Babymatverden

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Er det bare meg eller er noen andre lei babymatverden?

Jeg meldte meg på kurs til barebrabarnemat, men rakk aldri å se den. Så jeg kjøpte babyens første prøvesmak bok(husker ikke helt i farta hva den het) og smoothiebok. Begge bøkene var litt dyre, men veldig dårlige :grumpy: Altså alt av tips og råd var veldig gammel nytt og oppskriftene var så få. Følte meg litt lurt :hungover: Nå får jeg ofte mail fra og reklame fra de og andre i den bransjen og jeg blir litt dårlig. Det er alltid fokus på hva man skal ikke gi og pass på det og det... :confused: altså jeg blir helt matt! Kanskje jeg er litt rar av meg, men jeg tenkte at dette skal bli kos og ikke nok en stress ting :wacky: Altså siden jeg ble gravid har jeg blitt foret med «pass på», og tro meg jeg er veldig ordentlig av meg, men dette begynner å tære på... Altså føles litt som alt skal sykeliggjøres. :wtf: Noen andre?
 
Ja gud... Eg føler meg helt Bombardiert meninger å alle skal presse sinn form i mitt liv.

Svangerskapet var
PASS PÅ
farlig mat, spis dette
Ikke gå opp for mye
Ikke gå opp for lite
Pass på koffein
Sukker i tak
Blodtrykk
Søvn


Å når baby er her klikker det jo
Alle har e meninger om søvnen
FÅ På PLASS RUTINER
Syng les!!
IKKE TV
SLUTT MED NATTAMMING
Lær baby sove alene helst etter 1 uke (overdriver me vilje)
BABYMAT
NOK JERN??

Bare slutttt aarj hahaha
Hs har hatt mange meninger å jeg sluttet å høre får mye på deres generelle meninger
Å livet ble myeee bedre
 
Ja gud... Eg føler meg helt Bombardiert meninger å alle skal presse sinn form i mitt liv.

Svangerskapet var
PASS PÅ
farlig mat, spis dette
Ikke gå opp for mye
Ikke gå opp for lite
Pass på koffein
Sukker i tak
Blodtrykk
Søvn


Å når baby er her klikker det jo
Alle har e meninger om søvnen
FÅ På PLASS RUTINER
Syng les!!
IKKE TV
SLUTT MED NATTAMMING
Lær baby sove alene helst etter 1 uke (overdriver me vilje)
BABYMAT
NOK JERN??

Bare slutttt aarj hahaha
Hs har hatt mange meninger å jeg sluttet å høre får mye på deres generelle meninger
Å livet ble myeee bedre
Kunne IKKE VÆRT MER ENIG!!! Så lei. Akkurat det med søvn og amming har jeg gitt blaffen i. Mini her får pupp når det ønskes. Orker ikke å ta den kampen og dessuten er det kos. Men dette med barnemat og der maset. Altså jeg bare føler at alt er helvetes press og mas (unnskyld banningen). Kan ikke en j**** ting være kos??? :wtf: Jeg gledet meg så til å teste ut med mini mat og vi skulle kose oss med det, men det der er noe dritt. Den listen med alt som angivelig er fy fy blir bare lengre, undres hvordan vi overlevde...
 
Ja offfff
Jeg koker grønnsaker å moser det med stavmix, å poteter å kjøttkaker
Dette er maten hans + grøt om kvelden evnt...


Men han spiser nesten ingenting i en periode nå, kun melk

Jeg tenker det går som det går, jeg tilbyr å han bestemmer selv

Har ikke nevnt t hs for de vil nok bare endre alt
 
;):p
Ja offfff
Jeg koker grønnsaker å moser det med stavmix, å poteter å kjøttkaker
Dette er maten hans + grøt om kvelden evnt...


Men han spiser nesten ingenting i en periode nå, kun melk

Jeg tenker det går som det går, jeg tilbyr å han bestemmer selv

Har ikke nevnt t hs for de vil nok bare endre alt
Gjør det som du kan og får til, det er ikke alltid lett med disse små. Noen er litt mer skeptiske til mat osv. Kjempefint hvis lille vil ha melk tenker jeg og så med tiden så faller det meste på plass. Jeg tror det fleste foreldre ønsker sitt barn det aller aller beste. Vi prøver så godt vi kan, og man skal ikke tvinge de heller.

Jeg vil bare ha vekk maset fra de babymat selgerne :p Det er på tide å fjerne stresset...
 
Vi har valgt å gå vekk fra dette med babymat, og startet med Blw fra 6mnd (ingen skjemating innen) og da spiser hun bare det samme som oss, usaltet og med litt ekstra rapsolje osv. Funker knall og sååå mye mindre stress! Hun styrer selv hvor mye hun spiser og hva, følte det passa veldig for oss og henne. Synes dette med babymat blir så masete og ekstra jobb.
 
Vi har valgt å gå vekk fra dette med babymat, og startet med Blw fra 6mnd (ingen skjemating innen) og da spiser hun bare det samme som oss, usaltet og med litt ekstra rapsolje osv. Funker knall og sååå mye mindre stress! Hun styrer selv hvor mye hun spiser og hva, følte det passa veldig for oss og henne. Synes dette med babymat blir så masete og ekstra jobb.
Hva tilbyr du til mat? Trenger litt ideer. Opplever at min bare kaster maten rundt. Jeg har prøvd egg, men det var for glatt. Har gitt kyllingvingeklubber og det elsker han. Tar gjerne i mot fler forslag. Babyen er 7 mnd.
 
