Baby som ikke liker bading

Kjolejenta

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Vår baby har vist seg å ikke like bading. Første gang vi prøvde ble det hysterisk gråt og vræl. Det var på kvelden, så vi tenkte det var feil tidspunkt Og at hun var for trøtt. Har ved et par anledninger hvor det har vært mye bæsj og søl badet/dyppet henne i vasken fra magen og ned. Det har gått greit, men hun liker det ikke og stritter litt i mot. Sist helg skulle vi bade henne på morgenen når hun var ganske nylig matet, da er hun alltid blid og fornøyd. Hun var ikke komfortabel og jeg så at hun var skikkelig redd, så vi avbrøt.

Vi har en balje og holder henne. Har ikke sånt stativ til å sette nedi. Mulig det kan hjelpe.

For at bading ikke skal bli noe veldig negativt så må vi nok gå forsiktig fram. Vasker henne litt grundig med klut i stedet. Er det andre som opplever det samme? Noen som har noe råd?
 
Hei. Gutten min også var ikke så begeistret for bad. Jeg kjente på vannet med albuen som anbefalt og syns det kjentes bra ut. Etter at jeg har fått termometer i badekaret trives han mye bedre. I dag helt tydelig at vannet ikke var vært nok. Kan det være temperaturen hun ikke liker?
 
Vår baby har vist seg å ikke like bading. Første gang vi prøvde ble det hysterisk gråt og vræl. Det var på kvelden, så vi tenkte det var feil tidspunkt Og at hun var for trøtt. Har ved et par anledninger hvor det har vært mye bæsj og søl badet/dyppet henne i vasken fra magen og ned. Det har gått greit, men hun liker det ikke og stritter litt i mot. Sist helg skulle vi bade henne på morgenen når hun var ganske nylig matet, da er hun alltid blid og fornøyd. Hun var ikke komfortabel og jeg så at hun var skikkelig redd, så vi avbrøt.

Vi har en balje og holder henne. Har ikke sånt stativ til å sette nedi. Mulig det kan hjelpe.

For at bading ikke skal bli noe veldig negativt så må vi nok gå forsiktig fram. Vasker henne litt grundig med klut i stedet. Er det andre som opplever det samme? Noen som har noe råd?
Vi har en som elsker å bade. Vi bruker sånn balje på stativ. Fyller med ca 39 graders vann, og dypper alltid føttene nedi først før vi saaakte tar litt eller litt av resten av kroppen. Også legger vi en klut over hele magen hennes som vi hele tiden dynker med vann så hun ikke fryser. Når hun har vent seg til vannet begynner hun gjerne å veive med armer og ben og koser seg skikkelig. Vet ikke om det var noen tips her jeg? :)
 
Fyller med litt varmere vann enn det som ble anbefalt på barsel :oops:
Har ikke termometer, men det er litt varmere enn lunka. Men regner med det er rundt 39 grader som hun over skriver, i stedet for 37.

Da ble bading plutselig en fryd. Mistenker at vannet blir fort kaldt om man prøver seg på akkurat lunka :shy: For da kunne baby skrike/kaste seg rundt urolig - tydelig ikke fornøyd.

Har også oppi en håndduk som jeg til stadighet "varmer" i vannet slik at baby ikke fryser.
Du vet jo hvor kaldt det kan oppleves når du går ut av dusjen våt :wacky:
 
Vår gutt liker heller ikke å bade, men han liker veldig godt å dusje, så jeg dusjer med ham på armen, og han koser seg. Plages heller ikke når han får vann i ansiktet.
 
Vår liker det heller ikke. Har prøvd litt forskjellig temperatur på vannet og tid på dagen. Alltid når han er blid. Har testet ca en gang i uka og ellers klut. Bestemte på lørdag etter hylgrinkattevaskbad at neste gang tester vi dusjing på armen og ser om det er ok. Så har ingen tips, men følger hvis folket har.
 
Takk for råd og tips. Skal forsøke med litt varmere badevann neste gang, og ta neddypping veldig rolig og gradvis. Tenker også på å ta henne med i dusjen for å se om det kan falle i smak. :)
 
(Sniker)

Legg en klut på brystet til babyen, og sørg for at den holdes varm av vannet.
Samle armene og beina om mulig, og hold "bestemt" fast så babyen ikke føler den er utrygg i vannet.
Eller ta med babyen i dusjen, enten at du setter deg i dusjen, eller har hen på armen stående. Det kan lønne seg å bruke et håndkle/en klut rundt babyen, for det blir glatt. :)
Det går som regel over etterhvert. ;)
 
Lillemor ble vrælsint de første gangene, og jeg ble redd vi hadde fått unge med vannskrekk omtrent. Så fant jeg ut at jeg skulle drite i alle anbefalinger (og far...), og kjørte vannet mye varmere enn anbefalt- og vipps har vi en unge som hylvræler når vi har henne ut av badet i stedet gitt!

Jeg dusjer selv helst i omtrent kokende vann, så mulig hun har arvet en preferanse fra de varme dusjene da hun lå i magen?
 
Vår likte ikke bading før tredje gang. Vi har IKEA-balje med en badestol oppi. Vi har vannet på ca 38-39 grader. Det blir fort kaldt så starter der. For at babyen skal føle seg trygg har vi en klut på brystet. Det liker han. Han liker å bade ca 5 min. Da tar vi han opp.
 
Vår baby har vist seg å ikke like bading. Første gang vi prøvde ble det hysterisk gråt og vræl. Det var på kvelden, så vi tenkte det var feil tidspunkt Og at hun var for trøtt. Har ved et par anledninger hvor det har vært mye bæsj og søl badet/dyppet henne i vasken fra magen og ned. Det har gått greit, men hun liker det ikke og stritter litt i mot. Sist helg skulle vi bade henne på morgenen når hun var ganske nylig matet, da er hun alltid blid og fornøyd. Hun var ikke komfortabel og jeg så at hun var skikkelig redd, så vi avbrøt.

Vi har en balje og holder henne. Har ikke sånt stativ til å sette nedi. Mulig det kan hjelpe.

For at bading ikke skal bli noe veldig negativt så må vi nok gå forsiktig fram. Vasker henne litt grundig med klut i stedet. Er det andre som opplever det samme? Noen som har noe råd?
Jenta mi ble hysterisk første gang vi badet henne, men da brukte vi sånn liggestol-sete ting... hva det enn nå heter, den likte hun ikke. Prøvde igjen noen dager etterpå, men da holdt jeg henne, da var hun mer rolig og fikk en klut på magen også. Så har blitt bedre og bedre her.
Ikke gi dere i alle fall :) Kan hende hun er som med mat... man må prøve i alle fall 15-20 ganger før barna venner seg til det.
 
Vår har heller ikke likt bading. Dvs, mamma bada ho og det var visst greit. Og i kveld dusja eg med henne, veldig fornøyd og litt forskrekka da ho fikk masse vann i fjeset. Svelgte unna litt vann og [emoji39] brukte veldig varmt vann (dvs, omtrent samme temperatur som vi pleier å dusje i), mulig vi har hatt for kaldt når vi har forsøkt å bade.
 
Testa ut dusjing i dag morges, og det gikk fint. Jeg tok det forsiktig og hun likte det godt fikk jeg inntrykk av. Brukte nesten samme varme som jeg bruker til vanlig, varmere enn vi har hatt i balja. Så kanskje er temperaturen på vannet en nøkkel.
 
Back
Topp