Babyolje

I Jeg leste testene fra grønn hverdag opp og i mente mange ganger da ungene var mindre ;-)
Både oljer og våtservietter.

Det jeg kom fremt til var at det tryggeste valget av vanlige butikkmerker var libero, neutral og anglamark-serien.
Det er det ingen av produktene som inneholder hverken miljøfarlige eller allergifremkallende stoffer.

Natusan er problematisk fordi noen produkter er godkjent, mens andre ikke er godkjent. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen og velge riktig produkt når du står i butikken.

Pampers våtservietter er for eksempel verstingen fordi den inneholder både allergifremkallende og miljøfarlige stoffer. Den kommer faktisk verst ut av alle våtservietter.

Dette er en vanskelig jungel, og jeg synes det er skummelt at produsenter feilmerker produktene sine og nekter å fjerne skumle stoffer. Der ville ikke jeg kjøpt noe.

Det som også er lurt å tenke over er at stoffer som salisylate og octocrylene også er ganske skumle.
Min eldste reagerer skikkelig på enkelte solkremer. I fjor kjøpte jeg cosmica Kids faktor 30 som han brukte i bhg, og kjøpte den gule cosmicaen som familien kunne bruke hjemme. Smurte han en gang i ansikt, ører, hals og nakke en søndag. Mandag morgen så han ikke ut! Knallrød og glovarmt utslett. Måtte få allergimedisiner.

Etter masse googling fant jeg ut at disse to stoffene blant annet kan gi store allergiske reaksjoner hos mange. Og den eneste forskjellen på de to solkremene var nettopp disse to stoffene. Så jeg skygger unna produkter med salisylate og octocrylene til ungene. Mange solkremer inneholder disse to stoffene, og også vaskepulver og andre kremer.

Sorry, den ble lang :-P

Det er masse babyoljer og andre babyprodukter som er svanemerket, da skal de ikke inneholde noen problematiske stoffer. :) Ellers kan du alltids være på den helt sikre siden hvis du heller bruker matoljer, de har mye strengere kvalitetskrav enn kosmetiske produkter har. :)

Back
Topp