Baby som er avhengig av nærkontakt 24/7, og som nekter både vogn og bilsete

T.C

Flørter med forumet
Hei. Vet ikke hvordan jeg skal starte. Blir helt på gråten når jeg snakker/ skriver om dette. Gutten min er snart 12 uker og har helt siden han ble født mislikt å ligge i vognen og bilsetet. Bilsetet gikk greit i starten siden han så og si sov hele tiden i det.

Hver gang vi skal ut å trille må vi «lure» han i den. Vi må bysse på han alt fra 15 minutter til 1 time før vi legger han nedi. Dersom han oppdager at vi har lagr han «fra oss» hyler han til vi tar han opp igjen. Det samme gjelder når vi er kommet oss ut på trilletur og han våkner når vi er på tur. Er så mange som har sagt til oss at vi bare må trille litt, og at han da sovner. Dette har vi prøvd utallige ganger, men han har aldri sluttet å gråte i vognen.. det er så fryktelig vondt å høre på, og gråten blir bare kraftigere og kraftigere jo lengre tid det går før vi tar han opp. Jeg tør derfor nesten ikke gå tur lengre enn 5 minutter hjemmefra, fordi jeg vil ha sjans til å komme meg hjem fortest mulig for å ta han opp.

Det samme gjelder i bilsetet. I det han oppdager at han er i bilsetet skriker han så mye at han nesten ikke får puste.. De siste to ukene har det vært umulig å sette han i det fordi han skriker fra vi løfter han nedi. Vi kommer oss altså ingen steder. Vi har prøvd bæresele, men heller ikke den liker han. Han sov godt i den i starten, men den siste måneden vil han ikke sitte der heller..

Det eneste som hjelper er at vi går å bysser og holder han. Han kan ligge å leke litt i babygymmen sin, samt sitte i stokke newborn setet sitt, men foretrekker at vi sitter vedsiden av.

Noen andre som er/ har vært i samme situasjon eller som har noen tips vi kan prøve? Vi har i flere uker hatt vognen i stuen for tilvenning. Han sover mesteparten av lurene sine på dagen der nå, men også da må vi «lure» han nedi. Vi har svøpt han en del, for det er nesten bare da han klarer å sove over 30-40 minutter.. men det er jo ikke anbefalt å svøpe babyer når de ikke er under «tilsyn», så vi prøver litt uten nå.

Vi hadde det samme første 9-10 mnd, og min første tanke er at du må skaffe avlastning. Hadde ikke min samboer avlastet meg hadde det endt dårlig.

Skaff også bæresele hvis dere ikke har.

Og mange gode styrkeklemmer ❤️

Jeg har tenkt tanken på det. Men hvorfor tror du det kan være refluks? Nevnte både det og for stramt tungebånd på helsestasjonen, men fikk bare beskjed om at så lenge han legger på seg trenger jeg ikke bekymre meg for om det er refluks. Hun sa også at for stramt tungebånd nok ikke er årsaken til at han ikke vil ligge i vogn eller bilsetet. Han er blid og fornøyd så lenge han får være inntil oss..

Hei. Vet ikke hvordan jeg skal starte. Blir helt på gråten når jeg snakker/ skriver om dette. Gutten min er snart 12 uker og har helt siden han ble født mislikt å ligge i vognen og bilsetet. Bilsetet gikk greit i starten siden han så og si sov hele tiden i det.

Hver gang vi skal ut å trille må vi «lure» han i den. Vi må bysse på han alt fra 15 minutter til 1 time før vi legger han nedi. Dersom han oppdager at vi har lagr han «fra oss» hyler han til vi tar han opp igjen. Det samme gjelder når vi er kommet oss ut på trilletur og han våkner når vi er på tur. Er så mange som har sagt til oss at vi bare må trille litt, og at han da sovner. Dette har vi prøvd utallige ganger, men han har aldri sluttet å gråte i vognen.. det er så fryktelig vondt å høre på, og gråten blir bare kraftigere og kraftigere jo lengre tid det går før vi tar han opp. Jeg tør derfor nesten ikke gå tur lengre enn 5 minutter hjemmefra, fordi jeg vil ha sjans til å komme meg hjem fortest mulig for å ta han opp.

Det samme gjelder i bilsetet. I det han oppdager at han er i bilsetet skriker han så mye at han nesten ikke får puste.. De siste to ukene har det vært umulig å sette han i det fordi han skriker fra vi løfter han nedi. Vi kommer oss altså ingen steder. Vi har prøvd bæresele, men heller ikke den liker han. Han sov godt i den i starten, men den siste måneden vil han ikke sitte der heller..

