Babygrøt Kornsorter

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Jeg laget denne oversikten i dag som jeg la på bloggen jeg bruker skjelden :p

Så jeg deler denne med dere ;-) (klipper og limer)




Oversikten er ment som et oppslagsverk med fokus på jern og evt. gluten innhold /glutenfritt. Denne listen har jeg laget selv,(ref. bla.næringsinnhold og matvareguiden)

Næringsinnhold på matvarer er veiledende. Næringsinnhold kan variere noe fra produsent til produsent, produksjonsmetoder og fra år til år pga. slike ting som jordkvalitet og værforhold. Det kan dermed være lurt å kontrollsjekke på pakkene dere har tenkt å kjøpe.

*Vær også obs på at korn som er naturlig glutenfrie, kan inneholde gluten pga. det kan foredles på samme sted som glutenholdige kornsorter. Ved allergi, sjekk alltid at det står glutenfri eller fri for gluten.

*Det er anbefalt at babyer fra 6 mnd, gradhvis introduseres gluten. dvs. glutenfri grøt til babyer over 6 mnd er ikke anbefalt.
*Det er viktig å ha fokus på at babyene får i seg nok jern, da jernmangel er dessverre ganske vanlig.


Verdiene er oppgitt per.100g. *(stjerne) indikerer at varen er naturlig glutenfri.
Tallene bak navnet indikerer jerninnholdet.


Kruskakli 12,9mg
*Quinoa 9,4mg
Hvetekim 8,2mg
*Amaranth 7,55mg (C-vitamin 4,2mg) Sterk jordsmak og lukt...
*Teff, hel 5,8mg (C-vitamin 88mg)
*Havregryn Store 5,3mg
*Teffmel, finmalt 5,3mg (C-vitamin 88mg)
Havrekli 5mg
*Hirseflak 5mg
*Havre, Hel 5mg
*Sorghum 4,4mg
Kamut 4,2mg
Hvete, hel 4,1mg
Hvete sammalt,grov 4mg
Hvete sammalt, fin 4mg
*Boghvete, hel 3,8mg ( Bokhvete)
*Havregryn små 3,7mg
Spelt 2,9mg
Rugmel, sammalt 2,8mg
Bygg gryn /mel 2,2mg
*Boghvetemel 2,1mg (Bokhvete mel)
Hvetemel Siktet 1,4mg
*Maismel 1,1mg
*Rismel 1,1mg

Ellers vil jeg tilføye at et variert kosthold er viktig. De ulike kornsortene inneholder ulike næringstoffer. Grøt som inneholder mye kostfiber og lav glykemisk indeks er best som kveldsgrøt, da får babyen mat som varer lenge uten at de blir oppgiret ved leggetid.

Jeg har ikke laget grøt på alle disse kornsortene, kan derfor ikke si noe om alle egner seg like godt. Maismel, rismel, hvetemel siktet og bokhvetemel anbefaler jeg å bruke minst mulig pga. tomme næringstoffer og raske karbohydrater.

----------------
Føyer til dette fra en annen tråd jeg laget:p

Husk:
- varier med ulike kornsorter
- hovedvekt i grøtblandingen bør være av jernrike kornsorter.
- sørg for at babyen daglig får i seg mat med vitamin C. (Feks.Broccoli, paprika, asparges,nype, blåbær, appelsin, mango, guava).
- C-vitamin er nødvendig for at kroppen skal klare å ta opp jern.

jernmangel er den vanligste mangelsykdommen blandt barn, la det ikke bli et av våre barn;-)
 
Så flinke dere er. :)
Her liker minsten to forskjellige typer grøt og det er økologisk speltgrøt og økologisk risgrøt. Ser at dette er ikke det sunneste :) Det er kjøpe grøt da, mulig det er tilsatt noe mer! Får håpe det :)
Har prøvd å gi han litt havregrøt uten suksess foreløpig.,
 
Så flinke dere er. :)
Her liker minsten to forskjellige typer grøt og det er økologisk speltgrøt og økologisk risgrøt. Ser at dette er ikke det sunneste :) Det er kjøpe grøt da, mulig det er tilsatt noe mer! Får håpe det :)
Har prøvd å gi han litt havregrøt uten suksess foreløpig.,

Hvis du bruker feks. Nestle sine grøtpakker så er de tilsatt næringstoffer, bla jern. Men for sikkerhetsskyld ville jeg ha lest på pakken hva jerninnholdet er;-)
 
Hvis du bruker feks. Nestle sine grøtpakker så er de tilsatt næringstoffer, bla jern. Men for sikkerhetsskyld ville jeg ha lest på pakken hva jerninnholdet er;-)

Nei bruker kun semper produkter jeg :)
Jeg får lese litt i morgen, er så vannskelig med en kresen baby som ikke liker noe.
 
Så flink du er :) Veldig grei oversikt dette.
 
Takk, nå er den lagret ;)

begynte å tenke på teff: de har teff original (den blå) og teff fiber (grønn) på helsekosten.
Kan en av dem være nyttige å bruke også?
 
Takk, nå er den lagret ;)

begynte å tenke på teff: de har teff original (den blå) og teff fiber (grønn) på helsekosten.
Kan en av dem være nyttige å bruke også?

Den fiber, er masse ulike kornsorter.. Leste på den på helsekost.
Teff blå pakke har jeg ikke vært borti.

