Babysvømming

Gulo

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Tenker lissom at det vil være en hyggelig ting for meg og lille og gjøre etterhvert. Hva tenker dere? Hvilken alder er anbefalt og begynne? Lille er 8uker imorgen :)

Burde vi dra i svømmehallen og prøve først? Og hva har man på de? Bare en badebleie?

Sniker fra Februar -16
Vi går på babysvømming. Kjempe koselig :)
Men tror babyer under 6 mnd får lite ut av det. Det samme sa instruktøren. Vi begynte når lille var 6-7mnd og det var virkelig den perfekte alderen :)
Husk også de er mye mer utsatt for å bli syke ved å bade. Masse bakterier samt øker faren for ørebetennelse osv. Etter lille fikk både magetrøbbel og forkjølet sa barnelegen at han sterkt anbefalte å holde barnet inne resten av dagen etter svømming.
Så jeg hadde nok ikke startet å svømme med en 8 uker gammel baby med tanke på at man vil helst ikke så små skal bli syke samt de får veldig lite ut av det :)
Er så mye annet man kan finne på med dissa små :)

Sniker fra Februar -16
Vi går på babysvømming. Kjempe koselig :)
Men tror babyer under 6 mnd får lite ut av det. Det samme sa instruktøren. Vi begynte når lille var 6-7mnd og det var virkelig den perfekte alderen :)
Husk også de er mye mer utsatt for å bli syke ved å bade. Masse bakterier samt øker faren for ørebetennelse osv. Etter lille fikk både magetrøbbel og forkjølet sa barnelegen at han sterkt anbefalte å holde barnet inne resten av dagen etter svømming.
Så jeg hadde nok ikke startet å svømme med en 8 uker gammel baby med tanke på at man vil helst ikke så små skal bli syke samt de får veldig lite ut av det :)
Er så mye annet man kan finne på med dissa små :)
Takk for svar :)
Har bare sett for meg at jeg vil på svømming men aner ikke når, så kjekt med andres erfaringer :) instruktøren sier minimum 3mnd, men at mange ventet lengre. Derfor jeg ville høre hva andre gjør :)

Endel aktører, i alle fall rundt her, sier at de kan begynne fra 6 uker. Min er 2 mnd på onsdag og vi skal begynne denne uken. Begynte på samme tid med førstemann og syns det var helt topp! Vi koste oss skikkelig helt fra starten :-)

Det er en fordel om vannet er litt varmere enn standard svømmehall, vi badet blant annet på et Bøler Bad i Oslo som har varmere vann enn de øvrige svømmehallene i Oslo. Men hvis vannet er litt for kjølig og baby ikke trives kan man feks bade med ullbody på.

Når du melder deg på får du nok info om hva de små skal ha på seg av bleie / bukse - i Oslo varierer det litt fra sted til sted.

Vi har ikke vært å testbadet først, hadde ikke det med storesøster heller. Det gikk helt fint så tror ikke det skal være nødvendig. Vanntilvenning er jo en stor del av det.

Vi skal starte med babysvømming i slutten av denne måneden. Da er lillegutt nesten 3 måneder. Mulig det er tidlig men han koser seg masse i vann så vi håper det går bra. Skal melde tilbake når vi har begynt :)

Jenta vår blir 3 mnd i starten av november, og vi tenkte å starte da. Tror det blir absolutt gøy. Jenta vår elsker jo å bade, og plasker som en galing allerede :)

Startet med storesøster når hun var 3 uker. Hun gikk til hun var rundt året. Det var et herlig varmtvannsbasseng. Skal ikke gå denne gangen, travlere nå med 3 barn ;)

Startet med storesøster når hun var 3 uker. Hun gikk til hun var rundt året. Det var et herlig varmtvannsbasseng. Skal ikke gå denne gangen, travlere nå med 3 barn ;)
Hehe, det forstår jeg ;)
Vi førstegangs har mange tanker om hva man skal få til vet du :)

Vi var i vei med storebror fra han var rundt 4 mnd (først oppstart første onsdag i september og var født i Juni) og vi hadde masse kos på de fire semestrene vi gikk frem til han startet i barnehagen (ett semester er 10 "timer" fordelt på september-desember og januar til mai). Etter starten i barnehagen ble det rett og slett ikke tid og energi lenger til å være med på svømming.

Timene er på 30 min for de minste - 45 minutter for småbarn. De minste kan starte fra de er 6 uker.

Her ble det brukt badebleie i starten før vi fikk kjøpt badebukse som passet han (den er "tett" og brukes i stede for badebleie").
Det er noe med at babyer holder seg når de er i basseng - og om de må "på do" så går det som regel "galt" i dusjen eller når de er kommet opp av bassenget - men det er personalet i badeland/svømmehallene vant med å håndtere.

Det er viktig med "avklimatisering" etter man har vært på svømming med de små. Bruk lang tid i garderoben - gjerne amme/gi mat før man reiser hjem - samt kle dem godt før man tar de med videre ut i kulde.

Har ikke vært noe problem med sykdom her vi bor - ikke vært nevnt på kursene - og heller ikke hatt noe inntrykk av at det har vært mange som har vært borte fra timene pga sykdom...

Babysvømming er så koselig! Vi har gått på det med begge de to største og skal også gå med lille. Vi bader også mye i helgene. Jeg synes det er så lurt å gjøre barn trygg i vannet. Har aldri hatt problemer med sykdom, eneste har vært da de har blitt større og svelget litt for mye klor. Våre har alltid vært og blir svært sulten og trett av bading. Lurt å gi mat før man går fra svømmehallen. Der vi har gått er det familiegarderober, himla praktisk.

Vi begynte da han var 6 uker og han elsker det. Jeg er ikke enig i at barna ikke har utbytte av det så tidlig.
Dette er en fin ting sammen for hele familien, barna er ikke mer syke, badebukse beregnet for babyer er anbefalt da de er mye lettere enn badebleier og da klarer babyen å bevege seg lettere. Vi har gått med alle 3 barna fra de har vært små og de går fortsatt på svømming. De to eldste er 6 og 3 år og er veldig trygge i vannet, hopper, stuper, flyter og svømmer. Så jeg anbefaler babysvømming. (Jeg er forresten instruktør i babysvømming, småbarnsvømmimg opp til 6 år)

Tenker lissom at det vil være en hyggelig ting for meg og lille og gjøre etterhvert. Hva tenker dere? Hvilken alder er anbefalt og begynne? Lille er 8uker imorgen :)

Burde vi dra i svømmehallen og prøve først? Og hva har man på de? Bare en badebleie?
Vi startet for 2 uker siden når lillejenta var 7 uker, og har vært i vei en gang etter det. Instruktøren sa det var fint at vi startet så tidlig pga at de har den refleksjonen med å holde pusten når de får vann i ansiktet intakt ennå. Den kom visstnok bort rundt 6mnd hvis man ikke trente på det.
Vi er i varmtvannsbasseng, så de små koser seg skikkelig :) bruker badebleie og det fungerer fint:) blir helt klart en fast lørdagsaktivitet hos oss:)

Back
Topp