Det eneste som hjelper er at vi går å bysser og holder han. Han kan ligge å leke litt i babygymmen sin, samt sitte i stokke newborn setet sitt, men foretrekker at vi sitter vedsiden av.

Noen andre som er/ har vært i samme situasjon eller som har noen tips vi kan prøve? Vi har i flere uker hatt vognen i stuen for tilvenning. Han sover mesteparten av lurene sine på dagen der nå, men også da må vi «lure» han nedi. Vi har svøpt han en del, for det er nesten bare da han klarer å sove over 30-40 minutter.. men det er jo ikke anbefalt å svøpe babyer når de ikke er under «tilsyn», så vi prøver litt uten nå.

JA!!!! Dette var min baby for 1 år siden. Hun kunne sove lurer utenom bæresele fra ca 7 mnd og rundt 6 mnd at bilstole og vogn ble litt mer akseptert. Det eneste som hjalp var å bytte til til sete nr 2 så fort hun var stor nok, men først rundt nå rundt 1 år at bil virkelig er ok for henne.
Ikke stress med å skulle vende babyen til noe for min erfaring er DET FUNKER IKKE før babyen bestemmer seg selv :hilarious: ❤️ Jeg stoppet tilslutt omtrent å trille og brukte sele i stedet. Anbefaler Kahubaby, om du har en stiv sele som kan være grunnen til at baby ikke liker det. Og slyngevugge brukte vi mye inne. Men det med vogn måtte gå se til av seg selv, det samme med å sove noe annet sted enn bæresele.
Du har min fulle sympati - en sånn babytid du beskriver er dritslitsomt og folk som kommer med sånne kommenterer om at babyen må øve eller lære seg noe, vel de har IKKE hatt en sånn baby som dette :)
Mye som pleier å løsne rundt 6 mnd av seg selv!
jeg sjekket også alt mulig. Min baby hadde melkeproteinallergi og hun begynte å gråte mindre når jeg kuttet melk i egen kost. Men utenom det var hun og ble urolig og kontaktsøkende veldig lenge etterpå. Sjekket ogås for låsninger, og hun ble ogås bedre etter to turer til kiropraktor. Men det var ikke noe annet enn tid som var løsningen

Uff føler med deg! Min nummer 2 var slik. Han hadde melkeproteinallergi( pluss eggallergi) og hadde også refluks. Men det var nok det at han hadde vondt i magen og klødde uten å kunne si fra som gjorde at han gråt og krevde nærhet hele tiden. Han startet veldig tidlig med sportsdel i vogna. Så sov han på magen på dagen( mens vi fulgte med selvsagt) ønsker deg bare lykke til og kanskje sjekke allergi?

Men som sagt over her også.. Tid var viktigst. Han hadde også noe nytte av kiropraktor!

Skjønner godt at dette er tøft å stå i! Forstår jeg det rett at babyen aldri sover mer enn 30-40 min om gangen eller er det kun på dagtid det er slik?

Et forslag er å få sjekket eventuelle låsninger i rygg og nakke hos barnet, enten hos manuell terapeut eller kiropraktor som har spesialisert seg på småbarn. Kanskje kan det være vondt å sitte/ligge i bilstol og vogn pga låsninger? Det samme kan gjelde bæresele. En fødsel kan være tøff for en liten kropp, og låsninger kan føre til en del smerter og ubehag. Bare et tips :)

Jeg har tenkt tanken på det. Men hvorfor tror du det kan være refluks? Nevnte både det og for stramt tungebånd på helsestasjonen, men fikk bare beskjed om at så lenge han legger på seg trenger jeg ikke bekymre meg for om det er refluks. Hun sa også at for stramt tungebånd nok ikke er årsaken til at han ikke vil ligge i vogn eller bilsetet. Han er blid og fornøyd så lenge han får være inntil oss..
Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser dette :( lille baby skal ikke ha vondt :Heartbigred
Det er fullt mulig å ha refluks uten å gulpe/kaste opp, ønh lege mente min jente ikke hadde kort/stramt tungebånd…hun hadde 4mm fri tungespiss og veldig kort/stramt bånd :(

Jeg anbefaler at du sjekker gruppen kort tungebånd på face - der finner du sjekkliste og evt bilder :)

