Babynest

Vi skal ikke ha babynest, noe av grunnen er dette.
Vi kommer heller til å gå vugge i stua og sprinkelseng som festes ved siden av senga vår med tre sider og madrassen litt under vår slik at jeg lett kan putte han tilbake etter amming og har god kontakt ❤

Vi skal bruke babynest vi og, i hvert fall så lenge jeg synes det fungerer greit (har ingen erfaring med det fra før). Hadde ikke det med storebror, men nå har jeg bestilt et av en slektning som syr mye.
Jeg tenker det er greit å ha de kantene rundt babyen, men også praktisk i den forstand at jeg kan flytte henne over til sprinkelsenga uten å vekke henne (ser for meg at storebror fortsatt kommer å våkne en gang iblant og vil ligge sammen med oss. Da må lillesøster flyttes til sprinkelsenga igjen for det blir for trangt (og farlig) å sove alle fire)

Personlig tror jeg ikke det er noen overhengende fare med å bruke babynest og at de som har skrevet den anbefalingen bare vil foreta mest mulig forsiktighet, ettersom det er noe nytt som ikke er blitt forsket på enda. Men selvsagt avfeier jeg ikke at noe KAN skje pga bruk av babynest :eek:
Derimot så tenker jeg at hver og en av oss må få mene hva de vil og at om man ønsker/ikke ønsker å bruke babynest må være opp til hver enkelt :)

Synes dette var veldig klokt sagt - enig i at det er opp til hver enkelt å mene hva man ønsker eller ikke ønsker :) Selvfølgelig - "grensen" må jo gå en plass, men viktig å gjøre det man selv føler er forsvarlig også. Tror vi kommer til å se hva vi gjør når hun er født og hva vi føler er riktig da.

Som nevnt over her så virker det som alt blir advart mot...

Synes dette var veldig klokt sagt - enig i at det er opp til hver enkelt å mene hva man ønsker eller ikke ønsker :) Selvfølgelig - "grensen" må jo gå en plass, men viktig å gjøre det man selv føler er forsvarlig også. Tror vi kommer til å se hva vi gjør når hun er født og hva vi føler er riktig da.

Som nevnt over her så virker det som alt blir advart mot...
Ja, litt hysteri har det blitt i verden de siste tiårene ;) men det er jo en del ting som det faktisk kan være lurt å være litt "hysterisk" for og da :)
Syns det høres fornuftig ut at dere gjør som dere føler for når hun er født :D

Vi brukte babyrede/nest MASSE med nr 1. Hun var litt prematur og veide 2050 gram ved fødsel og redet ga en fin trygghet. Hun lå i det hele tiden; på sofaen, vogna, senga (om natta), lekegrind etc. Husker ikke når vi sluttet med det, men hun var nok over 6 mnd.
Tenker at det er fint de opplyser litt om farene for krybbedød, for jeg må ærlig talt si at jeg ikke har tenkt over at det er en fare. Venter nå nr 2 og skal sy et nytt babyrede til denne, da vi var så fornøyd sist. Tror vi likte det spesielt godt fordi hun var så liten og alt ble så stort rundt henne.

Men nå har jeg fått en liten obs obs! :)

Nå er det jo ikke snorene som er det farligste, da de aller fleste skjønner at man ikke skal ha lange løse snorer i senga til en baby. Men hvis babyen ruller over på siden med ansiktet inn i sengekantbeskytteren kan den bli kvalt.
Jeg er også enig i at man ikke kan bekymre seg for alt mulig, men hvorfor ta sjanser man ikke er nødt til å ta?
Det er heller INGEN dokumentert grunn til å bruke sengekantbeskytter da det på ingen måter beskytter babyen mot noe.

Jeg vet om mange som har sengekantbeskytter, og jeg sier ingenting på det da det får være deres sak. Men jeg syns det er viktig å kommentere når jeg leser at folk spør nesten litt oppgitt "hva er oddsen?". Det ER dokumentert dødsfall pga kvelning ved bruk av sengekantbeskytter nemlig. Ja, stort sett går det bra, men man måååå jo ikke ta sjansen når det ikke beskytter babyen for noenting.

