Babymat

erta

Elsker forumet
Marsmellows-15
Sommerfuglene 2017
Dere som har startet med fast føde. Hva gir dere? Hva liker babyene? Spiser de mye og ofte? Lager dere selv eller kjøper dere ferdig?
Vi har prøvd kjøpe grøt, men virker ikke så Tuva liker den, så tenker å prøve den hjemmelagde havregrøten jeg fant oppskriften på litt lengre nede her :) vi har prøvd å kjøpe ferdig moset frukt også, og den spiser hun litt av. Men blir nok å prøve å mose denne også selv, tror det er bedre :)

Hvilken kjøpegrøt?

Har hipp sin risgrøt, nestlé sin risgrøt med mais og banan, Semper sin maisgrøt og nestlé sin havregrøt. Altså 4 sorter. Er treig og kun prøvd de 2 fra Nestlé. Hun liker helt klart risgrøten best.
Også sviskemos er testet.
Grøt og sviskemos er visst best blandet sammen

Hun får nå 3-4 skjeer med denne blandingen på kveldstid

Her har han fått gulrotmos, brokkolimos, avokadomos, pæremos og aprikosmos.

Alt unntatt pæremosen har jeg laget selv. Bare smaksprøver så langt. Alt har falt i smak. :)

Ikke prøvd grøt enda. Han får lett vondt i magen virker det som, så tar det veldig gradvis. Målet er å begynne sånn smått med grøt fra fem måneders alder. Kun for å innføre gluten. Hvis ikke hadde jeg sikkert venter enda litt lenger.

Hvilken kjøpegrøt?

Har hipp sin risgrøt, nestlé sin risgrøt med mais og banan, Semper sin maisgrøt og nestlé sin havregrøt. Altså 4 sorter. Er treig og kun prøvd de 2 fra Nestlé. Hun liker helt klart risgrøten best.
Også sviskemos er testet.
Grøt og sviskemos er visst best blandet sammen

Hun får nå 3-4 skjeer med denne blandingen på kveldstid
Vi har prøvd nestle sin risgrøt med mais og banan. Eneste de selger på butikken her som er fra 4 mnd.. Dlik er det å bo på landet. Jeg fant foresten den tråden inne på hemmelig-gruppa og gikk svar på det meste jeg lurte på der :)

Her får hun grøt morgen og kveld, sammen med sviskemos eller smoothiepose.

Lager små grøtporsjoner og hun liker dem ikke for grøtete. Hipps risgrøt er favoritten virker d som. Skal se om hipp har havregrøt og.

Enn så lenge får hun ferdigmat, men har lyst til å prøve å lage middagsmat/grønnsaksmos selv.

Her har han fått gulrotmos, brokkolimos, avokadomos, pæremos og aprikosmos.

Alt unntatt pæremosen har jeg laget selv. Bare smaksprøver så langt. Alt har falt i smak. :)

Ikke prøvd grøt enda. Han får lett vondt i magen virker det som, så tar det veldig gradvis. Målet er å begynne sånn smått med grøt fra fem måneders alder. Kun for å innføre gluten. Hvis ikke hadde jeg sikkert venter enda litt lenger.
Hvilken grøt skal du gi da?

Vi gir forløpig bare grøt. Gir semper sin mais grøt. Så prøver vi en annen når den er tom ☺ har gitt sånn ca annenhver dag. Men skal gi hver ettermiddag eller kveld framover. Så blir d smaksprøver på fruktpurre og grønnsaker etterhvert ☺

Vi begynte med grøt på lørdag, og allerede nå spiser hun en liten porsjon (0,5 dl). Vi har kun prøvd Nestlé Maisgrøt (med og uten banan), den med banan var nok best. Har litt sviskemos oppi også ☺️
Har ikke merket noe ekstra skriking, men vi gir fortsatt grøten til frokost enda ☺️

Vi begynte med grøt på lørdag, og allerede nå spiser hun en liten porsjon (0,5 dl). Vi har kun prøvd Nestlé Maisgrøt (med og uten banan), den med banan var nok best. Har litt sviskemos oppi også ☺️
Har ikke merket noe ekstra skriking, men vi gir fortsatt grøten til frokost enda ☺️
Oi, vi og begynte på lørdag, men er enda bare oppe i to teskjeer. Trenger kanskje ikke å være så forsiktig som jeg tror da :D

Oi, vi og begynte på lørdag, men er enda bare oppe i to teskjeer. Trenger kanskje ikke å være så forsiktig som jeg tror da :D

Begynte med ett par skjeer vi også, men hun sitter og gaper med en gang hun har svelget ned ;)
Har i litt sviskemos og vitamin d i tillegg da :)

Vi har vært litt dårlige til å gi smaksprøver hittil, storebror har lang ferie fra barnehagen så dagene flyr avgårde... Men har gitt litt vannmelon, og begynt nå med grøtsmaking - og skal øke det til å bli et kveldsmåltid ila uken! Gir da 4mnd risgrøt med mais og banan, den er hun veldig glad i:) Må vel prøve med litt andre ting snart også, potet og sviskemos og sånn - er jo veldig gøy å kunne gi de litt:D

Holdt på i en mnd og får ennå bare 3-4 skjeer :o :p

Dere som gir grøt har dere like ofte bæsjebleier? Har bare gitt to tskjeer m grøt og ellers fullammer jeg, men hun har ikke bæsjet på 2 dager! Burde jeg bli bekymret? Gir sviskemos sammen m grøten da...

Dere som gir grøt har dere like ofte bæsjebleier? Har bare gitt to tskjeer m grøt og ellers fullammer jeg, men hun har ikke bæsjet på 2 dager! Burde jeg bli bekymret? Gir sviskemos sammen m grøten da...

I starten gikk d 3 dager før hun bæsja, og d var ganske hardt d som kom ut. Regulerte med mer svisker, og d har gått seg til :)

Gikk 3 dager før hun bæsjet etter et fullt måltid (0,5dl grøtpulver), men om du kun har gitt 2 teskjeer så kan det nok fortsatt gå en uke før de bæsjer (ved fullamming kan det gå inntil en uke mellom før man trenger å bli bekymret).
Gir en teskje med sviskemos på 0,5dl grøt, og her kommer det fint ut og det har vært null skriking (bank i bordet!)

Jeg har begynt å måle opp til en halv porsjon nå, og i dag spiste hun nesten en halv porsjon med Hipps risgrøt, og nesten et halvt glass med sviskemos til :)

Back
Topp