Jeg laget denne oversikten i dag som jeg la på bloggen jeg bruker skjelden
Så jeg deler denne med dere ;-) (klipper og limer)
Oversikten er ment som et oppslagsverk med fokus på jern og evt. gluten innhold /glutenfritt. Denne listen har jeg laget selv,(ref. bla.næringsinnhold og matvareguiden)
Næringsinnhold på matvarer er veiledende. Næringsinnhold kan variere noe fra produsent til produsent, produksjonsmetoder og fra år til år pga. slike ting som jordkvalitet og værforhold. Det kan dermed være lurt å kontrollsjekke på pakkene dere har tenkt å kjøpe.
*Vær også obs på at korn som er naturlig glutenfrie, kan inneholde gluten pga. det kan foredles på samme sted som glutenholdige kornsorter. Ved allergi, sjekk alltid at det står glutenfri eller fri for gluten.
*Det er anbefalt at babyer fra 6 mnd, gradhvis introduseres gluten. dvs. glutenfri grøt til babyer over 6 mnd er ikke anbefalt.
*Det er viktig å ha fokus på at babyene får i seg nok jern, da jernmangel er dessverre ganske vanlig.
Verdiene er oppgitt per.100g. *(stjerne) indikerer at varen er naturlig glutenfri.
Tallene bak navnet indikerer jerninnholdet.
Kruskakli 12,9mg
*Quinoa 9,4mg
Hvetekim 8,2mg
*Amaranth 7,55mg (C-vitamin 4,2mg) Sterk jordsmak og lukt...
*Teff, hel 5,8mg (C-vitamin 88mg)
*Havregryn Store 5,3mg
*Teffmel, finmalt 5,3mg (C-vitamin 88mg)
Havrekli 5mg
*Hirseflak 5mg
*Havre, Hel 5mg
*Sorghum 4,4mg
Kamut 4,2mg
Hvete, hel 4,1mg
Hvete sammalt,grov 4mg
Hvete sammalt, fin 4mg
*Boghvete, hel 3,8mg ( Bokhvete)
*Havregryn små 3,7mg
Spelt 2,9mg
Rugmel, sammalt 2,8mg
Bygg gryn /mel 2,2mg
*Boghvetemel 2,1mg (Bokhvete mel)
Hvetemel Siktet 1,4mg
*Maismel 1,1mg
*Rismel 1,1mg
Ellers vil jeg tilføye at et variert kosthold er viktig. De ulike kornsortene inneholder ulike næringstoffer. Grøt som inneholder mye kostfiber og lav glykemisk indeks er best som kveldsgrøt, da får babyen mat som varer lenge uten at de blir oppgiret ved leggetid.
Jeg har ikke laget grøt på alle disse kornsortene, kan derfor ikke si noe om alle egner seg like godt. Maismel, rismel, hvetemel siktet og bokhvetemel anbefaler jeg å bruke minst mulig pga. tomme næringstoffer og raske karbohydrater.
----------------
Føyer til dette fra en annen tråd jeg laget
Husk:
- varier med ulike kornsorter
- hovedvekt i grøtblandingen bør være av jernrike kornsorter.
- sørg for at babyen daglig får i seg mat med vitamin C. (Feks.Broccoli, paprika, asparges,nype, blåbær, appelsin, mango, guava).
- C-vitamin er nødvendig for at kroppen skal klare å ta opp jern.
jernmangel er den vanligste mangelsykdommen blandt barn, la det ikke bli et av våre barn;-)
Så jeg deler denne med dere ;-) (klipper og limer)
Oversikten er ment som et oppslagsverk med fokus på jern og evt. gluten innhold /glutenfritt. Denne listen har jeg laget selv,(ref. bla.næringsinnhold og matvareguiden)
Næringsinnhold på matvarer er veiledende. Næringsinnhold kan variere noe fra produsent til produsent, produksjonsmetoder og fra år til år pga. slike ting som jordkvalitet og værforhold. Det kan dermed være lurt å kontrollsjekke på pakkene dere har tenkt å kjøpe.
*Vær også obs på at korn som er naturlig glutenfrie, kan inneholde gluten pga. det kan foredles på samme sted som glutenholdige kornsorter. Ved allergi, sjekk alltid at det står glutenfri eller fri for gluten.
*Det er anbefalt at babyer fra 6 mnd, gradhvis introduseres gluten. dvs. glutenfri grøt til babyer over 6 mnd er ikke anbefalt.
*Det er viktig å ha fokus på at babyene får i seg nok jern, da jernmangel er dessverre ganske vanlig.
Verdiene er oppgitt per.100g. *(stjerne) indikerer at varen er naturlig glutenfri.
Tallene bak navnet indikerer jerninnholdet.
Kruskakli 12,9mg
*Quinoa 9,4mg
Hvetekim 8,2mg
*Amaranth 7,55mg (C-vitamin 4,2mg) Sterk jordsmak og lukt...
*Teff, hel 5,8mg (C-vitamin 88mg)
*Havregryn Store 5,3mg
*Teffmel, finmalt 5,3mg (C-vitamin 88mg)
Havrekli 5mg
*Hirseflak 5mg
*Havre, Hel 5mg
*Sorghum 4,4mg
Kamut 4,2mg
Hvete, hel 4,1mg
Hvete sammalt,grov 4mg
Hvete sammalt, fin 4mg
*Boghvete, hel 3,8mg ( Bokhvete)
*Havregryn små 3,7mg
Spelt 2,9mg
Rugmel, sammalt 2,8mg
Bygg gryn /mel 2,2mg
*Boghvetemel 2,1mg (Bokhvete mel)
Hvetemel Siktet 1,4mg
*Maismel 1,1mg
*Rismel 1,1mg
Ellers vil jeg tilføye at et variert kosthold er viktig. De ulike kornsortene inneholder ulike næringstoffer. Grøt som inneholder mye kostfiber og lav glykemisk indeks er best som kveldsgrøt, da får babyen mat som varer lenge uten at de blir oppgiret ved leggetid.
Jeg har ikke laget grøt på alle disse kornsortene, kan derfor ikke si noe om alle egner seg like godt. Maismel, rismel, hvetemel siktet og bokhvetemel anbefaler jeg å bruke minst mulig pga. tomme næringstoffer og raske karbohydrater.
----------------
Føyer til dette fra en annen tråd jeg laget
Husk:
- varier med ulike kornsorter
- hovedvekt i grøtblandingen bør være av jernrike kornsorter.
- sørg for at babyen daglig får i seg mat med vitamin C. (Feks.Broccoli, paprika, asparges,nype, blåbær, appelsin, mango, guava).
- C-vitamin er nødvendig for at kroppen skal klare å ta opp jern.
jernmangel er den vanligste mangelsykdommen blandt barn, la det ikke bli et av våre barn;-)