Babybudsjettet

• Trådstarter Trådstarter Asdfklmno
  • Opprettet Opprettet
A

Asdfklmno

Guest
ja, det store babybudsjettet. Hvor mye skal dere bruke? Dere som har fler, hvor mye brukte dere da det var første babyen?
Tenker å sette av penger fra nyttår, men aner ikke hva som er "vanlig" å bruke. :p
Har ingen å arve fra, men tenker å skaffe en del ting på Finn. Er veldig heldige og får ny barnevogn. Skal bare ha det "mest nødvendige" når ungen blir født, men det virker som om det blir en del likevel :hilarious:

Vi hadde ikke budsjett, men det ble brukt en god del penger ja. 15k av min mor og far som vi kunne kjøpe utstyr for, og disse pengene ble brukt på barnevogn og bilstol. Vi kjøpte en del klær, men fikk også veldig mye i gaver. Ellers kjøpte vi ny vippestol, seng og babygym, brukt stellebord med balje, brukte ullklær-pakker når det ble vinter osv. Vi fant ut at mye kunne vi godt kjøpe brukt, men en del kan det være greit at det ikke er brukt før. Man kan kjøpe seng brukt også, men det anbefales ny madrass :)

Det ble også brukt en del penger på brystpumpe, flasker osv. etter hvert som ammingen ble litt trøblete. Nattdrakter måtte vi også kjøpe inn en hel haug av, for det var uhell med bæsj nesten hver natt en periode. Tror det var bleiene som ikke passet helt :p

Vi brukte ganske mye da vi ventet førstemann. Vi valgte å kjøpte alt nytt, og hadde ingen å arve fra. Det kom på mellom 50.000-60.000 totalt. Dersom man holder utkikk på finn.no og andre kjøp og salg sider så kan jo summen reduseres kraftig.

Ifølge Statens forbruksforskning (2015) koster babyen i gjennomsnitt 46.840 kroner innen fylte ett år.

Vi har mye klær fra før, men har gitt bort/solgt mye annet ettersom vi ikke trodde vi kunne få flere barn. Jeg har satt opp ca priser etter det jeg har sjekket på nettet:

- baby call neonate: 2000-2500.-
- bed side crib + madrass: 1500.-
- bilstolsete 360 graders: 4000.-
- Madrass til sprinkelseng: 500.-
- Høy vogn (pga rygg). Stokke trailz: 11.000.-
-Stellebord: 600-700.-
- Flaskesterilisator: 600.-

Så litt i overkant av 20.000 før lillebror kommer. Det blir vel litt ekstra mtp hygieneartikler, flasker og diverse småting.

Vi kunne garantert kjøpt inn rimeligere/brukte ting. Det er feks absolutt ikke et must å ha en baby call til 2000.- , men jeg regner med å få solgt det til en grei pris senere:)

Last edited:
Vi skal ikke ha flere barn akkurat nå, men jeg svarer deg uansett, siden vi har en sønn på 20 mnd.

Vi fikk barnevogn av svigers, og babybay-seng av min mormor.
Vogna kostet ca 7000 og sengen ca 3000.

Ellers kjøpte vi bilstol+base 3000, Tripp trapp stol med newbornsete 2500, stellebord 800, ammepute 900, vognpose 2000, babycall 800.
Vi kjøpte litt klær nytt, men mest brukt. I tillegg kommer bleier, ammeinnlegg, evt. ammeklær til mor, pledd, sengetøy, dyne, kluter, termometer, stelleveske (kan bruke en vanlig sekk.) osv.

Egentlig trenger babyen bare bilsete, bleier, klær og pupp i begynnelsen, resten kan man kjøpe etterhvert. ;)

Vi hadde ikke satt av eget budsjett, men holdt av en del penger. Vi kjøpte det vi trengte til starten og så kjøpte vi til ekstra etterhvert. Noe kjøpte vi nytt, noe kjøpte vi på finn og så lånte/arvet vi en del. Vi brukte rundt 20-30.000 til å få det vi trengte til start. Det er mye fint å få tak i brukt!! ;)

Må kjøpe madrass, dyne(r), sengetøy, babycall og vognpose selv av utstyr. Resten får vi :) men kommer til å kjøpe en del klær osv selv. Men har ikke satt et budsjett :D

Vi bodde trangt da vi fikk førstemann og etterhvert flyttet vi til et oppussingsprosjekt og planene om flere barn ble satt helt på vent et par år. Så vi har solgt mye av det vi hadde ettersom vi ikke brukte det mer.

Det vi har er Stokke newbornsetet, bæreslynge, et stort (2x 1,6 m) tykt leketeppe etter førstemann, en kurv til å ha barnet oppi (mosekurv?), skinnfell for bruk i vogn, vogn teppe i ull, ulike tepper i ymse størrelser, tykk vognpose, elektrisk brystpumpe, dyner, dynetrekk, sengesett, laken og tisselaken i alle størrelser og en bæresele. I tillegg har vi allerede en kommode.

Så vi trenger jo en del.

Vogn - 8500-12000
Bilsete- 2500
Seng- 1700 (skal kjøpe sånn man kan feste på sengen våres)
Stellebord- 1000
Vippestol- 1500
Ammepute-700
Babycall- 1500

Inkludert en del klær, hygiene artikler osv.

Også ønsker vi oss gavekort på senterene i nærheten i julegave/bursdagsgave da kan vi kjøpe en del ting der.

