Babyklær!

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Ok, april-venninner!

det er fortsatt lenge igjen, men jeg vil bare forhøre meg med dere. Hva i alle dager kjøper man til en nyfødt vårbaby? Ser anbefalinger om sommer- og vinter, og vi vet jo alle at april kan slå begge veier.

det anbefales 5-7 bodyer, 3 strømpebukser, alt i bomull. Dette er for sommer, så kanskje noe ull i tillegg? Og handler dere i størrelse 50? Kanskje lurt å handle inn litt større også? De vokser sikkert før man rekker å gå i butikken igjen (eller er det akkurat sånne ting man har god tid til i perm?)

hvis noen har barn fra før, så sleng gjerne med det du tenkte at «dette var jeg jammen glad vi kjøpte før babyen ble født!» eller «åh, det skulle vi hatt»

stor klem!
 
OG! Ikke minst, hvis dere har tips til steder med fine babyklær- si gjerne i fra. Jeg syns Lindex virker helt ok, har selv siklet litt på babyklær fra Arket.com og nøstebarn (masse god ull)
 
Til min lille som kom i januar gikk det kun i ullbody og ulldresser fra reflex og joha i begynnelsen. Var kjempe fan av pyjamas fra haust&claire i bambus, de bruker vi fortsatt. Gullkorn har også noen kjempe gode kosedresser i ull. Tror jeg satser på det samme til neste lille. Spennende åse hva andre går for!
 
Vi måtte ut første dagen hjemme og kjøpe mer klær i str 50 og flere gulpekluter :hilarious: Jeg ville kanskje kjøpt mest 56, men noe i 50 rett før fødsel. Da kan man beholde lappen på og bytte hvis baby viser seg å være litt større. Vi brukte 50 i én mnd på en helt gjennomsnittlig stor jente. 56 ble kjempestort! Vi brukte en del newbie i starten. Fine klær, men blir fort litt for små pga manglende stretch. Ble etterhvert veldig glad i hust&claire. Ang ull/ikke ull er det litt håpløst å spå hvordan april blir. Men jeg tenker man kommer langt med bomullsklær og evt et strikket sett til lag nr 2. Evt en tynnere ulldress.

Erfaringsvis trenger man ikke store mengder med klær før str 62, da begynner størrelsene å "vare" litt lenger :happy:
 
Jeg har bare hatt vinterbaby - men jeg vil i hvertfall slå et slag for omslagsbodyer i den minste størrelsen! Spesielt pappan var glad for å slippe å dra bodyen over hodet da hun var nyfødt:happy:
 
Omslagsbody i str 50 og 56 og nattdresser går mest her. Greit å bare kjøpe litt i starten dersom en har lett tilgang på butikker. Ofte at en legger en favoritt på enkelte plagg og da er det fint å kjøpe flere av akuratt det merket.
Noe i ull vis en har termin tidlig kan være lurt. Og en ulldress til å ha over.
 
Eldstemann var en april baby i Bergen. Vi kjøpte veldig lite da vi fikk mye i arv og i gaver. Vi hadde en liten blanding av ull og bomull og hadde bruk for begge. Mine barn har vært litt liten ved fødsel og sakte til å legge på seg så vi brukte 50 og 56 ganske lenge (2-3 måneder).
 
Jeg har ei født i mars fra før. Gikk mest i tynn ull og bambus på henne. Tenker nok det blir gjenbruk sv det denne gangen. Har også hatt en del økologisk bomull fra Lindex, genialt med dobbel knepping. Da varer bodyen mye lengre! Ellers er jeg glad i klærne fra hust and claire.

Datteren min brukte str 50 i seks uker, hun var født 3695g og 49cm. Så ikke spesielt liten. Greit å ha noe i den minste størrelsen, men butikkene er jo åpne. Får man ikke reist selv er det ofte noen andre som kan ordne for en :)
 
Ok, april-venninner!

det er fortsatt lenge igjen, men jeg vil bare forhøre meg med dere. Hva i alle dager kjøper man til en nyfødt vårbaby? Ser anbefalinger om sommer- og vinter, og vi vet jo alle at april kan slå begge veier.

det anbefales 5-7 bodyer, 3 strømpebukser, alt i bomull. Dette er for sommer, så kanskje noe ull i tillegg? Og handler dere i størrelse 50? Kanskje lurt å handle inn litt større også? De vokser sikkert før man rekker å gå i butikken igjen (eller er det akkurat sånne ting man har god tid til i perm?)