Disse 2 har jeg:
Brun er finmalt (jytte)mel kjøpt i Norge og den andre er hel teff kjøpt på iherb.
ImageUploadedByBV Forum1359760705.811603.jpg

Er veldig fornøyd med teff! Gleder meg til å prøve å bake med det også. Veldig mange gode kvaliteter. Synes spesielt det egner seg godt til babygrøt pga innhold av c-vitamin og jern;-) smaken ble godkjent også så det er et stort pluss:)
 
teff blå har de også på rema her, i glutenfri-hylla.

men da skal jeg prøve den grønne. Tror nok det er mel. Men kan sikkert bruke den til å bake brød med, vurderer å bake brød uten salt. Kan sikkert bytte ut fint hvetemel med den.
 
denne du mener ?
den inneholder:
Mel av råris, mais, bokhvete, betfiber og psylliumskall. Fortykningsmiddel; Potetstivelse, E 410 (Johannesbrød), E 415 (Xantangummi) og E 417 (Tarakjernemel).
jytte.jpg
 
Men jerninnholdet er ikke så god på den grønne da..
Jyttemjøl FibraTeff

Jyttemjøl FibraTeff er blanding mellom Original og Teff mel, også uten hvetestivelse eller glutenrester, naturlig fritt for gluten. Det egner seg spesielt godt til brød og gjærbakst.
Teff er en gressplanten og Holmen Crisp importerer sin Teff fra Nederland. Det finnes hvit, brun, og rød Teff. Holmen Crisp bruker hvit Teff .
Melets positive egenskaper som god smak, høyt næringsverdi og glutenfrihet, appellerer til mennesker som har valgt en spesiell diett for eksempel idrettsutøvere, cøliakere, vegetarianere, diabetikere og de som ønsker å gå ned i vekt.
Næringsinnhold pr. 100g:
Energi: 1246 KJ/ 298 kcal
Protein: 8,7 g
Karbohydrater: 61,9 g
Fett: 1,7 g
Hvorav mettede fettsyrer: 0,7 g
Fiber: 8,3 g
Natrium: 0,01 mg
Jern: 2,7 mg
Deklarasjon:
Mel av råris, bokhvete, mais, betfiber, teff, psylliumskall, potetstivelse.
Fortykningsmiddel: E410 (Johannesbrød), E 415 (Xantangummi) og E 417 (Tarakjernemel)

8-9-fibrateff.jpg
 
Nettopp ville ikke brukt den grønne heller:
Jeg har den brune:

Næringsinnhold pr. 100g:
Energi: 1343 KJ/ 321 kcal
Protein: 9,9 g
Karbohydrater: 63,6 g
Fett: 3 g
Hvor av mettede fettsyrer: 0,7 g
Fiber: 7,8 g
Natrium: 0,01 g
Jern: 5,3 mg
Deklarasjon:
Teff uten tilsetningsstoffer.
 
Den fiber, er masse ulike kornsorter.. Leste på den på helsekost.
Teff blå pakke har jeg ikke vært borti.

Disse 2 har jeg:
Brun er finmalt (jytte)mel kjøpt i Norge og den andre er hel teff kjøpt på iherb.
Vis vedlegget 3747

Er veldig fornøyd med teff! Gleder meg til å prøve å bake med det også. Veldig mange gode kvaliteter. Synes spesielt det egner seg godt til babygrøt pga innhold av c-vitamin og jern;-) smaken ble godkjent også så det er et stort pluss:)
Den søm det står tytte mjøl på, med rødt, den har jeg sett på meny her. Har lett etter teff men ikke funnet, men da er den grei da?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Den søm det står tytte mjøl på, med rødt, den har jeg sett på meny her. Har lett etter teff men ikke funnet, men da er den grei da?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Det bør vel stå teff. Ellers er det vel ikke teff tror jeg. Men får håpe eksperten svarer ;)
 
Haha.. er det jeg som er eksperten?
hobbyekspert da isåfall..:p
Kan hende det finnes flere produsenter med teff i Norge, ikke vet jeg;-)
Jytte mjøl har kun en type bestående av kun ren Teff og den er brun se linken her:
http://holmen-crisp.no/artikkel/les/6/2_Jyttemjøl+Teff/
Jeg har som sagt denne og synes den er god.
Den er helt finmalt, kan blandes med annet korn også. Lilja likte den alene, selv synes jeg den ble litt rar alene.
Hvis det står på dekorasjon at det er ren/kun teff er det bare å kjøpe;-)

Bare vær obs på at det er mye blandingsprodukter på markedet.
Blandingsprodukter har ofte endel tilstelningsstoffer i seg også.
 
Haha.. er det jeg som er eksperten?
hobbyekspert da isåfall..:p
Kan hende det finnes flere produsenter med teff i Norge, ikke vet jeg;-)
Jytte mjøl har kun en type bestående av kun ren Teff og den er brun se linken her:
http://holmen-crisp.no/artikkel/les/6/2_Jyttemjøl+Teff/
Jeg har som sagt denne og synes den er god.
Den er helt finmalt, kan blandes med annet korn også. Lilja likte den alene, selv synes jeg den ble litt rar alene.
Hvis det står på dekorasjon at det er ren/kun teff er det bare å kjøpe;-)

Bare vær obs på at det er mye blandingsprodukter på markedet.
Blandingsprodukter har ofte endel tilstelningsstoffer i seg også.

For oss er du hvertfall ekspert :) det tror jeg er den jeg har sett på meny, så da får jeg sjekke det i morgen :)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Back
Topp