Babydrømmen (etter senabort)

Strikkefrøken

Betatt av forumet
Aprilspirene 2025
Jeg har lenge tenkt på å lage en dagbok men ikke gjort det fordi «jeg sikkert blir gravid fort. Så nå kaster jeg meg ut i det. Det har vært noe terapeutisk med å henge her inne i perioden etter senabort så forhåpentligvis kan denne kanskje brukes gjennom et vellykket svangerskap også.

Jeg er 25 år og begynte prøvingen etter barn for 2 år siden. Regnet med at det ville ta litt tid siden jeg aldri har hatt regelmessig menstruasjon. 6 mnd etter at jeg sluttet på p-piller fikk jeg henvisning til gynekolog da jeg bare hadde hatt 1 menstruasjon (og det var uken før legetimen). Januar 2023 var jeg hos gynekolog hvor diagnosen PCOS ble satt og jeg fikk provera og letrozol enkel dose. Blodprøver viste at jeg ikke hadde EL på enkel dose så ble satt på dobbel. Andre syklus med dobbel dose ble jeg gravid, kunn det virkelig gå så «lett?»

Ultralyd i uke 12 visste tvillinger, sjokket var stor og bekymringene meldte seg da jeg selv har hjertesykdom, men gleden var aller størst. Det ble sjekk på riksen og alt var bra med meg, det nærmet seg UL uke 18 og vi begynte å se for oss en fremtid med to små. Bilen ble byttet i en større og litt småting ble kjøpt inn, vi måtte trossalt ha dobbelt opp av alt. Ble jo også anbefalt å starte tidlig med innkjøp. Ultralyd i uke 18 viste en jente og en gutt, ingen avvik. Vi var så lykkelige. 4 dager etter OUL begynte jeg å spotte blod og det kom store mengder slim. Det eskalerte utover dagen og jeg blødde mer og mer. Ringte føden x2 og andre gang fikk jeg komme inn på sjekk. Undersøkelse på føden viste at fødsel var i gang. Vi ble innlagt kl 03 på natten like etter innleggelse gikk vannet til TV1. Vi ble forespeilet at det trolig ikke kom til å gå men at man bare måtte ta tiden til hjelp og vente. Dagene gikk, angsten for rier økte med men ingenting skjedde. Vi fikk derfor reise hjem med hyppig oppfølging. 10 dager etter vannet gikk fikk jeg økende smerter, som var noe takvise. Trolig vonde kynnere/rier. Jeg som aldri har vært gravid før sliter med å skille hva som kan være hva. På kvelden datt navlestrengen til TV1 ut og vi ble igjen innlagt med ambulanse. Dagen etter ble lille jenta vår født stille, 293 gram. Noen dager gikk mens gutten enda var inne. De samme smertene startet 3 dager etterpå og jeg skjønte hvilken vei det ville gå. Samme kveld gikk vannet på tvilling 2 og kort tid etterpå begynte jeg å blø kraftig. Ble hastet ned på føden hvor det ble slått full alarm da blødningen bare økte og økte. Ble tatt til operasjon og lagt i narkose. Hadde en morkakeløsning og tvilling 2 ble forløst, 453 gram liten perfekt gutt. Obduksjon ga ingen funn, konklusjon fra sykehuset: tvilling komplikasjon.

Etter senaborten ble det forventet at vi sikkert ble fort gravid igjen, noe vi også trodde på siden det gikk så lett første gang. Nå har vi 5 reelle forsøk bak oss og det er 7 mnd siden vi mistet. Vi skal inn i PP6 og venter på time hos gynekolog for henvisning til IVF. Jeg fikk ikke EL igjen før jeg startet opp med letrozol etter fødselen så eggløsning får jeg ikke av meg selv.

Det er ingenting jeg vil mer enn å bli gravid igjen, men jeg gruer meg til å psykisk gå gjennom et nytt svangerskap da jeg tror jeg kommer til å være så utrolig redd for å miste.

Sååå trist å lese historien deres! Så vondt :Heartred Håper terminspira sitter snart, og takk for at du deler :Heartred

Så leit å høre om tapet av tvillingene. :Heartred Det er så forferdelig vondt!
Håper dere snart lykkes med å bli gravid igjen. :Heartred

CD17 PP6
I morgen er det 1 år siden positiv EL test som førte til graviditet med tvillingene. Testen i dag var nesten positiv så blir nok EL i morgen. Dersom vi skulle bli gravide denne måneden vil menstermin skille 1 dag (14 januar denne gang mens 15 januar ved forrige gravididet). Føles ekstra vemodig å sitte her et år senere uten å være gravid på nytt. Vi er på ferie i Spania og prøver å nyte det men er samtidig litt sårt også. Vi var her i fjor rett etter vi hadde fått positiv test og vi drømte om alt vi skulle finne på neste gang vi reiste ned med en liten. De aller fleste «første gangene etter» er forbi hjemme så det er ikke så mye jeg generelt føler på sorgen i det daglige lengre, men akkurat denne ferien har vært litt tyngre enn jeg trodde det skulle bli. Gleder meg til å være ferdig med EL også kanskje klare å nyte ferien litt mer.