Nei jeg mener ikke at det er nødvendig å ta sjanser når en vet at noe kan være farlig, og f.eks. sengekantbeskytter har ikke jeg tenkt å bruke heller da. Men så får folk vurdere selv hva som er riktig for dem. Selvfølgelig skal man ikke avfeie at det har skjedd ulykker, poenget mitt er bare at man fort kan bli veldig overnervøs om man skal ta til seg absolutt alt som kan frarådes fordi en eller annen undersøkelse har vist at det fysisk mulig kan skje.

Last edited:
Ja, litt hysteri har det blitt i verden de siste tiårene ;) men det er jo en del ting som det faktisk kan være lurt å være litt "hysterisk" for og da :)
Syns det høres fornuftig ut at dere gjør som dere føler for når hun er født :D

Ja dette "hysteriet" er jo på en måte veldig bra også, det får oss jo til å tenke mer nøye gjennom hva som er bra og ikke for våre små :)

Har kjøpt et babynest som ikke er så "dypt", så jeg tror nok jeg skal tørre å bruke det i sengen.

Har kjøpt et babynest som ikke er så "dypt", så jeg tror nok jeg skal tørre å bruke det i sengen.

Jeg har også et som ikke er så dypt. Syns det var litt dumt egentlig, men nå er jeg bare glad for det:) og tenker kanskje det er en grunn for at de har laget det sånn :)

Nei jeg mener ikke at det er nødvendig å ta sjanser når en vet at noe kan være farlig, og f.eks. sengekantbeskytter har ikke jeg tenkt å bruke heller da. Men så får folk vurdere selv hva som er riktig for dem. Selvfølgelig skal man ikke avfeie at det har skjedd ulykker, poenget mitt er bare at man fort kan bli veldig overnervøs om man skal ta til seg absolutt alt som kan frarådes fordi en eller annen undersøkelse har vist at det fysisk mulig kan skje.

Ja det er klart man ikke skal være redd for alt mulig. Og ja, hver og en skal gjøre det som føles best for seg og sine barn. Men det er veldig fint at det kommer frem ting som faktisk kan redusere uventet død. På samme måte som man sikkert syns det var hysterisk å ikke la babyen sove på magen da det en gang i tiden var nytt også, sånn er det jo..jeg ville hvertfall aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde brukt noe/gjort noe som var sterkt frarådet bare fordi jeg ikke skulle la meg påvirke og være hysterisk, og babyen min hadde dødd eller tatt skade av det.

Har ikke tenkt å bruke babynest i sengen, men heller på dagtid i vugge/sofa, under oppsyn såklart :-) Har tenkt å ha vuggen/sengen inntil vår seng.

Ja det er klart man ikke skal være redd for alt mulig. Og ja, hver og en skal gjøre det som føles best for seg og sine barn. Men det er veldig fint at det kommer frem ting som faktisk kan redusere uventet død. På samme måte som man sikkert syns det var hysterisk å ikke la babyen sove på magen da det en gang i tiden var nytt også, sånn er det jo..jeg ville hvertfall aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde brukt noe/gjort noe som var sterkt frarådet bare fordi jeg ikke skulle la meg påvirke og være hysterisk, og babyen min hadde dødd eller tatt skade av det.

Har ikke tenkt å bruke noen av delene, og jeg ville da heller aldri brukt noe som blir frarådet bare av prinsipp. Men samme kan det være :)

Jeg skal ha babynest til å ha i vogn/på sofaen etc. Syns egentlig det høres greit ut i sengen også, men skal ha sengen hans på vårt rom det første halvåret. ..og så får vi egentlig bare se hva han foretrekker tenker jeg.

Hadde babynest sist og skal ha det nå og :) men bare til å sove i på dagen, synes det var kjempepraktisk å ha ved siden av meg på sofaen og bare legge over når jeg var ferdig med å amme :) på natta skal lille få sove i bedsidecrib uten noe annet enn dyne.

Jeg har tenkt å kjøpe babynest. Hadde ikke til de to andre mine

Back
Topp