~babyglass til 3 mnd?

Rosa08_Blå10

Elsker forumet
Måtte lage nytt innlegg for da jeg skulle svare på kommentarer var det visst blitt låst..

Da jeg logget på babyverden idag og leste gjennom alt som var skrevet ble jeg ganske irritert på endel a dere.
Jeg skrev ikke innlegget for å bli rakket ned på og få frekke kommentarer av folk som tror de vet så mye bedre enn alle andre. Og jeg var ikke den eneste som fikk unødvendige kommentarer. Jeg synes det er barnslig og lite voksent å komme med nedverdigende kommentarer rettet mot enkeltpersoner som mener noe annet enn en selv..

Jeg ville vite om noen hadde erfaring med å prøve middagsglass til en 3 mnd gammel baby, evt hva annet man kan gi istedet for å gi mer melk, og ender opp med svar som
"Det er vanskelig å ta personen som skrev innlegget seriøst", eller
"Hva er det med dagens mødre som putter i babyen allslags for å få de til å sove om natta?????"
For hensikten med å "putte i babyen allslags" var ikke pga hun skulle sove hele natta.
Men fordi jeg synes det var ille å våkne annenhver time til en baby som hylgråt fordi hun var sulten, og jeg ikke kunne gi henne mat så ofte. når hun endelig fikk mat slukte hun alt, så JA, hun var sulten, og ikke andre ting som gjorde at hun gråt!

Så jeg spør igjen om noen andre HAR erfaring med å gi f eks grønnsakspurè til unger under 4 mnd.
Eller om noen har andre type råd om hva man kan gjøre med en veldig sulten baby som ikke blir mett på kun melk.

Og tilslutt en takk til de som faktisk var hyggelige og kom med forslag og kommentarer som hjalp meg å bli litt klokere hvertfall :)

Har du prövd Velling??? Blande litt maisgröt i en flaske melk..?

I Sverige selges glass helt ned i 3 mnd, men jeg tror ikke det er bra for små nyrer med mat så tidlig. Dumt og risikere at det skader mer enn det gagner..?

Hva med å prøve velling?

Har desverre ikke så mange gode råd..[&o] Men håper du finner ut av det[:)] Lykke til og håper det ordner seg!

nestle har en sånn pærevelling som vistnok skal være veldig god. Prøvd den?

prøv med mme[;)] virker  hun fortsatt sulten da, så kan du JA prøve et middagsglass[:)] begge mine fikk glass fra 3-4mnds alderen og ingen av de tok skade, fikk klar signal fra hs om at det var det beste og gjøre[;)]

Så bare stol på deg selv, er du som kjenner snuppa di best[:)] Lykke til[:)]

Hadde en kjempe diskusjon om dette inne på nov forumet i dag også.
Men var iallefall ei som hadde prøvd å blande ut mme med helt helt most potet, men den var fortsatt helt rennende. Det hjalp der iallefall.

Vi bruker velling en gang til kvelden (begynte når hun var 3mnd akkuratt) og det funker fint her.

Men har ikke prøvd middagsglass eller grøt her enda, så kan desverre ikke dele noen erfaringer der..
Jeg tenker at kanskje det er bedre å lage type middagsglass selv en å kjøpe ferdig til en på bare 3 mnd for det er jo i grunn tidlig å begynne med middag da, men da vet man iallefall at det babyen får er reinest mulig[:D] Men alle barn er forskjellige, du kjenner ditt best[:D]

ÅÅÅ, kunne ikke sakt meg mer enig!
Utrolig plagsomt med slike komentarer! Spurte ikke om en mening, men råd fra di som har prøvd det samme liksom! [:)] 

Men fra det ene til det andre, jeg begynte når sønnen min var 3 mnd og 2 uker med grønnsaks purè, og det gikk helt fint, men også med grøt (4 mnd) blandet med mme. (for å begynne forsiktig prøvde jeg først minimum noen dager hvor jeg blanda litt grøt i flaska for å få tykkere og mer mettende måltid/melk, om barnet tar flaske![;)] 

Det eneste som kan skje når barnet blir litt eldre er at det kan få opp til flere alergier pga tidlig start av fast føde. (Har jeg hørt da). Veldig kjipt om det skjer, men i mitt tilfelle så var han ganske undervektig, og altid grinete og sulten for han ikke ble mett nok av melka, så jeg så på dette som en utvei! Og alt ble sååååå mye bedre da han begynte med dette, og endelig fikk god og mett mage! [;)][;)]

(Ble langt, sorry)

gir henne mme:)
ikke prøvd velling men idag skal vi prøve maisgrøt og se om det faller i smak.
hun var veldig glad i grønnsakpurè men vet liksom ikke om jeg kan gi det lenger etter at jeg fikk så mange kommentarer på hvor farlig det var:/

Leste den andre tråden før i dag...

Er som de andre også sier...er bare du som kjenner ditt eget barn best, og vi er alle forskjellige. Og den alders " bestemmelsen" som er satt på barnemat er jo bare en veiledning og anbefaling, satt utifra erfaring og kunnskap..MEN trenger jo ikke bety at dette passer ditt barn.

