Baby som spiser for mye

Himla

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
It's gonna be May 2019
Flere som har baby som rett og slett bare spiser og spiser til de omtrent kaster opp? Min lille avslutter svært sjeldent måltidet selv, så jeg må ta puppen fra han. Noen ganger godtar han det, og søker ikke etter mer i etterkant. Andre ganger vil han tydelig ha mer, noe han får etter en liten pause med evt rap/litt gulp. På kveldene vil han bare spise og spise, og da ender det ofte med at han spiser for mye. Resultatet er sprutgulp som står som en fontene ut av han, og han blir helt slapp etterpå og sovner gjerne. Blir så raskt sulten igjen.

Noen tips? Tar som sagt pauser underveis, noe som har gjort at det ikke skjer like ofte. Prøver også å unngå at han sover for lenge, slik at han ikke er for sulten når han skal spise. Smokk har også hjulpet mye, slik at han får dekket suttebehovet sitt. Kveldene har imidlertid blitt et styr, for det er IKKE populært å bli tatt fra puppen :p Og da duger ikke smokk heller.

Sprutgulp er som oftest fordi de spiser mye luft, eller fordi de har dårlig lukkemuskel. Det betyr ikke at babyen spiser for mye. Pauser underveis er veldig lurt, spesielt hvis du får opp en rap da. Da slipper du at det blir for mye luft på en gang, for det gir gjerne sprutgulp. Bakoverlent ammestilling kan også hjelpe, det får mange babyer til å svelge mindre luft. Hvis han ikke roer seg med smokk, ville jeg tenkt at babyen er sulten. Det er helt vanlig at mange vil ha veldig ofte mat om kveldene. Mange spiser hele kvelden. Spiser han fra ett bryst eller begge til måltidene? Det kan i alle fall være greit å prøve å få ham til å tømme brystet mest mulig, det er i starten de ofte sluker mest luft. Får du ham til å ligge lenge ved et bryst, og suge i seg den fete ettermelken, så gir det ofte både mindre luft og lengre metthetsfølelse.

Sprutgulp er som oftest fordi de spiser mye luft, eller fordi de har dårlig lukkemuskel. Det betyr ikke at babyen spiser for mye. Pauser underveis er veldig lurt, spesielt hvis du får opp en rap da. Da slipper du at det blir for mye luft på en gang, for det gir gjerne sprutgulp. Bakoverlent ammestilling kan også hjelpe, det får mange babyer til å svelge mindre luft. Hvis han ikke roer seg med smokk, ville jeg tenkt at babyen er sulten. Det er helt vanlig at mange vil ha veldig ofte mat om kveldene. Mange spiser hele kvelden. Spiser han fra ett bryst eller begge til måltidene? Det kan i alle fall være greit å prøve å få ham til å tømme brystet mest mulig, det er i starten de ofte sluker mest luft. Får du ham til å ligge lenge ved et bryst, og suge i seg den fete ettermelken, så gir det ofte både mindre luft og lengre metthetsfølelse.

Takk for gode råd :)

Har får nok helt klart i seg for mye luft. Han er veldig glupsk når han spiser, og får nok i seg en del luft da. Ikke alltid vi får opp rap i pausene ettersom han er så utålmodig etter mer melk, og derfor vrir seg og gaper som bare det. Synes uansett han får opp mer luft enn tidligere. Har forsøkt bakoverlent ammestilling noen ganger nå. I går ble det bare kaving, men synes dette har gått bedre i dag. Han både promper, bæsjer og raper når jeg ammer han i den stillingen :) Synes også at han tar det litt mer med ro, og tar litt pauser selv innimellom. Har til og med avsluttet måltidet selv noen ganger nå, og sovnet på brystet mitt <3 Kveldene er mest utfordrende her, så spent på hvordan det fungerer utover kvelden. Det som er vanskelig synes jeg er at han spiser og spiser, men ikke blir tilfreds..noe som fører til gråt og en gutt som ikke faller til ro..og som igjen blir overtrøtt og enda mer frustrert.

Grunnen til at jeg skrev at han får i seg for mye mat, er fordi jeg fikk høre at det er overskuddsmelk som kommer opp i store mengder. Han har også lagt på på alle kontroller etter fødsel, så får i seg mye melk :)

Har forsøkt å gi han fra både et bryst, og begge to. Har lest at det kan være greit at han tømmer brystet som du sier, men noen ganger blir han veldig frustrert mot slutten. Søker bryst, men tar ikke ordentlig tak, ønsker ikke smokk og virker frustrert. Har da gitt han av det andre brystet, og noen ganger sovner han da etter å ha spist litt av det.

Back
Topp