Babydrømmen (etter senabort)

Ja, vi skal hvertfall få tidlig ultralyd for å sjekke hvor mange foster. Også er vi forespeilet ekstra i uke 24 for å måle livmorhals, eventuelt flere etter dette ved behov. Jeg hadde en jordmor på sykehuset som fulgte oss veldig godt opp når vi var innlagt (ga oss ekstra ultralyder osv) og hun har sagt at vi måtte spørre etter henne når vi blir gravide igjen sånn at hun kan følge oss opp i neste svangerskap. Har også en veldig dyktig jordmor i kommunen som jeg vet vil gi oss så mange timer jeg har behov for. I tillegg var vi hos psykolog i kommunen i høst som sa jeg bare måtte ta kontakt hvis jeg skulle trenge timer. Så jeg tror heldigvis vi skal få god oppfølging fra flere hold :Heartred
Det er godt å høre!

12 DPO PP9 - Kan det gå?
Her er testen de tre siste dagene og jeg er fornøyd med at det er tydelig økning :Heartred

IMG_4929.jpeg

IMG_4933.jpeg

IMG_4936.jpeg

Nå er også mannen overbevist om at det ikke er skyggestrek lengre. Skummelt å klare å bli gravid igjen av oss selv etter så lang tid. Vi har jo ingen gode erfaring med graviditet så det er litt forskjellige følelser rundt det men akkurat nå er jeg mest glad. Tenker å følge med på utviklingen også ringe klinikken fredag eventuelt. Veldig typisk at vi klarer å bli gravide igjen samme måned som vi egentlig skulle starte med IVF. Blir endel ekstra jobb når alt var klart og det bare var mensen vi venta på:angelic:

Jeg har lenge tenkt på å lage en dagbok men ikke gjort det fordi «jeg sikkert blir gravid fort. Så nå kaster jeg meg ut i det. Det har vært noe terapeutisk med å henge her inne i perioden etter senabort så forhåpentligvis kan denne kanskje brukes gjennom et vellykket svangerskap også.

Jeg er 25 år og begynte prøvingen etter barn for 2 år siden. Regnet med at det ville ta litt tid siden jeg aldri har hatt regelmessig menstruasjon. 6 mnd etter at jeg sluttet på p-piller fikk jeg henvisning til gynekolog da jeg bare hadde hatt 1 menstruasjon (og det var uken før legetimen). Januar 2023 var jeg hos gynekolog hvor diagnosen PCOS ble satt og jeg fikk provera og letrozol enkel dose. Blodprøver viste at jeg ikke hadde EL på enkel dose så ble satt på dobbel. Andre syklus med dobbel dose ble jeg gravid, kunn det virkelig gå så «lett?»

Ultralyd i uke 12 visste tvillinger, sjokket var stor og bekymringene meldte seg da jeg selv har hjertesykdom, men gleden var aller størst. Det ble sjekk på riksen og alt var bra med meg, det nærmet seg UL uke 18 og vi begynte å se for oss en fremtid med to små. Bilen ble byttet i en større og litt småting ble kjøpt inn, vi måtte trossalt ha dobbelt opp av alt. Ble jo også anbefalt å starte tidlig med innkjøp. Ultralyd i uke 18 viste en jente og en gutt, ingen avvik. Vi var så lykkelige. 4 dager etter OUL begynte jeg å spotte blod og det kom store mengder slim. Det eskalerte utover dagen og jeg blødde mer og mer. Ringte føden x2 og andre gang fikk jeg komme inn på sjekk. Undersøkelse på føden viste at fødsel var i gang. Vi ble innlagt kl 03 på natten like etter innleggelse gikk vannet til TV1. Vi ble forespeilet at det trolig ikke kom til å gå men at man bare måtte ta tiden til hjelp og vente. Dagene gikk, angsten for rier økte med men ingenting skjedde. Vi fikk derfor reise hjem med hyppig oppfølging. 10 dager etter vannet gikk fikk jeg økende smerter, som var noe takvise. Trolig vonde kynnere/rier. Jeg som aldri har vært gravid før sliter med å skille hva som kan være hva. På kvelden datt navlestrengen til TV1 ut og vi ble igjen innlagt med ambulanse. Dagen etter ble lille jenta vår født stille, 293 gram. Noen dager gikk mens gutten enda var inne. De samme smertene startet 3 dager etterpå og jeg skjønte hvilken vei det ville gå. Samme kveld gikk vannet på tvilling 2 og kort tid etterpå begynte jeg å blø kraftig. Ble hastet ned på føden hvor det ble slått full alarm da blødningen bare økte og økte. Ble tatt til operasjon og lagt i narkose. Hadde en morkakeløsning og tvilling 2 ble forløst, 453 gram liten perfekt gutt. Obduksjon ga ingen funn, konklusjon fra sykehuset: tvilling komplikasjon.

Etter senaborten ble det forventet at vi sikkert ble fort gravid igjen, noe vi også trodde på siden det gikk så lett første gang. Nå har vi 5 reelle forsøk bak oss og det er 7 mnd siden vi mistet. Vi skal inn i PP6 og venter på time hos gynekolog for henvisning til IVF. Jeg fikk ikke EL igjen før jeg startet opp med letrozol etter fødselen så eggløsning får jeg ikke av meg selv.

Det er ingenting jeg vil mer enn å bli gravid igjen, men jeg gruer meg til å psykisk gå gjennom et nytt svangerskap da jeg tror jeg kommer til å være så utrolig redd for å miste.
Det er så hjerteskjærende å lese det du har opplevd. Ingen skal måtte oppleve noe sånt.