Hva tilbyr du til mat? Trenger litt ideer. Opplever at min bare kaster maten rundt. Jeg har prøvd egg, men det var for glatt. Har gitt kyllingvingeklubber og det elsker han. Tar gjerne i mot fler forslag. Babyen er 7 mnd.

Min er straks 7mnd, og hun spiser alt vi tilbyr, kaster foreløpig lite på gulvet, men tallerkenen den flyr på gulvet. Så legger maten på brettet hennes istedet, og alt flytende tar jeg på skjea og gir henne skjea eller legger den klar på brettet alt etter hvor flytende det er. Vi spiser vegansk så hun får alltid bønner og linser i løpet av dagen. Jeg spiser også alltid sammen med henne da blw bl.a handler for baby om å lære å tygge of spise selv ved å imitere spisingen til en voksen:

Frokost er det ofte havregrøt eller havregrøt lapper med litt fruktmos og tahini til. Tahini er rik på jern.

Lunsj er rista lyst toastbrød i fingerlange biter med litt bønnemos eller tahini på, og kanskje litt kokt brokkoli eller annet fra middagen dagen før eller frukt (i alderstilpasset biter) .

Middag spiser vi alt bl.a spaghetti med linsesaus, lasagne, kokt potet med hjemmelaget linse- eller bønneburger og dampede grønnsaker, ertesuppe, Gresskarsuppe, pizza uten ost og lager en pizzasaus med bønner blenda inn, Dahl, gryteretter med brød til, pannekaker med stekte grønnsaker, taco, grønnsaker i ovnen, spiser mye curry også. Ja nå ble det mye, hehe..
 
Min er straks 7mnd, og hun spiser alt vi tilbyr, kaster foreløpig lite på gulvet, men tallerkenen den flyr på gulvet. Så legger maten på brettet hennes istedet, og alt flytende tar jeg på skjea og gir henne skjea eller legger den klar på brettet alt etter hvor flytende det er. Vi spiser vegansk så hun får alltid bønner og linser i løpet av dagen. Jeg spiser også alltid sammen med henne da blw bl.a handler for baby om å lære å tygge of spise selv ved å imitere spisingen til en voksen:

Frokost er det ofte havregrøt eller havregrøt lapper med litt fruktmos og tahini til. Tahini er rik på jern.

Lunsj er rista lyst toastbrød i fingerlange biter med litt bønnemos eller tahini på, og kanskje litt kokt brokkoli eller annet fra middagen dagen før eller frukt (i alderstilpasset biter) .

Middag spiser vi alt bl.a spaghetti med linsesaus, lasagne, kokt potet med hjemmelaget linse- eller bønneburger og dampede grønnsaker, ertesuppe, Gresskarsuppe, pizza uten ost og lager en pizzasaus med bønner blenda inn, Dahl, gryteretter med brød til, pannekaker med stekte grønnsaker, taco, grønnsaker i ovnen, spiser mye curry også. Ja nå ble det mye, hehe..
Tusen takk for et godt og informativt svar. Da skal jeg kjøpe inn bønner og linser og prøve meg frem. Jeg har lest meg litt opp på blw. Er første gang vi gjør dette, de andre barna spiste det de fikk og syns det var greit å få babymat i mos og bli matet. Håper bare jeg finner noe han liker og som havner i munnen :p
 
Tusen takk for et godt og informativt svar. Da skal jeg kjøpe inn bønner og linser og prøve meg frem. Jeg har lest meg litt opp på blw. Er første gang vi gjør dette, de andre barna spiste det de fikk og syns det var greit å få babymat i mos og bli matet. Håper bare jeg finner noe han liker og som havner i munnen :p

Sniker
Det er helt normalt at baby bare tar på og kaster mat i starten :D det vil bedre seg innen et par uker maks om du spiser samtidig og hen får se deg spise.
Prøv med brødskive, det er ganske greit for dem å styre selv. Du kan gi fingerlange biter eller dele skiva i 4, vi gjorde sistnevnte med skorper og alt fra start. Mye som spyttes ut de første ukene, men plutselig knekker baby koden og tygger og svelger :)
Jeg prøvde meg med most babymat med forrige baby, men han ville absolutt ikke ha, så da gikk vi over til babystyrt mattilvenning og droppet all mating av most mat :)
 
Tusen takk for et godt og informativt svar. Da skal jeg kjøpe inn bønner og linser og prøve meg frem. Jeg har lest meg litt opp på blw. Er første gang vi gjør dette, de andre barna spiste det de fikk og syns det var greit å få babymat i mos og bli matet. Håper bare jeg finner noe han liker og som havner i munnen :p

Hvis du spiser kjøtt og fisk er det måter å gi det også, anbefaler Blw grupper på Facebook, er en norsk og en amerikansk som jeg er medlem av. Der kan man få gode råd til når man starter opp med blw, tips til retter og hvordan man skjærer opp :) Det er også noe med at hvis de har blitt matet anbefaler man å ta 2 uker uten fast føde for å unngå kvelning (fordi de er vant til å svelge maten uten å tygge først, så er for å nullstille) før man starter opp med blw:) Du kan jo se om det er noe for dere.
Glemte å si at ang glatt mat så har jeg f.eks tatt litt rasp eller brødkrummer og dyppet ene enden i det, så er det lettere å holde for baby, gjør det med avocado blant annet!
 
Back
Topp