Helsesøster sa jeg måtte gi grøt på kvelden for hun måtte få melk til frokost og at vi må innføre alle andre måltid og endre frokosten til slutt.
Akkurat nå gir jeg litt smaksprøver på forskjellige ting. Som oftest maks 2ts om dagen pluss en porsjon grøt på kvelden. Om du lager puré gir du det som et måltid? Eller som dessert?
Altså for en på 6 mnd så er to Ts ganske mye. Ammer du eller gir mme? Er måltidene deres faste? (På babyen)
Vi hadde faste måltider fra 3-4 uker, så for oss var det enkelt å begynne med fast føde. Begynte såvidt med smaksprøver fra 4 mnd, og ga flaske etterpå (fikk aldri til ammingen) delte opp ett fruktglass i 3-4 deler. Delte middagsglass opp til det samme.
Det som er viktig nå dersom det er flaskebarn (mme) er at hu får smake forskjellige ting.
Det Lykke_liten snakker om er sannsynligvis BLW,som betyr at babyen bestemmer og spiser selv, som går ut på at babyen spiser det samme som dere, og spiser ønsket mengde selv. Du mater ikke.
Jeg ville nok foretrukket blw men mannen min gidder ikke rotet, så nå ved 9 mnd alder så spiser hu 210 mm mme til frokost, ett glass med frukt/grønnsaker til lunch og kanskje en brødskive med vann, ett middagsglass, og opptil to porsjoner med havremelsgrøt til kvelds.
Skal legge til yoghurt ved 10 mnd på frokost og lunch.k
Øk gjerne smaksprøvene med 1 Ts hver dag til du er oppe i en god str på smaksprøvene. Alt dette kommer så klart an på hvor mottakelig babyen er, for alle babyer er forskjellige. Det fins ingen fasit.
Og husk, hu må gjerne prøve å smake ting flere ganger før det er akseptabelt! (Dersom hu konstant spytter det ut)