Babygym

Nesly

Juni 12s friske pust
Bruker dere det?

Har ikke begynt her enda, er ikke så glad i det.. har en på et laget etter de andre men har ikke funnet den fram.. Har hørt blant annet fra fysioterapeut at babyene blir litt passifiserte av å ligge i den, at det er best å lære dem å leke på magen. Hørte ei som sa " å legge en baby på ryggen er som å legge en skillpadde med skallet ned"..

Men mulig jeg tar den fram og lar han få ligge i den litt av og til...
 
Ja, vi bruker den litt hver dag! :) Passer på å ikke la han ligge der alt for mye, så blir vel kanskje en halvtimes tid om dagen. Helsesøster sa til meg at det var bare var bra for dem, bra stimuli med masse former og farger! Men, som med det meste annet, de lærde strides sikkert ;) Å ligge på magen trener vi på også da :) Selv om det ikke er så populært :p
 
Det viktigste er å ikke ha en som er supermyk og formet som et rede. Da blir de for passive..Men en babygym trenger ikke være negativt. Sansene stimuleres ved farger, form og lyder. Knitring og klatring. Den vi har brukes både i mageleie og ryggleie.
 
Her har vi brukt den masse og lillemann ruller allerede, så kan ikke se at det skal være noe gale i å bruke lekematte. Den er jo i mange spennende farger, slik at det er kjekt for han å rulle rundt og se på de fine fargene. Han begynte å gripe lekene for en måned siden og jeg føler nesten at han har begynt å vokse fra lekematten allerede.
 
Vi begynte også å bruke babygym for et par uker siden, etter at hun hade stor glede av min lillebrors gamle babygym fra 1990:P

Hun har et par økter om dagen h vor hun ligger der.. Ligger å ser på alt, pludrer, ler, sparker med ben og armer og blir tydelig begeistret når hun klare å lage masse "bråk".... Er sikkert også fin å bruke på magen men her er lille svært lite glad i å ligge på magen så det gjøres foreløpig mest på stellebordet!
 
Han skal bare ligge på magen så han snur seg hver gang jeg legger han der. Men liker å ligge på den på magen da 
 
Kan ikke helt skjønne uttalelsen til den fysioen..De fleste babygymmer innebærer jo at de ligger flatt på ryggen, og når de gjør det bruker de både armer og bein for å holde balansen, og styrke kjernemuskulaturen. Det var i alle fall det fysioterapeuten sa til oss for 2 uker siden. Og det var visstnok viktig at de gjorde nettopp for å rulle over til mage osv etterhvert.
Men,som noen sier de lærde strides..:P Alt med måte tenker jeg..Og som Gollemor sier; viktig at de ikke er for myke slik at de blir liggende helt passive i den!
Vår gutt elsker babygymen;)
 
her har den vært i bruk i ca 3 uker og snuppa blir mere og mere gla i den.... flirer, ler og skravler, og armer og ben går i alle retninger, og jo mere bråk jo bedre....
Men hu sier kraftig ifra når det er nok, for den bråker nok for mye når a begynner å bli sliten, da blir a bare sur når de skrangler....
 
Vi har babygym og mini elsker den.. Hun ligger både på  magen og ryggen.. tulla vår er da ikke så glad i å ligge på magen, men vi klarer noen sekunder mer for hver som går.. Jeg vil absolutt anbefale babygym da de blir stimulert mye i de.. 
 
Vår blir brukt hver dag vi er hjemme, og hun elsker det. Hun ligger og lager masse golyder samtidig som hun får på musikken på den ene leken, og kliper i den andre. Hun har brukt den siden hun var 6 uker (er nå 3 mnd). 
 
Neah elsker babygymmen. Hun har også mye på sidene å se på og leke med. Hun ligger på magen i den og, men det er litt vanskelig for henne å leke på magen siden hun støtter seg opp på albuene. Jeg ligger da på magen foran henne, så kan vi tulle litt og se på ting sammen.
 
Her brukes også babygymen hver dag. Hun veiver og sparker og flirer der hun dytter etter det som henger der. Et kjekt sted å kunne legge henne når storebror trenger litt hjelp eller han også leker rundt henne på gulvet.
 
Snuppa vår elsker babygymmen sin. Ho ligger å drar i  lekene og virkelig herjer med de. Sparker med beina og prøver å snu seg rundt.

Kjente jeg ble litt provosert av det fysioterapeuten sa at barna blir passive. Jeg er selv fysio, og barna blir jo stimulert av alle fargene og lydene. Min jente ligger jo ikke timesvis under gymmen, og vi varierer fra å legge henne i mageleie og ryggleie. Alt med måte tenker jeg.
 
Fysioterapeuten småen gikk til sa at babygym var bra å bruke frem til ca. 3mnd alder, men at det da var bra at babyene heller hadde lekene på siden av seg og ikke rett over sånn at de fikk lyst å begynne å snu seg rundt når de strekker seg etter lekene.
 


Linemoren skrev:
Fysioterapeuten småen gikk til sa at babygym var bra å bruke frem til ca. 3mnd alder, men at det da var bra at babyene heller hadde lekene på siden av seg og ikke rett over sånn at de fikk lyst å begynne å snu seg rundt når de strekker seg etter lekene.


Der hørtes jo litt fornuftig ut ja...Evnt så kan man jo legge leker ved siden av dem på babygymmen også...På den babygymmen vi har kan vi hekte av lekedyrene eller skyve på dem og plassere dem hvor vi vil egentlig..:)
 
Her har vi brukt babygymmen siden han var 6 uker gammel, han elsker den, snakker, ler, og sparker med ben og armer går i alle retninger, jeg ler av han når han slår seg i magen så :) , jeg legger han på magen også, men ikke så lenge om gangn, for han blir så sinna når han ikke klarer å gå rett fram, for han prøver hardt, da legger jeg han på en pledd og da tåler han litt bedre å ligge på magen :)
 
Her har vi brukt babygymmen siden han var 6 uker gammel, han elsker den, snakker, ler, og sparker med ben og armer går i alle retninger, jeg ler av han når han slår seg i magen så :) , jeg legger han på magen også, men ikke så lenge om gangen, for han blir så sinna når han ikke klarer å gå rett fram, for han prøver hardt, da legger jeg han på en pledd og da tåler han litt bedre å ligge på magen :)
 
Back
Topp