Men vil vel allikevel kanskje anbefale velling framfor middag på en 3 mnd gammel baby...og heller gradvis introdusere fastere føde fra 4 mnd alder...er jo dumt å kanskje risikere at babyen får vondt i magen unødig

Ønsker deg uansett lykke til med en fornøyd og mett baby[:D]

snuppa mi fikk grøt da hun var 3mnd, begynte med det fordi hun var rett og slett sulten, bare sutret og grein dagen lang, kunne drikke over 250ml mme om kvelden.. tror jeg kanskje ville begynt med grøt, før middag, men var ikke lenge hun hade fått grøt før hun fikk middagsglass, brukte de 4mnd glassene...   aldri no magevondt her....   kjør på sier jeg....

Dette kom fram i et innlegg i tråden om mat på vårt forum i dag:

Dette skriver statens ernæringsråd:
(For de som bryr seg mer og fagtips, enn om nybakte mødres spekulasjoner og egne meninger[;)])

"Brysternærte barn som har behov for tilleggsnæring ut over morsmelken, bør få fast føde fremfor morsmelkserstatning fra fire måneders alderen."

"Hvis det virker som om barnet ditt er veldig ivrig, er det lov å gi det noen smaksprøver på skje tidligere (enn de anbefalte 4-6mnd)"

"Det er ingen grunn til å være skeptisk til ferdiglaget barnemat som selges i Norge. Men du kan like godt lage babymaten selv."

"Det er heller ikke slik at det er én type mat som er den ”riktige” maten å starte med"

"Rent ernæringsmessig er det ikke så viktig om barnet får grøt eller moste grønnsaker i begynnelsen – det viktigste er at barnet bare får litt av gangen og at tilvenningen skjer gradvis. I starten må maten være helt finmoset, og den bør ikke ha for sterk smak. Sukker, salt og krydder er unødvendige smakstilsetninger for de minste.

Start med:
Litt kokt, finmoset potet med litt smør, soyamargarin eller olje
Puré av kokte grønnsaker, for eksempel gulrot, potet, blomkål eller brokkoli
Puré av kokte grønnsaker og litt kjøtt, kalvelever eller kylling
Kokt og blendet ris med grønnsaker og kjøtt, kalvelever eller kylling
Grøt eller velling av fint mel (evt. iblandet litt fint sammalt) av hvete, rug, havre eller ris
Mos av frukt og bær, som for eksempel banan, eple, pære og svisker

Vent med:
Grøt av grovt sammalt mel
Fisk, skalldyr og egg
Trevlete grønnsaker og kjøtt som er vanskelig å spise
Sukker, honning, salt og krydder
Sitrusfrukter (sitron/appelsin), jordbær, kiwi, nøtter, mandler
Kumelk"

De skrive såklart masse mer, men det er dette som vel er mest diskutert her inne.

ja jeg prøver alt jeg altså.. synes det er fælt å vite at ungen ligger der å skriker og ikke er mett:/

ja nå er det mat tid strax så vi prøver med litt mais grøt idag istedet for middagsglass denne kvelden:)
Håper hun ikke våkner annenhver time inatt og er sulten:/

ORIGINAL: Marinahh

Jeg har kjøpt maisgrøt og skal prøve det idag tenkte jeg da:)

Sikkert bedre å prøve med litt tynn grøt først, tror du kommer til å merke forskjell[:)].

Venninna mi begynte da sønnen var 3 mnd, og mine var akkurat blitt 4 mnd (de er også 1 mnd premature)..
Syns du skal prøve deg fram og snakke med din helsesøster[:)]

Lykke lykke til[:)]

når min sønn var 3 mnd så amma jeg hver time på dagen og annenhver time på nattan, så jeg har vanskelig for å sette meg inn i situasjonen til andre som ikke tåler å gjøre det.

Jeg vet litt om hvordan du har det. Her slet jeg også med å få henne mett da hun var over 3 mnd. Jeg amma hele dagen, og da kvelden kom ville hun ikke sove. Måtte inn mange ganger for å gi henne pupp, selv om jeg følte at det ikke var noe melk igjen. Hun våkna mer og mer om natta, og jeg var helt utslitt. Men jeg hadde bestemt meg for å holde ut til hun var 4 mnd, så det gjorde jeg. Sier ikke at du er noen dårlig mor om du vil begynne litt før, kanskje burde jeg også gjort det. Men man føler man må følge "reglene" når man er uerfaren mor...[8|]

Uansett, da hun ble 4 mnd begynte vi med små smaksprøver av maisgrøt, og etter hvert større porsjoner. Etter en stund fikk hun potet og gulrot som jeg hadde mosa sammen med MME, og senere også fruktmos fra glass. Det er viktig å starte med små smaksprøver, og ikke gi for mange nye ting på en gang. Det kan også være lurt å gi nye ting på dagtid de første gangene, i tilfelle hun får vondt i magen. Da slipper du å være våken hele natta![;)]

Takk for ett veldig flott innlegg!!
regner med man kan stole på statens ernæringsråd og velger da å tro at det ikke er så farlig å gi annet enn melk, som mange hysteriske mødre mener. ;]

Back
Topp