Babyklær -ull til septemberbarn?

Ull kan brukes hele året :) Det puster jo. selv syns jeg det er dyrt og handler derfor mye på hm og går for bomull.. men skal spare litt og skaffe ihvertfall en lillelam dress til h*n kommer :)

Min erfaring er at jeg trenger færre plagg når vi bruker ull enn når vi bruker bomull. Vi var heldige og arvet en del bomullstøy, så jeg kjøpte omtrent bare ull selv. Helst ubehandlet (ikke superwash). Det holdt lenge med 3 bodyer i hver størrelse fram til han nærma seg året, mens med bomull måtte det vaskes mye oftere. Ubehandla ull kunne jeg bare flekkvaske, skylle en sjelden gang, og henge til lufting mellom bruk. Dermed ble det ikke dyrere enn om vi hadde handla bomull, antakelig ble det billigere :)

Etter fylte året og nå når han er 2,5 er han så aktiv og det blir mye søling o.l., og jeg har ikke like mye tid og ro som da jeg var i permisjon, så nå bruker vi mer bomull og fleece (utenpå ullundertøy nå om vinteren).

Sønnen på 2,5 tåler dessverre ikke å ha det som innerste lag (har prøvd det meste av merker), så det meste av babyulltøy ligger ubrukt her hjemme. Håper nestemann tåler det, for det er helt klart en fordel å benytte ull! :)

Det blir nok en blanding. Har selv atopisk eksem men heldigvis har ikke jenta på 2,5 arvet det. Jeg klødde meg til blods av det fæle ullundertøyet jeg måtte bruke om vinteren som barn. Men kvaliteten på mye av ulla er veldig mye bedre nå. Her har vi også brukt mye hust&claire ull/bomullmix, Joha ulltøy, nøstebarn ubehandlet ull og lilleba bambusviskose. De er så myke og gode.
Også er det så stor forskjell på bomull syns jeg. Bomull fra Cubus feks kjennes som sandpapir etter vask, i motsetning til det myke tøyet feks baby Lindex og Newbie fra Kappahl. Gleder meg til å gå bananas i de to avdelingene!

Hadde litt silke/ull-blanding til storebror som vi brukte fra ca. september. Han er veldig varm av seg, så det blei for varmt før det.

Min erfaring er at jeg trenger færre plagg når vi bruker ull enn når vi bruker bomull. Vi var heldige og arvet en del bomullstøy, så jeg kjøpte omtrent bare ull selv. Helst ubehandlet (ikke superwash). Det holdt lenge med 3 bodyer i hver størrelse fram til han nærma seg året, mens med bomull måtte det vaskes mye oftere. Ubehandla ull kunne jeg bare flekkvaske, skylle en sjelden gang, og henge til lufting mellom bruk. Dermed ble det ikke dyrere enn om vi hadde handla bomull, antakelig ble det billigere :)

Etter fylte året og nå når han er 2,5 er han så aktiv og det blir mye søling o.l., og jeg har ikke like mye tid og ro som da jeg var i permisjon, så nå bruker vi mer bomull og fleece (utenpå ullundertøy nå om vinteren).

Takk for info :) Høres veldig lurt ut! Hadde nok bare en ullbody pr str til nå :)

Kommer ikke til å kjøpe noe ull. Begge mine barn har hatt atopisk eksem og ull forverrer dette. Så denne gangen sparer jeg heller de pengene på noe annet. Blir kun bomull.

Litt av begge deler blir bra, tenker eg :) Når me berre skal vere inne går det fint med bomull, huset vårt er godt isolert og varmt. Men blir nok ull innerst når me skal på trilletur :)

Her gikk det i ullundertøy fra fødsel til april forrige gang. Fødte i oktober. Anbefaler sitronsåpe for å få bort flekker på ull. Du får den i alle fall på baby shop, sikkert andre steder også. Brukte mest strømpebukser eller ullbukser med fot, da hun bare sparket av seg sokker.

Erfarte at alt det fine tøyet, som søte kjoler, bluser etc bare ble liggende ubrukt, da det var upraktisk. Ullundertøy var tingen, rett og slett:)

Back
Topp