor du kan plotte inn deres behov og så få tips om hvilken vogn som er best (av de merkene de fører da).
 
Mannen og jeg valgte den vogna vi trodde babyen ville få det best i. Valget falt på Simo Duo. To ganger ;)
 
Min favorittvogn var emmaljunga edge duo, men her har gubben bestemt stokke vogn-sett med isofix-base-tilpassing og da blir det med det. Mislikte den ikke fra før, og jeg er overlykkelig over at han er såppas interessert. Den skal passe våre behov, vi ønsker en alt-i-ett løsning hvor alt er med fra starten, dyrt, men man får ikke unger så mange ganger [emoji23] og vi slipper isåfall å bytte vogn underveis. Har planlagt før positiv test for å få en anelse av hva det kommer til å koste, var og tittet i dag på hva de har inne på de lokale butikkene for å få litt følelse av hvordan det settes sammen og hvordan det er i bruk. Vil anbefale å dra i en butikk og kjenne litt på det.

Red: de er også vanntett og damen i butikken sa at hun tror bag-delen er av de største på markedet. Klikk-system på å bytte mellom bagdel, sportsdel og bilstol virker praktisk
 
Last edited:
Jeg kjøper de mest størst plass for comfort for barnet og at den varer hele vognperioden uten at de ligger med bena ned ol. Gidder ikke kjøpe vognbag som er for liten etter 4 mnd eller bruke sportsdel til en baby når det er kaldt og greit å ha en lun bag. Kjøper også en med vindtett stoff og lun kallesje. Og en med hjul som kommer fram overalt, jeg tripper ikke rundt på kjøpesenter men mye i skogen. Og så stoler jeg ikke på at 3-hjulinger er stødige nok, har hatt nok av opplevelser der vogner tipper når ungene blir større. Hva som er "in" driter jeg i;) Kjøper vogn som passer vårt liv :)
 
Vi kjøpte trailz fordi vi ville ha mulighet til å ha sportsdelen både fra og imot oss. I tillegg kommer ungen høyt opp så det er lettere å kommunisere, og jeg forestiller meg at han liker å sitte høyt best :) Den er også lett og trille, og robust. Synes også at den vognen er den fineste, og det trekker jo ikke akkurat ned :)
 
Man velger ikke vogn ut i fra hva som er in vil jeg tro :p

Vi har hatt mange vogner til våre, og har testet alt fra de store solide Simo og Emmaljunga (Mondial, Edge og City Cross) til noen av de med et mer moderne utseende. Vi har og hatt billige vogner som varer en liten stund, og så går de i bosset.

Akkuratt nå bruker jeg mest Emmaljunga Nx90 og Brio Smile.. Og så klart Yoyo Babyzen på reise.

Til babyen som kommer snart skal vi ha Bugaboo Buffalo Classic Grey, og jeg gleder meg til å teste denne :)

For min del så foretrekker jeg at de er så lette så mulig, og ganske lave. Det må være stor oppbevaring under, og den må være god å trille.
 
Ble veldig nysjerrig på barne/babyvogner! Jeg som tidlig gravid har ingen anelse hvilken vogn man ser på idag, hva er de mest populære og hvordan vite hvilken som passer best:joyful:!

Lurer derfor på, hva er DERES favorittvogn?:D
Jeg vil slå et slag for Uppababy vista! Den er ikke in, rett og slett fordi den er ganske ny på det norske markedet. Av alle vogner jeg ser ute i Oslo om dagen har jeg sett ei av denne! Men de selger den på babyshop.
Vi har, etter grundig research, landet på denne; har bestilt og går nå og gleder oss. Babyen kommer i mai, så etter det kan jeg også fortelle deg hvor bra den fungerer;)
Men litt reklame:
-fire hjul (der ville vi gjerne ha), de to foran er selvfølgelig svingbare og låsbare)
-den enkleste å legge sammen (likner på Bugaboo buffalo i måten det gjøres på)
-god å trille
-bagen er lett i vekt sammenliknet med mange andre
-bagen løftes fra understellet i en bevegelse, i et håndtak oppå kalesjen (du låser opp med tommelen mens du løfter - enkelt!)
-lett å bære bagen pga det håndtaket
-tar liten plass sammenlagt
-god sittedel som kan brukes forholdsvis lenge
-teleskophåndtak på understellet = lett å regulere høyde om dere ikke er like høye
-man kan velge å ha bagen høyt oppe (hvis dere er høye f.eks), men man kan også velge å feste den lenger nede. Kanskje vil man ha sittedelen lenger nede slik at barnet selv kan hjelpe til å klatre opp?
-grunnen til at du kan velge dette er at den er genial for to barn samtidig: en oppe og en nede. Enten to bager, to sittedeler, eller en av hver

Helt topp vogn! Det er akkurat lansert en ny versjon, uppababy vista 2017. Den er kommet i USA, men kommer ikke til Norge før i mai. Den nye er like bra, bare finere enn den gamle, så vi har bestilt den nye fra USA.
Lykke til med valget!!
 
Jeg ville tatt en tur innom barneutstyrs butikker og forhørt meg litt rundt. Prøvd vogner og funnet ut hva slags behov du har :)
 
Drit i hva som er populært; ser på forskjellige vogner som møter deres behov. :)

Vi valgte en Simo Kombivogn, med fire store faste hjul.

