Babysvømming!

Phoebee

Elsker forumet
I dag skal vi på babysvømming for første gang...  er litt spent. [:)] Hadde tulla under dusjen med meg i går for å venne henne til dusjtrykket, og det gikk veldig fint. Sa ingen ting når vann kom nedover hele hodet hennes.
Er litt spent på i dag...  var så mange på infomøtet som hadde mannen sin med.. gjør d jo litt enklere med avlastning når en skal gjøre noe osv... jeg går jo alene, fordi mannen min må jo hente storesøstra i barnehagen osv.

hva gjør jeg med den lille når jeg må dusje og vaske meg både før og etter badingen??.. kan jo ikke legge henne på kalde dusjgulvet? Skal visst være en trang garderobe..bare 3 dusjer..  alt er så skummelt når man ikke har gjort d før..hehe.

Der vi går og bader er det stoler vi kan legge barna i[;)]kan jo håpe at det er det der du skal også da..ellers vet ikke jeg hvordan du skal løse det..dusjgolvene er jo ikke de reneste akkurat..Men du kommer til å kose deg!Lykke til[8D]

Lykke til med babysvømminga [:D] Det går så bra skal du se.. Vi har med oppblåsbart stelleunderlag (fra Ikea) som Ovedie ligger på.. Hun er jo også godt innpakket i badekåpa si så hun ligger mykt og godt og fryser ikke mens jeg dusjoer og kler på meg [:D] 

Der vi går er det en matte i dusjen. Hvis du har en stellematte som tåler vann kan du jo ta med den. Da blir det litt hjemmekoselig for snuppa også [:D]

Her er kopi av et skriv vi fikk fra babysvømmingen. Det er nok ikke likt overalt, men da får du jo en idé om hvordan det er.[:)]

FORBEREDELSER HJEMME
Når det nærmer seg at dere skal begynne på babysvømming, er det lurt med noen forberedelser
hjemme. Bad gjerne sammen med barnet i badekaret, hell litt vann over hodet til barnet slik at det blir
vant til å få vann i ansiktet. Dykk aldri barnet hjemme! Har dere ikke badekar, så stå i dusjen med
babyen inntil magen, det vil da kjenne vannet som renner over kroppen. Senk gjerne vanntemperaturen
litt - i bassenget er det mellom 32-34 grader.

I GARDEROBENE
Når dere kommer i garderobene første gang, er det mange som lurer: "hvordan skal vi gjøre dette?" Sett
fra dere bære/bilstolen i gangen, ta barnet med inn i garderoben. Kle av barnet yttertøy, så kan du selv
gå og ordne deg, såpevask av kropp/hår uten badedrakt før svømming er viktig, da alle babyer fortjener
rent badevann (Babyer kan (men må ikke) begynne å dusje før svømmingen før etter fylte 6. mnd ).
Smør aldri babyen inn med fuktighetskrem før bading, men gjør det etterpå. Det er viktig. Kle av barnet
til slutt, pakk det godt inn i et håndkle og gå ut til bassengområdet. Etter badet trenger man kun å skylle
av klorvannet. Tørk barnet godt, kle på innetøy og la de sitte og vente til du selv er ferdig. Vent med
yttertøyet til dere er klare til å gå, dette pga. temperaturforskjeller ute og inne (gjelder spesielt om
vinteren). Husk å rydde opp i Garderoben og ta med bleier etc. og kast dette hjemme (pga lukt), da er
det mye hyggeligere for neste gruppe å komme i garderoben. Vi vil dersom det er mulig at både mamma
og pappa deltar i Babysvømmingen, eller en søsken over 12 år, en tante/onkel, bestemor eller bestefar
dersom det ikke passer for enten mamma eller pappa.

I BASSENGET
Første gangen dere skal i bassenget, er det fint om dere føler dere vel forberedt. Vær ute i god tid, slik
at det ikke blir stress og mas - barnet oppfatter lett sinnstilstanden din! Trøtte og sultne barn er ikke
særlig motivert for noe som helst, så det er fint om dere kan planlegge både søvn og mating. Badingen
bør foregå i en trygg og rolig atmosfære. Gråter barnet og ikke vil roe seg, kan man gjerne prøve å
amme i bassenget. Hvis ikke, gå opp på kanten og pakk barnet godt inn i håndkledet. Det er viktig at
badestunden blir positiv, gå heller ut av bassenget før barnet blir for sliten. Noen barn kan trenge lengre
tid enn andre på å venne seg til badesituasjonen, snakk med instruktøren hvis dere er usikre. Barnet
skal ha en badebleie (fås kjøpt i butikken) på seg i bassenget, eldre barn kan etter hvert bruke vanlig
badetøy. Glatte gulver er noe av det farligste vi har i en svømmehall. Derfor er anti-skli-sokker påbudt
fra krabbe-alder. Vi anbefaler å begynne med sokker med en gang, slik at barnet venner seg til dette.
Dere kan ha vanlige sokker de første mnd.

VANNKVALITET OG BADETS LENGDE
Alle bassengene inneholder klor. Både for barn og voksne er det best med så lite klor i vannet som
mulig. Den største grunnen til forurensing av bassenget er dessverre de voksnes skyld, fordi altfor
mange ikke dusjer før de går i bassenget. Badebukse/drakt skal brukes da disse er mye mer egnet en for
eksempel badeshorts. Full såpevask av kropp og hår er også meget viktig for å kunne holde klorinnholdet
nede. Dette kommer alle til gode i form av økt trivsel! Det neste som er viktig er at temperaturen ikke er
under 32 grader. Barna avgir raskt varme i vannet. Ved 33 grader vil kroppstemperaturen normalt synke
med 0,2 grader i løpet av 20 til 30 min. Dette er veldig lite, og kan derfor tolereres.

MELD FRA OM
Babyen din er syk i mer enn en uke, er litt utilpass svømmedagen eller tatt vaksine (vi tilpasser bading
etter dagsformen) Alvorlige sykdommer til instruktøren, da det kan være relevant i henhold til babyen og undervisningen.
(kronisk astma, for tidlig født, hjertefeil, eksem eller lignende) Dette gjelder for både voksne og barn.
NB vi har taushetsplikt.

NÅR ER BABYEN FOR SYK
Babyen skal ikke svømme om det har, diaré, smittsomme barnesykdommer, øyekatarr eller lignende.
Ved ørebetennelse følg legens råd. Dette skal selvfølgelig også gjøres ved andre sykdommer når lege er
kontaktet. Ved lett forkjølelse kan en svømmetime ”løsne” opp litt, men denne dagen dykker vi ikke.
Om du er usikker, kontakt deres instruktør.
KILDE: VESTFOLD KRETS AV NORGES LIVREDNINGSSELSKAP

Back
Topp