Babynest

Småsmale ♥️

Andre møte med forumet
Hei jenter :-)

Noen som har erfaring med babynest fra tidligere? Har en venninne som fikk barn i mai, og hun fikk beskjed på barsel at hun måtte for all del ikke la babyen sove i babynest i sengen eller ha sånn kantbeskytter i sprinkelsengen, da begge disse tingene økte faren for krybbedød [emoji15] :-(
Jeg har kjøpt babynest, sikkert fordi jeg føler jeg "må ha" alt utstyr som finnes :-P men jeg syns sprinkelsengen ser så stor og "kald" ut viss dette pittelille nurket skal ligge oppi der uten noe rundt seg :-( vi har vugge klar i stuen, og den har jo "tette" sider?! :-/
Skal dere bruke nest i sengen?

Her skal vi bruke babynest :) man legger barnet i midten og når de er så små, så klarer dem ikke å trykke seg inntil kanten heller. Og når de blir stor nok til å gjøre det, så klarer de også å flytte seg om det skulle være behov for det. Hvordan skal man kunne bruke vogn osv da? Er jo ikke åpent på sidene der heller [emoji14]

Greia med babynest og sengekanter i forhold til vugge og vogn er jo at det for det første er snakk om harde kanter i vugge og vogn. Om babyen kommer inntil kanten så er det likevel ingenting som blokkerer oksygentilførselen.

Noen typer babynest og sengekanter er veldig myke, så om en baby kommer mot kanten kan de bli liggende og puste inni dem i stedet for ut i rommet, og da samler det seg opp co2. Det er samme grunn til at man anbefaler fast madrass, og ikke mange løse gjenstander i senga. Så et evt nest eller sengekant bør bære så fast som mulig for at det skal være så trygt som mulig. tråder er jo også et poeng i forhold til sengekanter da :)

Jeg skjønner hva ts mener med lunhet i senga da, vi brukte voksiposen mye den første vinteren med vesla (født i februar). Syns det var en fin løsning. Lå veldig lunt og godt, kunne flyttes enklere mellom vår og egen seng, ingenting som kunne komme foran hodet, og hun føltes litt tryggere i forhold til samsoving (ble en del av det, uplanlagt).

Krybbedød tallene er ekstremt lav i Norge og flere og flere bruker babynest og samsover med baby. Vi brukte sist og skal bruke nå også

Krybbedød tallene er ekstremt lav i Norge og flere og flere bruker babynest og samsover med baby. Vi brukte sist og skal bruke nå også

Men selv om tallene er lave, så forekommer det. Og grunnen til at tallene er lave er jo at folk er mer obs på hva som forebygger krybbedød. Kunnskap er makt :)

Men selv om tallene er lave, så forekommer det. Og grunnen til at tallene er lave er jo at folk er mer obs på hva som forebygger krybbedød. Kunnskap er makt :)
Greit med kunnskap ja. men for noen er babynest tryggeste måten å samsove på :)

Skal bruke babynest på dagtid i vuggen, dette fordi storebror på snart 2år kommer kanskje til å vugge litt og da ligger ho liksom mer beskyttet :) På natten skal ho ligge i en liten seng og vi pakker ho da inn i teppe også dynen oppå. :) Sengekant får ho når ho flytter over i kili sengen rundt 5-6mnd og kan snu seg selv :)

Vi har i utgangspunktet droppet begge deler akkurat derfor. Vi har et babynest, men har kun tenkt å bruke det på dagtid når vi er sammen med babyen.

Har i grunn ikke tenkt mye over dette.. men jeg fikk laget babynest av ei god venninne, og planen min med det er i utgangspunktet at det er noe jeg bruker i sofaen på dagtid, og tar med meg når jeg skal på lange besøk, slik at babyen kan ligge å sove i sofaen uten å tenke på kattehår/hundehår osv. :) (har enormt mange venner med hund/katt)

Har kjøpt leander vugge som barnet skal bruke første månedene, og den er så liten at tror ikke jeg skal presse nedi babynestet der :p

Jeg har kjøpt babynest og kommer til å se an litt hvordan/hvor mye vi bruker det.
Blir nok i hovedsak på dagtid når jeg har et øye med babyen uansett.

Jeg bestilte babynest fra Norge (bor i Spania), fordi her finnes det ikke i det hele tatt.
Ingen som bruker det! Eller lager!
Her har flere jordmødre anbefalt svøping i stedet. Altså tulle babyen ganske stramt inn i et teppe, slik at den ikke blir liggende og veive i et stort åpent landskap. Blir vel litt samme funksjon som et babynest, tenker jeg.

Skal bruke babynest, men han skal jo sove på samme rom som oss så da føler jeg det er trygt.

Jeg kommer til å brjke bbhugme som babynest, da ligger de mer oppå nestet og kan ikke få kanten i ansiktet. Vet det finnes andre typer av slike nest også, tenker de er litt tryggere i alle fall.

Vi har i utgangspunktet droppet begge deler akkurat derfor. Vi har et babynest, men har kun tenkt å bruke det på dagtid når vi er sammen med babyen.
Jeg har tenkt samme løsningen etter råd av min mor (hun er 5barnsmor og utdannet førskolelærer), så stoler på hu.

Skal ikke bruke det i Sengen, men kommer til å ha det i stua i vuggen.

Back
Topp