Babymat 6mnd

K7583

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Prøvde å spørre Helsesøster om tips og råd angående mat. Men følte ikke jeg fikk noe fornuftig svar. Vi har begynt med grøt. Hun spiser en hel porsjon nå og vil helst ha mere. Tenkter jeg skal begynne å lage litt hjemmelaget mat. Da er jo spørsmåle. Hva gir man en baby til middag? Må det være en hau med ingredienser eller kan det være noe enkelt? Og hva med grønnsak og frukt puré? Når gir man dette og hvor mye? Hitill har hun fått smaksprøve av forskjellige matvarer. Noe hun liker godt. Nå må jeg bare lære om hva man gir og når. Del gjerne gode tips og råd. Og gjerne gode enkle oppskrifter.

Prøvde å spørre Helsesøster om tips og råd angående mat. Men følte ikke jeg fikk noe fornuftig svar. Vi har begynt med grøt. Hun spiser en hel porsjon nå og vil helst ha mere. Tenkter jeg skal begynne å lage litt hjemmelaget mat. Da er jo spørsmåle. Hva gir man en baby til middag? Må det være en hau med ingredienser eller kan det være noe enkelt? Og hva med grønnsak og frukt puré? Når gir man dette og hvor mye? Hitill har hun fått smaksprøve av forskjellige matvarer. Noe hun liker godt. Nå må jeg bare lære om hva man gir og når. Del gjerne gode tips og råd. Og gjerne gode enkle oppskrifter.
Vår spiste det vi spiste

Frukt pure er veldig enkelt. Kok opp ønsker frukt med vann så det dekker frukten. Sil av vannet og bruk en stavmikser på frukten. Hvis den blir for tykk så bruk vannet fra koking til å gjøre den tynnere.
Svisker og aprikos skal ligge i vann i kjøleskapet i ca 8 timer, jeg tar ca 1 døgn og bytt vann før koking.
Ang middag så kjøper vi glass til så små babyer. Hva hver enkelt liker er opp til babyen. De har veldig sterke smkassanser så hvis noe virker kjedelig for deg så er det ikke det for babyen.
Min 6 mnd gamle baby spiser en porsjon til grøt til frokost med frukt hvis ønskelig. Halvt short middags glass til middag med frukt og brødskive hvis ønskelig. Brødskive fordi han liker å spise selv. Kveldsmat grøt og frukt hvis ønskelig. Han her elsker frukt og kan spise en del av det om dagen. Lager derfor en del frukt nå pga prisen. Kjøper også litt i Sverige siden vi bor ganske nærme. Babygrøt er nesten halvparten.
Kunne nok lagd lunsj til han også men siden han er nr 3 og eneste som ammer så har jeg det ikke travelt med å få i han for mye mat. Inntaket av mat varier fra dag til dag og noen dager vil han kun ha pupp og frukt mens andre dager spiser han masse.

Frukt pure er veldig enkelt. Kok opp ønsker frukt med vann så det dekker frukten...
Helsesøster sa jeg måtte gi grøt på kvelden for hun måtte få melk til frokost og at vi må innføre alle andre måltid og endre frokosten til slutt.
Akkurat nå gir jeg litt smaksprøver på forskjellige ting. Som oftest maks 2ts om dagen pluss en porsjon grøt på kvelden. Om du lager puré gir du det som et måltid? Eller som dessert?

Helsesøster sa jeg måtte gi grøt på kvelden for hun måtte få melk til frokost og at vi må innføre alle andre måltid og endre frokosten til slutt.
Akkurat nå gir jeg litt smaksprøver på forskjellige ting. Som oftest maks 2ts om dagen pluss en porsjon grøt på kvelden. Om du lager puré gir du det som et måltid? Eller som dessert?
Altså for en på 6 mnd så er to Ts ganske mye. Ammer du eller gir mme? Er måltidene deres faste? (På babyen)
Vi hadde faste måltider fra 3-4 uker, så for oss var det enkelt å begynne med fast føde. Begynte såvidt med smaksprøver fra 4 mnd, og ga flaske etterpå (fikk aldri til ammingen) delte opp ett fruktglass i 3-4 deler. Delte middagsglass opp til det samme.
Det som er viktig nå dersom det er flaskebarn (mme) er at hu får smake forskjellige ting.
Det Lykke_liten snakker om er sannsynligvis BLW,som betyr at babyen bestemmer og spiser selv, som går ut på at babyen spiser det samme som dere, og spiser ønsket mengde selv. Du mater ikke.
Jeg ville nok foretrukket blw men mannen min gidder ikke rotet, så nå ved 9 mnd alder så spiser hu 210 mm mme til frokost, ett glass med frukt/grønnsaker til lunch og kanskje en brødskive med vann, ett middagsglass, og opptil to porsjoner med havremelsgrøt til kvelds.
Skal legge til yoghurt ved 10 mnd på frokost og lunch.k
Øk gjerne smaksprøvene med 1 Ts hver dag til du er oppe i en god str på smaksprøvene. Alt dette kommer så klart an på hvor mottakelig babyen er, for alle babyer er forskjellige. Det fins ingen fasit.
Og husk, hu må gjerne prøve å smake ting flere ganger før det er akseptabelt! (Dersom hu konstant spytter det ut)

