Baby som bare suger ytterst på brystvorten

Guest
Hei.

Min datter på snart 4 uker klarer ikke å suge brystvorten ordnetlig ned i halsen, ammingen er svært smertefull selv med ammeskjold. Ved 10 tillegginger ender 9 av dem med en sammentrykket brystvorte. Jeg har ved bare en anledning opplevd at brystvorten kommer ut i den formen den gikk inn i munnen på jenta mi. Hun sliter seg ut på en smertefull amming uten å få i seg melk.

Jeg har store runde bryst og små brystvorter, Det er ikke melkespreng i disse. Begge brystene har hatt store sprekker og fått "sykemelding" pga infeksjon hos legen. Så vi gav første 3 ukene med kopp/skje i tillegg til beyst. Men gir henne nå med en flaske (Calma fra Medela) pga hun fikk så mye luft og så lite mat i seg fra kopp/skje.

Hvordan får jeg jenta mi til å suge brystvorten opp i ganen? Har forsøkt mange forskjellige ammestillinger. De få gangene hun kanskje klarer det, slipper hun puppen, virrer, og vil ha på ny igjen..

Dette er frustrerende og veldig trist. Har virkelig lyst å amme jenta vår.
 
Kjære nybakt mor!Noen mødre sliter med ammingen pga noe inntrukne brystvorter. Dette kan være vanskelig,- spesielt de første ukene ettre fødselen. I og med at barnet ditt ikke får skikeklig tak, så blir ofte sugeteknikken feil, og faren for å få såre brystvorter øker. Ammingen blir da svært smertefull, og blir ikke den kosen og avslappende stunden med barnet som det var tenkt å bli. Det er imidlertid viktig at barnet ditt får is eg nok mat. Jeg vil råde deg til å få låne en elektrisk melkepumpe. De fleste helsestasjoner har slike til utlån. Antagelig har du nå litt for lite melk, da brystet ikke er blitt skikkelig stimulert. Pumping kan få opp melkeproduksjonen. Du kan gi denne melken med skje eller kopp, evt. flaske. Dersom barnet ditt ikke er fornøyd, må du nesten gi morsmelkerstatning som tillegg, slik at hun blir mett. Kanskje blir jenta di også roligere og lettere å få til å ta brystet når hun ikke er så febilsk sulten lenger. Et roligere barn virker også beroligende på mor, og dete kan igjen ha positiv effekt på melkeproduksjonen. Ved å pumpe en periode, vil også de såre brystvortene få en sjanse til å bli gode. Brystskjold vil også skåne brystvortene. Jeg håper og tror at ved å skåne brystvortene og ved å sørge for at jenta di blir mett, så kan ammingen komme godt igang igjen. Beste hilsen Elin.
 
Hei! Jeg håper det går bedre med dere nå!? Har du vært inne på ammehjelpen.no der er det en video som heter starte på nytt som viser hvordan babyen kan få godt sugetak. Noen babyen er ganske små ift brystvorten og da kan det gå seg til og bli lettere å amme senere!

Dersom du har sluttet å amme men angrer og vil prøve igjen er det mulig også. Det finnes god hjelp uansett, men kontakt ammakompetent personale! I NKA, nasjonaltkompetansesenter for amming eller gjennom ammehjelpen. De kan også hjelpe med å få delamming til å gå bedre!
 
Back
Topp