Babydyne

Lois

Forelsket i forumet
Hei, dere! :)
Som førstegangsgravid lurer jeg litt på hva dere har gjort med babydyne til den lille? Hva slags størrelse har dere? Jeg har jo tittet litt rundt og forhørt meg og det virker som den minste størrelsen er en dyne som mest blir brukt i vugge og vogn. Den størrelsen som kommer etter det er beregnet til sprinkelseng. Tenker i utgangspunktet å ikke bruke dyne i vognen siden vi har vognpose. Vugge har vi ikke. Er det noe sikkerhetshensyn til å ikke gå rett på den mellomste dynestørrelsen?? Om dyna blir for tung eller noe for en nyfødt? Det er mye man lurer på, og det er ikke meningen å høres hysterisk ut. :p

Jeg tenker likt som deg, har tenkt å kjøpe dyne 80X100. Er bare til å brette den litt i enden så ikke barnet har mulighet til å dra den over seg. Ikke at barna spreller så mye i starten da. Men ja :)

Førstemann sprellet når han lå i sprinkelsenga så den minste dyna sparket han av seg med en gang. Brukte den neste størrelsen selv om den er litt stor. Brukte den minste størrelsen i vogna, da kunne jeg ha vogntrekket over dyna for å holde den på plass.
Har ikke hørt at det er farlig på noen måte med stor dyne...må passe på slik at den ikke havne over hode uansett hvilken størrelse tenker jeg. Men mulig jeg ikke har fått det med meg?

Har du babybest som du bruker i sprinkelsenga første tida? Da tenker jo jeg at dyna vil ikke ligge direkte og trykke nedpå babyen? Vi har vugge og skal ha dyne i vogna, så jeg har to små dyner, så kjøper jeg større når lisja flytter over i sprinkelsenga :)

Jeg er førstegangsfødende selv, vi gikk for den til sprinkelseng - den som butikkene har med målene 80×100. Har ikke vugge (gubben skulle lage men ikke kommet igang ennå) og i vognen har vi kjøpt inn vognpose. De sa ikke noe i butikken til oss at det skulle være noe mer farlig å bruke dynen beregnet for sprinkelseng ifht den til vogn/vugge. Tenker de sparker/beveger seg ikke så utrolig mye den første tiden og de vokser så fort uansett:-)

Jeg opplevde at pjokken fikk den mellomstore dyna over hodet når han lå med den i sprinkelsenga, så da brukte jeg den minste frem til han var 2-3 mnd gammel for sikkerhetskyld. Man må nesten bare prøve og se hva som fungerer selv :)

Har hørt at det kan være lurt å begynne med den miste dyna pga den er så lett at om de får den over hodet så klare de å puste igjennom på en måte. Mens den dyna som er litt større kan bli for tung. Har derfor kjøpt vugge dyne til å bruke de første månedene :) men det varierer kansje fra dynetyper osv også da :)

Vi har en liten og så den som er 80x100. Jeg tenker at den minste blir brukt i vogna, og den andre i sprinkelsenga. Jeg har planer om å feste den i fotenden av senga, slik at den i alle fall ikke kommer over hodet :-) jeg er også førstegangsgravid, så har ingen erfaring, bare dette jeg har tenkt :-)

Vi har en liten og så den som er 80x100. Jeg tenker at den minste blir brukt i vogna, og den andre i sprinkelsenga. Jeg har planer om å feste den i fotenden av senga, slik at den i alle fall ikke kommer over hodet :-) jeg er også førstegangsgravid, så har ingen erfaring, bare dette jeg har tenkt :-)
Akkuratt det samme tenkte jeg og. Kan jo være litt lurt å feste den ene enden så er man litt sikker iallefall :)
Er og førstegangsgravid, så har ikke erfaring, men virker som god ide

Takk for så mange gode tilbakemeldinger. :) Det var lurt å feste enden til den mellomstore dyna i sengen. Jeg tenker nok at vi like gjerne kan gå for den 80*100 med en gang. Har fortsatt litt tid på meg til både det (og veldig mye annet) innen termin 28.januar. :)

Har kjøpt den minste foreløpig, og kommer til å kjøpe den neste også. Den minste er så fin å bruke når det er kaldt inne og til amming, pluss i vogn/bilen synes jeg da :) :P

Her bruker faktisk 3 åringen (snart 4) den minste dyna :P haha... Tæra stikker ut i andre enden :P Har blitt til kosedyne/klut til henne :)

Kjøper du den 80/100 kan du fint bruke i vogna også, bare brette i to ;)

Takk for så mange gode tilbakemeldinger. :) Det var lurt å feste enden til den mellomstore dyna i sengen. Jeg tenker nok at vi like gjerne kan gå for den 80*100 med en gang. Har fortsatt litt tid på meg til både det (og veldig mye annet) innen termin 28.januar. :)

Jeg har også termin 28.januar :-) så koselig med flere :-) ja, vi har vel i bunn og grunn god tid enda ;-)

Vi har kjøpt den som er 60*80 (tror jeg det var), det var den butikken anbefalte, siden den er lett og kort og da mindre sannsynlig å få over hodet. Men har også blitt anbefalt å bruke sovepose på natten, slik at ikke baby har noe risiko med dyne. Er nå litt usikker..

Sniker :)
Syntes minste dyna er gull, ha i vogn vugge, ja vognpose men etterhvert blir det for varmt og da er dyna gull :) bruket også i bilstolen og i vippestolen :)

Vi har minste dyna som er 65x80. Har en til og ha i vogna, og en til vugga.

Gutten min på 13 måneder har faktisk den minste dyne enda. Trenger ikke noen større dyne enda på en stund han faktisk :-)

Har bare kjøpt 1 dyne og det er den minste.
Blir å bruke den i vugga nede og når vi sover oppe.
I vogna har vi vognpose og ullteppe

Back
Topp