Babymat oppskrifter

Hm... Vet du, jeg lager sjokoladedessert til meg selv med disse ingrediensene:-/

En banan
En avocado
2 ts kakaopulver

Kjører i en blender - voila! Sjokolademousse til to!:-)

Jeg gjør nesten likt som deg, bare at jeg har bananen i fryseren først (kuttet opp i biter) og tar i blenderen, med kakao, gjerne avokado også! Da blir det is! :D

Jeg kjøpte Ellas Kitchen 'Den første kokeboken'. Den inneholder masse oppskrifter helt fra 4 mnd til større barn. Kjempe kjekk bok :)
Må bare si at jeg er skeptisk til denne boken etter å ha sett nøye etter. Den har oppskrifter med peanøtter til barn på 10 mnd. Peanøtter frarådes til barn under tre år pga oljen i nøttene kan være farlig.

Må bare si at jeg er skeptisk til denne boken etter å ha sett nøye etter. Den har oppskrifter med peanøtter til barn på 10 mnd. Peanøtter frarådes til barn under tre år pga oljen i nøttene kan være farlig.

Jeg trodde de hadde gått bort bidra de rådene?o_O

Peanøtter i babymat, i alle dager?

Edit:leser i ett kjapt Google søk at man skal gi bla peanøtter fra 4 mnd alder for å forhindre nøtteallergi?

Sniker fra sept.
Vi er med i en forskningsstudie på sykehuset for p motvirke allergi og eksem og da gis det peanøtter fra 3 mnd :) skal være bra for å motvirke allergi visstnok

Så rart. Datteren min spiste en liten smule av peanøttkake da hun var 2 år. Vi måtte rett på legevakten. Hun ble rødflammet over hele kroppen. Hun hostet og fikk akutt diare. På legevakten fikk hun allergimedisin. Det sa de at barn kan reagere veldig kraftig på peanøtter før de fyller tre år. De frarådet det. Barn kan kveles dersom oljen kommer ned i lungene. Skummelt er det!

Så rart. Datteren min spiste en liten smule av peanøttkake da hun var 2 år. Vi måtte rett på legevakten. Hun ble rødflammet over hele kroppen. Hun hostet og fikk akutt diare. På legevakten fikk hun allergimedisin. Det sa de at barn kan reagere veldig kraftig på peanøtter før de fyller tre år. De frarådet det. Barn kan kveles dersom oljen kommer ned i lungene. Skummelt er det!

Eh...nå har jeg i hvertfall ikke lyst å gi lille noe med peanøtter:o

Eh...nå har jeg i hvertfall ikke lyst å gi lille noe med peanøtter:o
Nei ikke gjør det. Hun har hele livet til å spise peanøtter etter hun har blitt tre år. Før trodde jeg at det var selve nøtten de kunne bli kvalt av. Men det er visst oljen i peanøttene. Så det hjelper ikke at nøttene er malt opp.

Nei ikke gjør det. Hun har hele livet til å spise peanøtter etter hun har blitt tre år. Før trodde jeg at det var selve nøtten de kunne bli kvalt av. Men det er visst oljen i peanøttene. Så det hjelper ikke at nøttene er malt opp.

Spurte på helsestasjonen om det med nøtter. Der fikk jeg beskjed om å ikke gi, selv om det forskes på det med å motvirke allergi osv. Så jeg gjør som med de andre, gir ikke nøtter eller noe med peanøtt så tidlig!

c858979f562bfbabe76bdb18d6a1b6e0.jpg
Søtpotet og pastinakk.

Laget sviskemos her idag, masse porsjoner i frysen :)
Har ikke prøvd så mye annet, men tenkte og lage litt søtpotetmos i helga!

Laget sviskemos her idag, masse porsjoner i frysen :)
Har ikke prøvd så mye annet, men tenkte og lage litt søtpotetmos i helga!
Det er så koselig :) gleder meg til lillegutt begynner å spise skikkelig. Da skal det kokkeleres på kjøkkenet :D

Gleder meg her og:D
Hjemmelaget barnemat smaker så utrolig mye bedre enn kjøpeglass. Kjøpeglass smaker hevd [emoji14] pluss det er mye billigere å lage maten selv. Jeg fikk fyllt alle de glassene for 20 kr. En stor søtpotet og en pastinakk :)

Back
Topp