CD13 PP7
Kjenner jeg er veldig demotivert om dagen. Vi var på utredningstime for IVF privat forrige uke hvor jeg håpte vi kunne starte i juni. Dessverre blir det ikke før tidligst til høsten dersom vi må ha IVF for å bli gravide. Det ble undersøkt om det kunne være noen skader i livmor etter utskrapningen i høst som har gjort at vi ikke har blitt gravide igjen. Heldigvis ingen skader og alt så bra ut, så det skal være gode muligheter for å bli gravide mente gynekologen. Jeg er jo glad for at det ikke er noe tilsynelatende galt, men det gjør det ikke mindre frustrerende å få negative tester måned etter måned.. Jeg skulle egentlig begynne å teste etter EL i dag men glømte det ut på morgenen så får prøve igjen i morgen. Aksjeleggingen starter vi nok med i morgen også håper jeg at det ikke er for mange dagene til EL. Forrige syklus var det på CD17 som vil si fredag om det lander likt denne syklusen.

CD2 PP8 og bursdag
Så gikk det ikke forrige syklus heller. I dag har jeg bursdag og må ta nye hormonprøver som skal brukes til IVF søknaden gynekolog skal sende når prøvesvarene kommer. Jeg tror dagen blir fin men kjenner ekstra på sorgen og ønsket over det man ønsker seg aller mest, det som fortsatt mangler, på sånne dager. Vi får se hvordan denne og neste syklus går men jeg har personlig ingen tro på at vi vil klare å bli gravide uten IVF. Tenker jeg kontakter medicus igjen tidlig august om vi ikke er gravide og hvis de fortsatt ikke vil starte ivf da hører jeg med Hausken istedenfor. Prøver å motivere meg selv med at vi trolig får en finere sommer uten plager nå som jeg ikke er gravid. Det er en mager trøst, men når ingenting er høyere enn barneønsket så er magre trøster bedre enn ingenting.

6 DPO PP8
I dag er det 1 år siden vi var på TUL og fant ut at vi ventet tvillinger. Sårt og vondt å tenke på at et helt år gått og at vi fortsatt sitter her uten graviditet og baby i sikte. Tvillingene skulle vært over et halvt år og her sitter vi og styrer med prøver som må tas før vi kan få tildelt time til IVF… Heldigvis er de fleste dager gode men jeg føler jeg er i et evig limboland hvor det eneste som kan få meg ut er en levende baby. Det er alt jeg ønsker og andre ting betyr så lite i forhold. Håper det sitter denne gangen og at vi får positiv test til uken :Heartred

6 DPO PP8
I dag er det 1 år siden vi var på TUL og fant ut at vi ventet tvillinger. Sårt og vondt å tenke på at et helt år gått og at vi fortsatt sitter her uten graviditet og baby i sikte. Tvillingene skulle vært over et halvt år og her sitter vi og styrer med prøver som må tas før vi kan få tildelt time til IVF… Heldigvis er de fleste dager gode men jeg føler jeg er i et evig limboland hvor det eneste som kan få meg ut er en levende baby. Det er alt jeg ønsker og andre ting betyr så lite i forhold. Håper det sitter denne gangen og at vi får positiv test til uken :Heartred
Veldig forståelig. :Heartred

CD1 PP9
Som forventet ble det ikke noe graviditet denne måneden heller. Denne prøveperioden blir forhåpentligvis den siste før vi kan få hjelp via IVF. Fikk beskjed om å ta kontakt igjen til høsten når vi var hos Medicus i Mai. Jeg håper ikke det må gå helt 1 år før de er villig til å hjelpe oss… Vi har jo holdt på i 2 år nå selv om dette «bare» er er 9 mnd etter senaborten. Jeg har ingen tro på at vi skal klare å bli gravide av oss selv, selvom det ikke er noen åpenbar grunn til at vi skal trenge hjelp.