Hos oss var det i tillegg sammensatt tungebånd (ble klippt og behandlet), refluks (medisinert fra 4mån), diverse allergier/intoleranser (melk, egg, soya, kokos mm)

Jeg har kjent dette på eget skinn! er utrolif tøfft :( hun HATET bilen (hadde Cybex som også kan passe noen barn dårlig grunnet C form)

Min første var sånn fra ca 6 uker til ca 7 mnd. Alle duppene var enten i bæresele/sjal eller liggende i senga med amming i søvn. Kunne etterhvert legge ham ned i vogna etter at han hadde sovet ca 5 min i sjalet. Da vi begynte med sittedel i vogna vennet han seg gradvis til vogna igjen. Da kunne han sitte og se på ting til han ble søvnig, så la jeg ham litt bakover, men ikke helt og tok ned skjermen. La ham helt ned når han hadde sovnet.

Absolutt lurt å få sjekket ut fysiske ting litt mer, gjerne hos andre enn hs hvis du ikke føler at de tar det på alvor. Er lov å be om en second opinion.

Ellers er virkelig bæretøy gull verdt! :Heartred Ingen vits i å stresse med vogn hvis det ikke funker.

Jeg synes folk skal være litt forsiktige med å si at det må være noe i veien med en baby på 12 uker som ikke liker å ligge for seg selv.
Det er så klart viktig å utelukke plager som allergi, refluks og låsninger, men samtidig synes jeg at det er enda viktigere å normalisere. Det er normal oppførsel for en baby å ønske nærkontakt hele eller mesteparten av tiden. Alle babyer er ikke sånn, men noen er det. Mitt yngste barn kunne jeg nesten ikke legge fra meg i det hele tatt før han var 6 mnd. Nå er han 9 mnd og kan som regel trilles, kjøre bil og leke LITT for seg selv, men vi har ikke vært på noen lange bilturer enda, jeg har alltid med meg bæresele under vogna og det er ikke snakk om at han klarer å sove alene om kvelden eller natten. Han har rett og slett et veldig stort behov for nærhet. Det er så klart utmattende og praktisk utfordrende, men det blir bare enda verre hvis man i tillegg skal være redd for at det betyr at det er noe i veien.
Mitt tips er å be om så mye hjelp og støtte fra de rundt deg som mulig. Mange vil gjerne hjelpe, men vet ikke hvordan og derfor kan det være lettere å be om hjelp til konkrete oppgaver. Jeg hadde aldri klart meg uten bæresele og bæresjal. Hvis jeg har hatt ærend ute f.eks hente noe i posten eller handle har jeg brukt ryggsekk. Vi bor heldigvis i gangavstand til bhg (og helsestasjonen!) så det har vært mulig for meg å levere og hente i bhg de dager mannen ikke har kunnet det pga. jobb
For oss og kanskje særlig meg har det vært veldig mye hjelp både fysisk, praktisk og psykisk å ha vaskehjelp, og i den perioden jeg ikke kunne ta med meg babyen ut på noen annen måte enn å bruke bæresele hendte det også at jeg betalte for levering av dagligvarer hjem. Men det er jo ikke gitt at det er en mulighet.

Tusen takk for alle svar! Setter så stor pris på det :) Vi har fått time til kiropraktor (de er eksperter på baby og barn) i morgen for å utelukke eventuelle låsninger, refluks eller for stramt tungebånd.

Håper så inderlig at alt er bra med min lille, og at det «bare» er et ekstremt stort behov for nærhet han har. Det skal han selvfølgelig fortsette å få<3

Tusen takk for alle svar! Setter så stor pris på det :) Vi har fått time til kiropraktor (de er eksperter på baby og barn) i morgen for å utelukke eventuelle låsninger, refluks eller for stramt tungebånd.

Håper så inderlig at alt er bra med min lille, og at det «bare» er et ekstremt stort behov for nærhet han har. Det skal han selvfølgelig fortsette å få<3
Så bra ❤️
Alle disse <feilene> er det enkelt å gjøre noe med :)
Hvis du er intressert i å forsøke endring i kosthold så er det også et veldig enkelt grep ❤️

Min nr tre var litt slik. Hatet vogn og bil. Han godtok heldigvis bæresjal, så det var et fantastisk hjelpemiddel. Han skulle selvsagt bare sove oppå oss også.
Ellers hjalp det når han ble litt eldre og vi kunne bruke sportsvogndelen på vogna og det større bilsete.

Back
Topp