hvis noen har barn fra før, så sleng gjerne med det du tenkte at «dette var jeg jammen glad vi kjøpte før babyen ble født!» eller «åh, det skulle vi hatt»

stor klem!
Jeg skulle være smart å ikke kjøpe så mye i str. 50, da jeg hørte at venninnene mine bare brukte de klærne i ett par uker.. så fødte jeg en liten gutt som endte opp med å bruke 50 i 3 mnd :p så da måtte jeg få moren min til å kjøpe mer klær i str 50 samt truser som jeg kunne bruke med bind i (jeg bruker string til vanlig, så hadde ikke mange andre truser :p)

tenker man kan kjøpe litt av både «sommer og vinterklær» og heller kjøpe mer av det ene eller det andre når man ser hvordan været egentlig er :) og i tillegg får man jo ofte klær som barselgave eller på babyshower, så sjelden man har for lite klær :)
 
Sniker. Anbefaler å kjøpe en stor bruktpakke. Det gjorde vi, og da fikk vi mye tøy for pengene. Babytøy er noe som kun brukes i kort tid og baby sliter ikke mye på klærne heller, så tøyet holder seg særdeles godt. Så kan du heller spe på med det dere ønsker i tillegg, uten å ruinere deg.

Vi hadde gulpebaby, så 5-6 bodyer hadde aldri holdt her. Tror vi hadde nærmere 20, men vi blandet litt 50 og 56. Brukte 50 i seks uker. Noen merker er små i størrelse, andre større eller har mer stretch. Ull er jo ofte veldig greit å bruke selv om det er litt stort (brette opp ermer og ben), og varer lenge pga stretch. Ull tørker også fortere, og med gulpebaby kunne vi tørke av ulla og la han beholde den bodyen på litt til, selv om det var kommet litt gulp på den. Med bomullsbody måtte vi bytte med én gang (hadde ofte fem skift om dagen...)

Jeg synes ikke det var kult å måtte løpe ut og kjøpe nye klær. Lille haaaaatet vogn, og kroppen var ikke der at jeg klarte å bære han så mye (og bilstolløft er tungt). Men det kommer jo ann på formen din og hvordan babyen din blir.
 
Sniker. Anbefaler å kjøpe en stor bruktpakke. Det gjorde vi, og da fikk vi mye tøy for pengene. Babytøy er noe som kun brukes i kort tid og baby sliter ikke mye på klærne heller, så tøyet holder seg særdeles godt. Så kan du heller spe på med det dere ønsker i tillegg, uten å ruinere deg.

Vi hadde gulpebaby, så 5-6 bodyer hadde aldri holdt her. Tror vi hadde nærmere 20, men vi blandet litt 50 og 56. Brukte 50 i seks uker. Noen merker er små i størrelse, andre større eller har mer stretch. Ull er jo ofte veldig greit å bruke selv om det er litt stort (brette opp ermer og ben), og varer lenge pga stretch. Ull tørker også fortere, og med gulpebaby kunne vi tørke av ulla og la han beholde den bodyen på litt til, selv om det var kommet litt gulp på den. Med bomullsbody måtte vi bytte med én gang (hadde ofte fem skift om dagen...)

Jeg synes ikke det var kult å måtte løpe ut og kjøpe nye klær. Lille haaaaatet vogn, og kroppen var ikke der at jeg klarte å bære han så mye (og bilstolløft er tungt). Men det kommer jo ann på formen din og hvordan babyen din blir.
gulpebaby her også, så det ble mye skift og kun ull/bambus. Vi har nesten ikke hatt noe tøy i bomull. Og ja, bruktpakker er helt gull :)
 
Jeg tenker som så at uansett om det blir en varm april eller en kald april så er det aldri feil med ull. De små babyene klarer ikke holde tempen selv, og ull er jo regulerende :)

Mine barn er små, så jeg har brukt str 50 lenge! Lurt å kjøpe bruktpakker som nevnt lenger opp. Da får du mye for pengene og det er lurere å ha babyene i brukt ferdig utvasket tøy ☺️
 
Sniker fra mars!

Newbie har fått inn noen nye (for meg) ribbet omslagsbodyer med både forlengelsesknapper og kant man kan brette over hendene så de ikke klorer seg. MÅTTE kjøpe meg to stk da jeg oppdaga det. Virka genialt å slippe klorevotter de første dagene:)
 
Last edited:
Jeg slår et slag for omslagsbodyer, gjerne med forlengerdel. Jeg fikk tips om å ikke kjøpe så mye i str 50, men måtte ut å handle igjen da lillemor brukte den størrelsen i hvertfall en måned. Noen babyer tåler ikke ull, men jeg ville uansett kjøpt pysjer i det! Varmt og lifteregulerende for babyen. Lindex har fine klær, hm syns jeg blir stort i bredden og fort litt stygg i vask.
 
Back
Topp