Vi venter også på time til IVF i Bergen men må ta blodprøver og sædprøve før de vurderer hvor i prioriteringslisten vi kommer. Siden alle prøvene har vært fine og ingen andre gynekologer finner noe grunn (annet enn eventuelt PCOS på meg) så tror jeg ikke vi blir raskt prioritert der heller. Planen er hvertfall å ta blodprøver neste måned da mannen ikke har time for sædprøve før i midten av august. Vil derfor ikke avbryte ferien for å ta blodprøver nå når det er så lenge til sædprøven blir tatt uansett.

CD8 PP9
Fineste dagen (værmessig) og jeg har klart å bli syk. Ligger med feber, tette bihuler og verk i kroppen. Håper bare ikke dette påvirker EL. «Heldigvis» pleier EL å være sen hos meg, rundt CD17-19, så det er ikke noe hast med å få lagt inn aksjer. Tok siste letrozol i går så forventer ikke EL før tidlig uke 31. Holder meg unna Ibux og bruker bare Paracet så håper vi at dette ikke påvirker prøveperioden eller at samboer blir smitta og ligger dårlig rundt EL.

CD13 PP9
Nå er mannen blitt syk også. Viste seg at jeg hadde corona så var vel litt urealistisk å håpe at han ikke skulle få det. Heldigvis noen dager igjen til jeg pleier å ha EL. Har ikke begynt å få EL slim enda så det er forsåvidt positivt. Får ikke begynt aksjelegging før om et par dager mtp sykdom. Håper mannen blir fort frisk og at EL ikke kommer før tidligst CD17 sånn at vi har noe sjangs denne runden:hungover:

3 DPO PP9
Mye tanker om dagen. August i fjor var måneden da marerittet vårt startet og jeg kjenner traumene ligger å ulmer i bakhodet. Har også begynt å grue meg til 1 årsdagen som er i starten av september. Hadde aldri sett for meg at vi skulle sitte her et år senere uten å ha komt noe lengre i prosessen..

Hvis vi ikke blir gravide denne måneden blir det mest sannsynlig oppstart med IVF hos medicus i august og det hjelper på motivasjonen. Håper vi får helt avklaring og plan i løp av uken. Politiattest er levert inn og mannen var å tok blodprøver i uken som var ettersom det manglet. Jeg tok blodprøver i juni så tror ikke det er noe særlig mer de skal ha behov for. Håper jo vi slipper både ubehaget og kostnaden med IVF men har egentlig ikke tro på at det vil gå uten noe mer hjelp desverre.

10 DPO PP9
Har egentlig ikke hatt troen helt til jeg på fredag ble kvalm av en biltur jeg ikke pleier å bli kvalm på. I går fikk jeg kjøpt make sure tester og jeg ser svake streker på testen både i går kveld og i dag. Jeg tror faktisk jeg er gravid og at vi endelig har klart det. 10 måneder tok det isåfall etter vi mistet våre små gull. I natt slet jeg med å sovne, først ble jeg veldig oppspilt men så gikk det over i frykt. Jeg er veldig redd for at å bli gravid med tvillinger igjen da legen på sykehuset sa det var en betydelig sjanse for at det samme kunne skje igjen. Har også lest om noen som har mistet flere ganger pga bakteriell vaginose så tror jeg må få sjekket meg for det bare så jeg vet jeg har prøvd alt for å unngå å miste igjen. Tørr ikke slippe jubelen helt enda men foreløpig ser det lovende ut, og det er fryktelig ønskelig men også ganske skummelt :Heartred

IMG_4928.jpeg

IMG_4929.jpeg

Ser den svake streken :Heartred
Det er skummelt å være gravid igjen etter å ha mistet. Vil dere få noe ekstra oppfølging?

Ser den svake streken :Heartred
Det er skummelt å være gravid igjen etter å ha mistet. Vil dere få noe ekstra oppfølging?
Ja, vi skal hvertfall få tidlig ultralyd for å sjekke hvor mange foster. Også er vi forespeilet ekstra i uke 24 for å måle livmorhals, eventuelt flere etter dette ved behov. Jeg hadde en jordmor på sykehuset som fulgte oss veldig godt opp når vi var innlagt (ga oss ekstra ultralyder osv) og hun har sagt at vi måtte spørre etter henne når vi blir gravide igjen sånn at hun kan følge oss opp i neste svangerskap. Har også en veldig dyktig jordmor i kommunen som jeg vet vil gi oss så mange timer jeg har behov for. I tillegg var vi hos psykolog i kommunen i høst som sa jeg bare måtte ta kontakt hvis jeg skulle trenge timer. Så jeg tror heldigvis vi skal få god oppfølging fra flere hold :Heartred

Back
Topp