Babyting *lang*

Frk. StrikkePinne

Gift med forumet
Hvor mye penger har dere tenk å bruke på vogn f. eks? Skal dere kjøpe ny.. Eller brukt?
Føler meg ganske "gjerrig" og mener det at å bruke og 5000 kr er uaktuelt, og vil helst et par tusen under det så jeg ser mye på brukte vogner..

Samme med resten av utstyret? Er det nødvendig med stellebord for eksempel? Begge søskene mine hadde det til sine barn, men selv brukte jeg aldri stellebordene når jeg skiftet bleie og jeg kan ikke huske at de heller har gjort det.. Men så tenker jeg at det er kanskje litt kjekt å ha?

Vi får masse ting fra søsknene mine og vi får låne noe. Men jeg har liksom lyst på noe eget til den lille noe som vi har kjøpt og ikke arvet eller lånt.. Om dere skjønner? Har begynt sånn smått å sette opp en liste av hva vi trenger.. Men hva trenger man egentlig?

jeg kjøpte brukt sist og kommer til å bruke den til nestemann også.
vi kjøpte stellebord med badekar og bruker det nå til stellebord og kommode med klærne i, veldig greit.
blir vel den lille som overtar stellebordet når den tid kommer, da tviler jeg på Embrik har tålmodighet til å ligge på det lenger.
Seng kjøpte vi på ikea til 350 kr, den er kjempe god og kan stilles i to høyder... resten av utstyr lånte vi av min kusine egentlig.. sånn som bilstol, bærsele,flaskesterilisator,brystpumpe osv.
du får kjøp masse flotte brukte bilstoler, vi skal enten låne igjen eller kjøpe brukt, ser ikke noe vits i å bruke mer penger enn vi må.
vi kjøpte altfor mye klær og det er unødvendig, for man får som regel så mye i gaver.

Blir vel ikke så mye nytt her heller... De vokser fra det meste superfort også, så å kjøpe alt nytt er bare tull synes jeg... Men skjønner jo at noen vil det også, om de har lommebok til det. Jeg pusser opp barnerommet, så det blir det nye hos meg.. Med ny seng til min eldste ( de må dele rom, men det er ganske stort ), en kommode til den lille, nye gardiner og litt sånn stæsj[:)] Har lagt nytt gulv i hele leiligheta nå, og begynner på rommet dems i morgen... Blir hvite vegger, skapdører med krittmaling og helt mørkt gulv... Tror det blir lekkert og funksjonelt [:)]

Å kjøpe alt nytt er selvfølgelig ikke nødvendig! [:)]Selv kjøpte jeg alt nytt da vi skulle ha første, men jeg brukte nok ikke så mye penger på babystasj som de fleste gjør. Jeg kjøpte vogn, stellekommode, bilstol, et sett med klær (!!), oljer, såper osv, et sett med sengeklær hm.... Vel jeg gikk ihvertfall ikke bananas og kjøpte alt mulig som jeg aldri hadde hatt behov for uansett[;)]

Jeg har fem mindre søsken og mamma tok vare på klær etter oss alle, jeg gikk gjennom det, fant masse fine nøytrale klær som jeg vasket opp, masse gode "gulpekluter", litt sengeklær. Det var ikke mye av klærne som ble brukt, for jeg fikk så sinnsykt mye med venner og familie.

Jeg hadde tilbud om å låne vogn, men akkurat denne ønsket jeg ny, fordi jeg viste jeg skulle ha flere barn og vogn er noe en bruker masse (jeg gjorde ihvertfall) så akkurat det syns jeg var greit å bruke litt penger på. Og det angrer jeg ikke på, jeg bruker fremdeles vogna med sportsdelen så kan trygt si jeg har fått valuta for pengene. Jeg fant aldri DEN vogna jeg ville ha, på finn osv så derfor kjøpte jeg den ny.

Jeg tror nok at det er mange som tenker som deg, og gjerne ikke har et lass med penger å bruke på babayting, men de holder seg gjerne litt i bakgrunnen her inne siden det er så mange som er frempå med alt de skal kjøpe.

Et lite tips jeg har er å ikke kjøpe ammepute før babyen er kommet og du er kommet i gang med amminga[;)] Jeg hadde aldri problem med å finne avslappende stillinger å amme i uten, mens for andre er den et MUST. Syns det er flott jeg om du har mulighet til å låne litt i stedet for å kjøpe alt nytt. Er en forferdelig bruk og kast mentalitet rundt om kring og mye er jo som nytt uansett[;)]

Vi kommer til å bruke 8000kr på vogn, men det er fordi vi ikke har bil og den blir vårt eneste fremkomstmiddel. Vi kjøper da Emmaljunga Edge duo, og den kan man som kjent bruke til de er 3år og da syns jeg faktisk ikke det er så ille. Den vil jo såklart bli brukt om vi får flere barn.

Når det er sagt så får vi bøtter og lass med ting fra søsteren min. Masse klær, dyner osv osv. kommer nok ikke til å kjøpe et eneste klesplagg og trenger heller ikke kjøpe skinnpose eller slike ting som er relativt dyrt.