Ja, det er mange "fancy" vogner der ute, men jeg hadde aldri valgt en rosa "ufo-vogn" her hvor vi bor, for den hadde vært nedgriset og ødelagt innen en uke. :p

Prøv å trille vogna i butikken, legg den sammen, og løft den. Skal den brukes mest i byen, eller i terreng? Har dere stort bagasjerom? Vil dere feste bilsetet på understellet? (Anbefales.)


Lykke til med vognshopping!
 
Sier som resten, tenk over hvordan du skal bruke vogna. Bynært med mye trilling inne på kjøpesentre/butikker ol? Kun trilleturer på asfalt? eller vil du trille på skogsveier? Har dere lang vinter med mye snø? Her er demping i understell og størrelse på hjul/faste eller svingbare hjul alternativer (svingbare hjul er som oftest låsbare), og om man vil ha lufthjul eller skumfylte. Lufthjul kan gi bedre trillekomfort, men veier noe mer og kan punktere (og skumhjulene har blitt ganske gode nå). Kommer du til å bruke vogna mye i bil? I såfall bør den være lett å slå sammen og veie lite.

Vi bor relativt bynært, det meste av trilleturer kommer til å gå på asfalt, med noen få unntak hvor det er grusvei. På noe mer terreng enn det foretrekker jeg bærtøy og synes vogn bare er i veien. Jeg var veldig opptatt av fire faste lufthjul sist pga snø, men de siste tre årene så har vi hatt veldig korte perioder med snø, og ingen av de har vært slik at det laver ned i ukesvis slik at man må trille på ubrøytet vei, så jeg ser ikke på det som et hovedargument for vår del. Synes det er viktigere at vogna passer til vår bruk de 48 andre ukene i året når det ikke er snø/nysnø. Sist var ikke plass i bil noe stort argument, vi hadde stor bil og det var første barn, så vi fikk jo plass de får gangene vi skulle på langtur. Men herrefred, den vogna er drog i bil og tar halve bagasjerommet, er tung å legge sammen og egnet seg dårlig for å ha i bil. Med to andre unger og alt det stæsjet vi trenger når vi drar på bilturer (familie i annen del av landet) så må vi ha en vogn vi lett kan få med oss også i bil. Men siden vi egentlig ikke har tenkt å skaffe oss en bil nummer to så kommer vi nok ikke til å bruke bil så mye i vogn til vanlig likevel. Jeg har aldri brukt adapter til bilstol på understeller, vi hadde det på gamlevogna og prøvde en gang, men med barn som mistrives i bilstol så ar bedre å sette ungen i bæretøy når vi løp inn på butikken (på lengere turer bør ikke barn sitte i bilstolen med mindre de må uansett).

Det viktigste kriteriet for min del er at sittedelen er vendbar, altså at den kan være vendt mot meg. Små barn tolker verden (lyder/bevegelser) ved å se på mors/fars ansikt. Det er og forsket på at barn som sitter vendt mot foreldrene har bedre språk enn barn som sitter vendt andre veien. Ikke så rart, man snakker jo mer sammen når man har øyekontakt. I tillegg synes jeg det er koselig å faktisk se ungen.

Denne gangen får jeg sensommerbarn, og det betyr at vi trenger en relativt stor bag siden barnet vil være 6 mnd midtvinters (med første valgte jeg en mindre bagdel fordi babyen, født i desember, var fremdels liten innen behovet for vinterpose var over). Vi har endt opp med å kjøpe Cybex Priam, den er lett, enkel å slå sammen og blir liten, har stor bag og god uttrekkbar solkalesj. Vi har kjøpt 2-in-1-setet på supertilbud (utgående farge) hvor man får en bøyle og to sett med tekstil, og bruker ett sett for bagen og og ett sett for ergonomisk sittedel. De har også en vanlig sittedel som blir helt flat (og som passer lenge), vurderer å kjøpe den senere hvis vi føler behov for det. J
eg var skeptisk til de små svingbare hjulene, men det kommer et nye understellet til våren og det kan man sette vinterhjul på om man ønsker. I tillegg er dempingen i understellet blitt bedre så det passer fint. Jeg tror den vil passe fint til vårt bruk.
 
For meg var det viktig med svingbare hjul fremme, da de ikke er like tunge å trille på som dem med fire faste hjul. Og hjul fremme måtte være store (jeg har store ryggproblemer, derfor svingbare hjul).
Samtidig ville jeg at vognen skulle være solid, stødig, stor og behagelig for baby. Sportsdelen skulle også være vent mot meg til hun var halvannet år, så snu den. Så hovedvogna ble Emmaljunga Super Nitro, ikke angret et sekund. Sportsdelen har hun nå som sovevogn i bhg :)
Trengte etterhvert en liten vogn til den lille bilen og det ble en Bugaboo bee 3. Grei som trille på kjøpesenter men ikke noe mer, så da ble den byttet ut med en Babyjoger City elite som overraskende nok gikk inn i den lille bilen med sportsdelen! Bare den er på høykant. Veldig fornøyd også med denne vognen.

Jeg hadde glatt gått for Super Nitro igjen :)
 
Back
Topp