Jeg visste ikke at du hadde dagbok før jeg fant den nå, men er så glad på dine vegne for positiv test nå :Heartred nå skal jeg følge med på det som blir en graviddagbok, og ikke en prøvedagbok:shy::Heartred

Det er så hjerteskjærende å lese det du har opplevd. Ingen skal måtte oppleve noe sånt.

Jeg visste ikke at du hadde dagbok før jeg fant den nå, men er så glad på dine vegne for positiv test nå :Heartred nå skal jeg følge med på det som blir en graviddagbok, og ikke en prøvedagbok:shy::Heartred
Tusen takk :love017 Jeg håper at dette er min terminspire og at din terminspire er rett rundt hjørnet:Heartred

4+0
Tenker jeg tar utgangspunkt i EL og beregner termin og lengde ut i fra det. Er egentlig 4+6 men pga sen EL vil jo ikke fosteret ha den utviklingen. Venter spent på digital i posten men testene øker hver dag så det er ingen tvil om at vi akkurat nå er gravide. Er redd for å miste men prøver å velge å ha godt mot. Sannsynligheten for at det kommer til å gå bra er større enn sannsynligheten for at det ikke skal gå bra, så vi holder oss litt fast i det. Planen er å ringe min gynekolog i morgen for å avtale tidlig ultralyd, håper vi kan få om 2-3 uker. Veldig redd for å være gravid med tvillinger så trenger å få avklart det så fort som mulig. Må også få ringt klinikken og avlyse IVF forsøket som skulle begynt i morgen. Må kanskje også ringe apoteket om at jeg ikke trenger medisinene som ble bestilt inn?

IMG_4939.jpeg

Her er bilde av dagens test :Heartred

Drister meg til et forsiktig gratulerer :love017 hjerteskjærende å lese historien deres, håper det går helt til mål uten komplikasjoner denne gangen ❤️

4+1
IMG_4948.jpeg

Godt å se det svart på hvit uten noe tolkninger (selv om det ikke har vært tvil de andre dagene). Nå skal jeg prøve å ha noen dager pause fra testing så de ikke stresser meg av styrken på streken osv.

Har ringt gynekologen min for å få time til tidlig UL sånn at vi kan finne ut om det er en eller to, håper jeg får relativt fort. Må også ringe medicus og avlyse IVF siden forventet mens var i dag.

Gratulerer så mye. :Heartred Herlig med aprilbaby! Tiden som gravid etter spontanabort i 2.trimester er litt heftig. Håper du får den støtten og tryggheten du trenger.

Gratulerer så mye. :Heartred Herlig med aprilbaby! Tiden som gravid etter spontanabort i 2.trimester er litt heftig. Håper du får den støtten og tryggheten du trenger.
Tusen takk :love017 Gruer meg nesten mer til å være forbi uke 12 enn jeg gleder meg til å være forbi «de usikre ukene». Blir nok noen tøffe uker så er spent på hvordan jeg blir å takle det. Generelt opplever jeg selv at jeg har ganske sterk psyke men er forberedt på at det kan bli et tungt svangerskap psykisk. Håper nesten jeg har masse fysiske plager så jeg heller kan fokusere på det.. Håper du får god nok støtte selv :Heartred

Tusen takk :love017 Gruer meg nesten mer til å være forbi uke 12 enn jeg gleder meg til å være forbi «de usikre ukene». Blir nok noen tøffe uker så er spent på hvordan jeg blir å takle det. Generelt opplever jeg selv at jeg har ganske sterk psyke men er forberedt på at det kan bli et tungt svangerskap psykisk. Håper nesten jeg har masse fysiske plager så jeg heller kan fokusere på det.. Håper du får god nok støtte selv :Heartred
Jeg føler det samme, gruer meg mer jo nærmere jeg kommer uke 18. Men nå skal det gå fint for oss begge :Heartred

5+0
Forbi kjemisk grensen og godt er det. I dag skal jeg til fysio for øvelser da jeg har smerter i korsryggen allerede. Jeg er periodevis mye redd for å miste. Jeg er mer redd for å miste tidlig enn jeg trodde jeg skulle være. Den lange prøveperioden har nok satt sine spor så frykten for å måtte starte «på ny» er mer tilstede enn jeg hadde forventet. Jeg sjekker jevnlig etter blod og blir lett bekymret med murringer. Vet jo at murringer er vanlig og ufarlig men er redd det plutselig skal gå fra gravid murring til abortsmerter. Er ofte litt kvalm på morgen og kveld men det syns jeg bare er betryggende enn så lenge da jeg klarer å få i meg mat og ikke kaster opp (enda?). 18 dager til ultralyd og dagene går enormt sakte. Føler livet er litt på vent fram til vi får avklart om det er en eller to foster der inne.

Dagen i dag tok litt uventet vending. Var hos fysioterapeut ettersom jeg har slitt med korsryggen i en uke allerede. Ikke så mye han kunne gjøre annet enn å anbefale hvile og vanlig rolig aktivitet for å ikke øke sannsynlig for spontan abort. I tillegg anbefalte han å bli sykemeldt 100% ut første trimester på grunn av historikk. Fikk derfor et ekstra spark bak og ringte legen. Er nå 100% sykemeldt hele første trimester og hovedfokuset er å ta vare på meg og lille. I dag er det 1 år siden jeg fikk blødninger med tvillingene. I morgen er det et år siden vannet på lillemor(tv1) gikk. Følelsene sitter litt ekstra løst om dagen og det er vondt å tenke på alt vi mistet for et år siden. Det var da marerittet startet. Lite visste vi at det skulle gå 15 dager til med uvisshet, redsel, frykt og flere komplikasjoner med både navlesnorfremfall og alvorlig blødning før alt var over. Gleder meg til vi er forbi alle disse vonde datoene som er litt ekstra triggende :(

Back
Topp