Babynest og sengekant

Evis84

Elsker forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2016
Julikulene 2020
har høyrt/lest at babynest og sengekant kan vera til fare for baby, med tanke på kveling og krybbedød. Kva tenker de om dette? Kjeme de til å bruka dette eller ikkje?! Evt om de har tips til nokon veldig solide og stramme sengakanta der faren ikkje blir so stor..

Brukte sengekant til førstemann, kommer til å bruke det denne gangen også.
Den knytes fast på hver tredje-fjerde sprinkel.

Har tenkt å bruke babynest men da kun på dagtid når babyen skal ligge våken i stua sammen med oss. Skal ikke brukes til soving.

Vi kommer til å ha sengeslange i senga og babynest på dagtid

Vi skal ha sengekant i sprinkelsengen

Vi skal bruke begge deler:)

Skal ha babynest i senga vår. Føler det er tryggere enn at han skal havne under mi dyne e.l.
Sengekant ser jeg an. Brukte det på frøkna litt da hun reiste seg opp ved 7 mnd og ramlet bakover, så den var gull verdt som hodebeskyttelse.

Da mamma mistet min søster i krybbedød, tar jeg absolutt ingen sjanser! Har babynest, men blir kun å bruke det på dagtid, og ingen sengekant.

har høyrt/lest at babynest og sengekant kan vera til fare for baby, med tanke på kveling og krybbedød. Kva tenker de om dette? Kjeme de til å bruka dette eller ikkje?! Evt om de har tips til nokon veldig solide og stramme sengakanta der faren ikkje blir so stor..
Her tenker jeg ikke så mye på krybbedød i forhold til nest eller sengekant. Vi lå på NFI med vår premature datter, og der ligger alle de små i nest, for å skape et rede med trygghet. Vi spurte direkte om sengekant også. Som de informerte om, så er mageleie verstingen når det kommer til krybbedød. Og ikke pågrunn av kvelning som mange tror, men pågrunn av et trykk kroppen får, som den ikke tåler over lengre tid da de er så små.

Hadde sengekant til nr 1, blir litt lunere i sengen da, samt man slipper armer og bein ut gjennom sprinklene. Var egentlig bestemt på å ha babynest denne gangen, men er litt skeptisk kjenner jeg. Hvis vi kjøper det så blir det kun til bruk på dagtid under oppsyn.

Vi kommer til å bruke babynest hovedsakelig på dagtid. Den blir nok med i senga også, men mest for kos. Når han sover tenker vi å legge han i sideseng til vår seng :)

Brukte begge deler med storesøster, og skal gjøre det nå også :)

Sengekanten er sånn som er 4 cm tykk, ikke noe knyting, sånn at den står av seg selv :)

Takk for svar! Greit å bruka sunn fornuft og ikkje bli heilt hysterisk. Da mesta e jo farlig no te dags:nailbiting: veldig greit å bruka nest på dagtid når ein sjøl e våken! Får prøva meg litt fram med sengekant, den aller fyste tida ligge vel bebi so i ro at ein i prinsippet ikkje trenge kant..

Babynest ja. Sengekant etter hvert :)

Har brukt sengekant i sprinkelsengen til de to andre. Har lyst på sengeslange nå.

Vi har sengekant fra babydan som står av seg selv. Vi har også babynest og det er uproblematisk å bruke disse.
Der det har vært ulykker med sengekant har lange tråder for å knyte fast med vært problemet ifølge både norsk og britisk media for noen år tilbake. Rett og slett brukerfeil.
Skal man bruke babynest er det viktig å ha stive kanter og så babyen ikke kan rulle på disse å bli liggende fast fordi det er for mykt og således kveles.
Stoffene bør kunne vaskes lett for å gi et godt sovemiljø i forhold til støv og smuss.
Alt babyutstyr må brukes med måte og man bør sette seg inn i bruksområder, korrekt bruk og eventuelle faremomenter før man tar tingene i bruk. Sunn fornuft kommer man langt med.

Back
Topp