Begge våre har spist samme som oss fra 6 mnd. Vi gir de maten i biter da, men kan jo mose og hvis du vil det. Honning er big no no, salt, kumelksprodukter og nitratrike produkter bør begrenses. Her er pasta og kjøttsaus, diverse kyllingretter, tomatsuppe, div lakseretter og taco vært populært tidlig. Mine unger liker smak og spiser gjerne indisk etc. Så derfor har vi heller aldri giddi egen babymat eller babygrøt, de har fått normal mat :)

Vi ga en del glass. Ellers lagde vi "vanlig" mat bare uten salt, som vi moste med stavmikser eller kneftet til babyen. Så saltet vi heller på fatet, eller etter vi hadde tatt av til babyen.

Greit at de vender seg til å spise samme smakene som de vil bli servert senere, så tidlig som mulig.

Altså for en på 6 mnd så er to Ts ganske mye. Ammer du eller gir mme? Er måltidene deres faste?...
Ammer. Starter selvfølgelig med små smaksprøver for å se hva hun tåler og liker. Foreløbig har hun spist alt hun har fått servert. Så har jeg frosset små porsjoner i opptil 2ts med gulrot, potet, jordbær, banan, pære og eple. Så får hun litt variert av disse innimellom.

Jeg har funnet oppskrift på sunnstart.no.
Laget kylling og maisgryte og fryst ned i porsjoner.

Hs sa til oss at vi kunne begynne med brød og samme mat som oss med eldste. De sier forskjellige ting. Dette er min nr 3 så følger rmer hva babyen vil enn hva helsesøster vil. Frukt bruker vi som begge deler, det spørs hvor sulten han er osv. Nå har min spist fast føde siden 4 mndog kommet ganske godt igang. I starten fikk han grøt til middag og frukt etter det.

Nå ville jeg nok fulgt magefølelsen din mer enn å høre på helsesøster akkurat her.
Her spiser minstemann på 5 mnd det samme som oss, det samme gjorde storesøsken. Dvs grøt til frokost, brødskive til lunsj, middagsmos (moser det vi har, har ikke i salt i maten), grøt til kvelds. Får fruktmos vedsiden av grøten for å sikre jern opptaket.
Når hun blir 6-7 mnd så går vi over til små biter til middag og ikke mos. Her er storesøsken glad i grøt så da blir det grøt til frokost og kvelds, men man kan fint spise andre ting enn grøt.

alternativ til grøt og brød: lapper, grove vaffler, omelett

Vi begynte forsiktig ved 4 mnd med grøt til lunsj, var oppe i full porsjon på ca 1 uke. Deretter begynte vi med grøt til kvelds og tok lunsj og frokost samtidig. Bortsett fra litt mage krøll den første uka har tilvenning til fast føde vært relativt enkelt. Men babyer er forskjellig.

Begge våre har spist samme som oss fra 6 mnd. Vi gir de maten i biter da, men kan jo mose og hvis du vil det. Honning er big no no, salt, kumelksprodukter og nitratrike produkter bør begrenses. Her er pasta og kjøttsaus, diverse kyllingretter, tomatsuppe, div lakseretter og taco vært populært tidlig. Mine unger liker smak og spiser gjerne indisk etc. Så derfor har vi heller aldri giddi egen babymat eller babygrøt, de har fått normal mat :)

Signerer denne. Masse smak er superpopulært! Og så lett når de spiser og ordner selv, selv om det blir litt gris i starten.

Signerer denne. Masse smak er superpopulært! Og så lett når de spiser og ordner selv, selv om det blir litt gris i starten.

vi har heldigvis hund som ordner :D men ja, gull verdt å slippe å mate. Og barnehagen var såå imponert, en ettåring som var så selvstendig i matsituasjonen gjorde jo alt mye lettere for dem :) Vi er i verste grisetida med minsten nå, men vet det blir bedre snart. Han er bare 8 mnd, men har hatt pinsettgrepet i en måned snart og spiser eksempelvis blåbær som en racer :)

Back
Topp