Fikk 10 000kr fra min far til vogn (kjøpte bugaboo buffalo, ble 12 000kr inkl. vognpose)
Ellers kjøpte vi det meste brukt (ikke madrass), men det ble noen tusen til slutt.. Selv om man kan spare en del på brukt babyutstyr er det mange småting som koster penger..

Men vi ønsket oss veldig mye til jul/bursdag, så kom vel rundt 10 000kr hos oss.. Men har måttet kjøpe litt ting etterhvert når hun ble litt større da, så denne summen er det vi trengte de første 3mnd. :)

Har ikke turt å regne på det ... Men skal kjøpe minst mulig og billigst mulig (sa hun eplekjekt nå, "minst mulig" kommer IKKE til å bli overholdt :knegg: ).

Vi har ikke satt opp budsjett, men tar ting litt etterhvert. Fokuserer på å bare kjøpe det vi anser som nødvendig. Verken mine eller hans foreldre har noen mulighet til å hjelpe oss (noe vi heller ikke forventer).
- Grindseng arver vi fra svigerinnen min så der trenger vi bare kjøpe ny madrass, sengekant og sengetøy.
- Babycall kjøpte jeg på tilbud til halv pris (betalte ca 600,-)
- Elektrisk brystpumpe var også på tilbud til halv pris (betalte 700,-)
- Storksak stelleveske vant jeg i en konkurranse
- Bilstol med base kjøpte jeg på tilbud på black friday (betalte 2299,-)
- Kjøpte helårs dundyner til -40% på black friday. 2 i minste størrelsen og 1 i mellomste (ble ca 800,-)
- Vogn vet jeg ikke hva vi skal ha enda, men regner med jeg må sette av ca 10000,-
-Stellebord, bæresele, babygym, ammepute og litt diverse tenker jeg å kjøpe brukt
- Babynest skal søsteren til svigerinnen min sy (betaler bare 300,-)
- Vugge får vi låne av ei tante

Last edited:
Vi har en del fra storebror, sprinkelseng, bilstol, klær, leker, bæresele og sjal osv. Det blir ny vogn da og det er litt dyrt, stellebord må vi også ha og ny vognpose til vinteren ( men det haster ikke akkurat for oss i mai gruppa:p)
Jeg har lagt av ca 20.000,- (brukte ca 30.000 det første året sist) som er øremerket men jeg tenker å kjøpe mye på salg og en del brukt så det er ikke sikkert jeg bruker alt:) En del ting mange kjøper er jo rett og slett luksusartikler som er helt overflødige og disse styrer jeg stort sett unna denne gangen;)

Vi bruker ikke å bestemme oss for et budsjett, vi tar det som det kommer. Har råd til å bruke det som må til. Når vi giftet oss betalte vi bare kostnadene etter hvert som de ble til undervegs. Deilig å ha den friheten. Men tipper det vil bli mellom 30 og 40 tusen for alt vi trenger... er første barnet.

ja, det store babybudsjettet. Hvor mye skal dere bruke? Dere som har fler, hvor mye brukte dere da det var første babyen?
Tenker å sette av penger fra nyttår, men aner ikke hva som er "vanlig" å bruke. :p
Har ingen å arve fra, men tenker å skaffe en del ting på Finn. Er veldig heldige og får ny barnevogn. Skal bare ha det "mest nødvendige" når ungen blir født, men det virker som om det blir en del likevel :hilarious:
Sånn tenkte jeg også første gangen, at vi bare skulle ha det mest nødvendige i starten og kjøpe etter hvert som behovet meldte seg. Og det er nok smart, for som du sier, det blir noen tusenlapper uansett, og da vil man jo nødig bruke fler enn man må ;) Men jeg tenker at om dere får vogn er dere langt på vei, det var i hvert fall det dyreste vi kjøpte. Senga vi kjøpte var heller ikke den billigste varianten, men det var fordi jeg ville ha en seng som man kunne ha på det øverste nivået, altså på nivå med vår seng ca, selv om den ene siden ikke var på. (På mange senger må sengebunnen være lavest nede for å være stødige nok når den ene siden er av.) På den måten fikk vi funksjonen til bedside crib, men som babyen kunne bruke hele tiden (og fortsatt bruker). :)
Ellers er det jo mye "småting" som ikke er så dyrt i seg selv, men det blir jo litt til sammen. Vi kjøpte dyner når det var 40% på Kid, det kan jo koste litt. Ellers prøvde jeg bare å begrense innkjøp til jeg så hva vi trengte. (Dette resulterte jo da også i at vi måtte inn på apoteket på senteret på vei hjem fra sykehuset for å kjøpe brystpumpe. Det var en stressende og mindre komfortabel opplevelse, men det gikk fint, det også :p )

Last edited:
Er 40% på dyner på Kid nå :) Men hvilken str burde man kjøpe?
Da er det bare til å løpe og kjøpe! :) vi hadde dundyne i den minste størrelsen til vogna, og fiberdyne i den "neste størrelsen" til bruk i senga. I vugga som stod i stua brukte vi bare et ullteppe, eller i starten når hun var helt liten tok vi opp dyna som hun brukte i senga. Vi har en ganske stor vugge da. :) men tenker uansett at det ikke gjør noe om dyna stikker litt utenfor kanten på vugga, evnt at man putter litt av dyna under madrassen.

Har ikke satt opp noe budskjett. Men planen er å gjøre det billigst mulig, og få tak i mest mulig brukt utstyr.
Er i mot kulturen om å kjøpe og kaste, og så kjøpe nytt igjen.

Back
Topp