Baby sluttet å "snakke" / blable og gulper MYE

Guest
Hei,
jeg har en sønn på 4 mnd som sliter veldig med MYE gulping, og da mener jeg ikke at han gulper litt mye, men han gulper opp til 10 ganger mellom hvert måltid (som er hver 3. time), på slutten kommer det bare vann innimellom. På helsesatsjonen sier de at noen barn bare gulper mye og at de mener det ikke er noen grunn til å sjekke, men nå har han plutselig sluttet å både prate/bable og le. Han er glad og tilfreds og smiler, men ingen lyd og hver gang det kommer en gulp så kaver han mye og viser tydelig missnøye. Og så presser han leppene sammen og skjærer grimaser som om han prøver å holde det nede. Jeg syns det er helt grusomt å se på og mener at det er tydelig han plages veldig av det. Dessuten kan han ikke ligge på magen og trene opp musklene sine som han egentlig "skal" for da bare gulper han konstant (som en fontene) så det hindrer jo faktisk utviklingen hans og (frykter jeg).
Hva mener du? er dette "normalt"? Jeg syns jo ikke det, men kanskje jeg bare er litt overhysterisk? Har prøvd å gi han grøt og tykne melka, men det hjelper ikke, nesten motsatt effekt faktisk. Gulpen er ikke sprut gulp og han har ikke noen favoritt side så tror ikke det er KISS/KIDD.
 
Har du snakka med helsestasjon  / lege ang allergier? det kan jo vere det.
 
Hei! Det er mange barn som gulper mye. Når du som mor ser at barnet ditt plages av dette, synes jeg at du skal kontakte helsestasjonen eller fastlegen for å undersøke gutten din. Det er sjelden noe galt dersom barn legger godt på seg og ellers viser godt trivsel. Det må tas på alvor dersom små banr stagnerer eller går ned i vekt og/ eller viser misnøye eller mistrivsel. Du bør ikke nøle med  få dette undersøkt. Det kan være lukkemuskelen mellom spiserør og magesekk som ikke fungerer så godt. Dette er et ganske vanlig fenomen blant babyer. Det kan også dreie seg om andre ting, eks. melkeallergi. En lege vil nok helt sikkert gi gode råd og hjelp for å finne ut av dette. Lykke til! hilsen Elin
 
Back
Topp