Når det kommer til babymøbler blir det litt, men kommer til å kjøpe en god del på IKEA, men enkelte til som vi syns er viktige på Barnas Hus. (feks vippestol og en bra babycall)

Så konklusjonen blir veldig mye arvegods, litt nytt dyrt og noe nytt billig. Blir garantert noen tusenlapper, men det har vi allerede spart på sparekonto :)

Godt å se at det ikke bare er jeg som ser på brukte ting :) Fikk liksom følelsen av at ALLE skal ha ALT nytt og at jeg bare er "gjerrig".. Strengt tatt har vi vel alt vi trenger.. Ikke vogn og klær, men klær kommer etterhvert, fått noe i gave :) Og stellebord:p
Svigersøstra mi er jo helt vill hun har pakket alt vi får og får låne der fra, hennes lille gutt blir 1 år i september :p

babyen har det vel like bra i brukte ting som nye og jeg er sikker på at babyen har det mye bedre sammen med foreldre som har litt penger til overs enn de som har brukt rubb og stubb på å kjøpe fancysmasncysuperdyre-ting..

Det er sant:) Jeg bare gleder meg til å få satt opp alt og ordnet :) Men det blir vel lenge til om mamma får det som hun vil.. Hun er en smule (mye) overtroisk og får hetta om det er snakk om å ta noe babyting inn i leiligheten:p

Hahaha du får smugle inn noe. Har handlet litt, men skal ikke sette inn støtet før om noen mnd. Men enkelte ting er jo greit når man finner på salg feks. Tipper det blir litt mer når vi forhåpentligvis vet hvilket kjønn det er..

Studerer med ei fra Hammerfest :)

Ja, har noen babyklær her.. To bodyer jeg fikk hos svigersøstra mi, en body jeg fikk hos søstra mi og en pysjamas jeg kjøpte i dag^^

Åh? Hva studerer du da?:)

Stellebord i ordets rette forstand trenger du ikke. Vi har, men kjøpte vel egentlig bare fordi jeg trodde jeg måtte ha et. Kjøp sånn hvit kommode på ikea, og kjøp med sånn stellematte til å ha oppå. Noe mer trenger man ikke. Da har man en kommode som rommer nattaser, bleier, kluter og diverse, og som fint kan brukes til "normalt" bruk etterpå. Badekaret i stellekommoder er rent dårlige som regel........:-) Da er det bedre med sånn badebøtte, eller i vasken, eller i en stamp :-)

her blir det nok emmaljunga vogn ja.. den ligger ny pris på 6000,-
har bestemt meg for den.. skal også kjøpe nytt maxi cosi bilsete, det ligger på 3500,- med base :)
grunnen til at jeg kjøper alt nytt nå er for at dette er første mann og satser på å ha det til neste også [:)]
vi får masse også.. så jeg trenger ikke å bruke så mye penger på resten.. [:)]

men jeg ser ingenting negativt i å kjøpe brukte ting.. og heller ikke å kjøpe billigere vogner..
jeg har bare alltid hatt lyst på emmaljunga vogna så blir nok den [:)]

Nå blir det ikke kjøpt så veldig mye til denne babyen bortsett fra klær, i og med at vi har spart på alt etter snuppa. Men vi var veldig heldige å fikk det meste. Nytt...
Svigermor og svigerfar handlet interiør til barnerommet
Pappa handlet stellebord
Mamma handlet vippestol og vibrerende stol

Vogna og bilsete kjøpte vi selv nytt, men vi kjøpte også litt brukt fra venner.
Kjøpte simo vogn, å den kostet vel rundt 3000kr... så det finnes billige vogner også [:)]

Stellebordet var ett must her. Brukte det masse og var veldig kjekt med de 4 ekstra skuffene til å oppbevare klær og kluter og badeting og kremer og bleier i - lett tilgjengelig. Tok ut badekaret etter bare noen mnd da - siden det var veeeldig lite.

Vi har kjøpt vogn på finn, litt tidlig. Men må ta litt av gangen.
Tenkte vi skulle bruke stellebordet som ble brukt til meg, mamma har tatt vare på det og blir veldig glad for at vi vil bruke det.[:)]
Utrolig mye fint brukt å kjøpe!:-)

Jeg tror jeg kjøper ny vogn og ny bilstol, det planlegger vi å bruke til minst en til så derfor ønsker jeg meg nytt.
(Får nok et fint bidrag fra pappa - så derfor unner jeg meg virkelig ny vogn;)
Kjøper nok seng og stellebord på IKEA - billing og bra!
Så har jeg fått kjøpt masse brukt av en venninne; vippestol, saueskinn, skinnpose, stelleunderlag og ammepute og noe lekegreier så sparte vi en god del penger.

Klarte ikke dy meg så kjøpte litt klær i helgen[;)] nøytralt ulltøy og en ulldress.. og regner med å kjøpe litt til, men skal ikke ta helt av - for får nok en del gaver..

Vi tenker ikke så mye på at det må være enten nytt eller brukt, for har jo rimelig god råd. Men er litt praktiske siden mye av det blir ikke brukt så mye/lenge. Enig at det er mye bruk og kast mentalitet.. så er kanskje vårt lille bidrag;)

vi fikk vogn som ble kjøpt brukt, en ny en kom på 11000 å det synest jeg faktisk var for drøyt.. (venter tvillinger)

ellers har vi fått senger fra ikea, stellekommode skal jeg ikke ha, bruker underlag oppå vaskemaskinen istede.

det eneste jeg skal ha nytt det er bilseter.. tør ikke kjøpe brukt da man aldri vet om de er blitt utsatt for en kollisjon eller ikke.. man kan jo ikke stole på ale mennesker som driver å selger på nettet.. desverre... å bilsetene er dyre.. jeg vil ha maxi cosi med base da de er best i test.. å de ligger på 3200 pr stk... du kommer sikkert til å få masse nytt selv.. ikke bruk alt du eier å har på å kjøpe nytt, :):) skal se det ordner seg

Back
Topp