Babyen ligger i seteleie

Snartmammatilfire1979

Flørter med forumet
Hei. Er nå 32+5. Var på ekstra ul i forrige uke og svangerskapskontroll hos legen. Fikk da vite at babyen ligger med rompa ned og hodet opp under ribbeina. Noe som er kjempe ubehagelig til tider. De på ul sa at babyen mest sannsynlig vil snu seg, mens legen min var noe usikker. Har hatt setefødsel før med nr. 2 så vet hva det er. Dette er nå min nr. 4 og jeg er ganske bekymret for at det det blir setefødsel denne gangen. Er det andre som vet at banen ligger i seteleie allerede nå? skal inn igjen på ny ul om 2 uker pga svangerskapsdiabetes. Så satser på at babyen har snudd seg til da. Hvis ikke gjør de vel et forsøk på å snu den i uke 37 sa legen min. Problemet er bare det at jeg fødte 3 uker før tiden i fjor (37+2) så da var det stor sjans for at jeg kom til å føde for tidlig igjen denne gangen også. Da blir det jo litt seint å prøve å snu babyen når en er kommet i fødsel allerede.

Forrige gang jeg hadde setefødsel visste jeg ikke det før jeg var i full fødsel. da fikk jeg beskjed om at gutten min den gangen hadde ligget sånn minst 1 mnd før han kom ut. Så tenker litt på det for tiden, og bekymrer meg. Andre som tenker og bekymrer seg for det samme?
 
Jeg har en baby som ligger skrått og jordmor sa også at jeg ikke skal tenke på det før uke 37. Kiropraktoren min fra bekken og barn var ikke helt enig det. Hun mener det er ting du kan gjøre selv for at babyen lettere skal kunne snu seg. Fikk beskjed om å søke på «spinning baby» for å finne stillinger som kan hjelpe deg. Hvert å prøve :) Stå for eksempel på alle 4 eller len deg på armene over ett bord. Slapp helt av i magen/slipp den ut. Da får babyen bedre plass til å bevege seg :) Håper du skjønner hva jeg mener :p
 
Ja, lillebror her ligger i tverr-seteleie, faktisk! :sour:
Har ligget sånn på alle kontrollene de siste 2 månedene. Er til kontroller ganske ofte, annenhver uke. Er i uke 36 nå og hvis han fortsatt ligger i seteleie på vekstkontrollen på onsdag, så blir det aktuelt å prøve ytre vending. Men man er usikker på om det har hensikt, fordi da jeg har fått påvist for mye fostervann så er det stor sjanse for at han kan snu seg tilbake til seteleie innen det blir fødsel. Skal etter planen bli indusert i uke 38, evt. før dersom det foreligger grunn for det. Må forberede meg på at det mest sannsynlig kan bli setefødsel eller at man planlegger keisersnitt. Størrelsen på baby bestemmer nok kanskje hva utfallet blir. For 2 uker siden var han estimert til +26% i vekstavvik, og jeg har en dårlig magefølelse på at avviket ikke er blitt mindre. :yuck:
 
Back
Topp