Baby sengetøy

Piana

Gift med forumet
Assistert-jentene
Marshmallows2021
Maiskolbene 2023 :-)
Endelig fått kjøpt dyne til babyen i dag (40% på Kid!), men har bare ett laken som tydeligvis er for smalt og ett arvet sengesett..

Hvor mange laken og dynetrekk er det lurt å ha til baby? Har lest et tips om å ha to lag med laken og tisselaken/kladd oppå hverandre så hvis det skjer et uhell kan man bare rive av det første laget og så er senga fortsatt oppredd. Men må man regne med mange uhell i senga eller er det bare en sjelden gang? Holder det å ha 2-3 laken eller bør man ha flere? Og hva med dynetrekk? De er vel mindre utsatt for tissesøl iallefall?
 
Jeg er kanskje litt hysterisk, men på på LUB sine sider frarådes tisselaken med plastikkunderside til de minste fordi det blir så tett om de puster ned i det, så jeg har ikke turt å ha på det til daglig bruk. Har lagt på tisselaken og håndklær+ Ekstra laken ved sykdom, og ellers hatt madrassbeskytter av tøy under lakenet :)
(Går sikkert egentlig fint om man bare har lakenet der hvor babyen ikke har hodet)

Varierer sikkert med uhell i senga også, vi har ikke hatt tisseuhell gjennom bleia og bare ett uhell med bæsj - men det var det da omgangssyke-diaré. Jeg har 3 laken til sprinkelsenga, da kan jeg skifte og ha et ekstra i reserve uten å måtte forte meg å vaske.
Til babydyna (den vogn/vuggestørrelsen) hadde jeg bare ett dynetrekk, men 2 burde hvertfall holde :)
Under babyens hode bretta jeg ut en gulpeklut, det sparte oss for mye skift.
 
Jeg hadde aldri uhell med baby, det kom ikke før han var over i juniorseng. Jeg hadde bare to laken som gikk på omgang i sprinkelsenga :bag: har ikke kjøpt inn flere, det blir de samme to. Har ett laken til vogga og ett til vogna. Og to dynetrekk til babydyna. Hvis jeg skal gi noe råd så er det å vente med å kjøpe inn så mye ekstra sånt til man ser at man evnt savner det, det er veldig fort gjort at mye blir liggende ubrukt. Det er fort gjort å få tak i mer hvis man ser at det er et behov.
 
Vi har aldri hatt uhell med jenta vår heller. Ho er 2 år og 1 mnd nå. Har hatt et par anledninger hvor bleia har blitt veldig full, og det har sniki seg litt tiss utafor beinkanten på bleia, og det derfor er blitt bittelitt fuktig på dyne eller laken, men altså ingen skikkelige uhell (enn så lenge, bank i bordet!). Så for oss har det fint holdt med 2 laken til bedsidecriben, og 2 til sprinkelsenga.

Kommer nok en del an på babyen og bleiene også. Jenta vår har gode og tjukke lår, og bleia sitter derfor veldig bra på ho. Søskenbarna hennes, som har ganske tynne lår, har hatt ganske mange uhell, for de har litt mer problemer med å finne bleier som passer godt, spesielt i overgangen mellom to bleiestørrelser.
 
Sniker ;)

Vi har ei tynn jente og har hatt en del problemer med lekkasje, spesielt mellom to bleiestørrelser som hun over nevner men har ikke hatt noe annet enn madrassbeskytter i tøy og 3 sett laken til sprinkelseng. I bedsidecriben hadde vi ingenting, da lå hun uansett i babynest. Har aldri hatt behov for å legge på dobbelt som du sier, og hadde helt sikkert klart meg med 2 laken siden vi har tørketrommel, men greit å ha 3 i tilfelle uhellet er ute to dager på rad og jeg ikke har fått vasket/tørket enda :)
 
Jeg bruker liten vugge (moseskurv) med det første. Hadde faktisk noe uhell med 1. barnet og har måtte legge bomull klute noen få ganger i tillegg til 2 laken som jeg har. Har aldri kjøpt flere og med barn nr 2 var det ikke behov. Men han sov litt mer i vår seng kanskje:lurking: men erfaring er st laken ikke blir gjennomtisset den var heller tilsølt. Har 2 dynesett og det holder også. Denne tisselaken er kanskje mer egnet til større barn som skal slutte med bleie? Leste om å ha 2 lag med laken og underlag og det høres smart ut ( tenker også på bleieavvenning) men har aldri gjort det selv;)
 
Hadde aldri noe uhell som jeg kan huske når jenta vår var baby, og vi har to laken til babysenga. Ser vi at det blir behov for flere, så kjøper vi etterhvert tenker jeg :)
Har og lest, som nevnt over her, at tisselaken og kladder ikke er anbefalt til små babyer... Så vi har aldri hatt det. Skjer det uhell er det bare å ta av trekket på madrassen og vaske det :)
Babymadrassene er jo og veldig tynne, så det går fint an å tørke dem/trykke med en klut for å få dem ren og tørr :) men begrenset hvor mye væske det kommer ut av en så liten kropp :)
 
Takk for gode svar folkens! Da nøyer jeg meg med et par stykker i første omgang :) Det gjelder å huske at butikkene kommer til å være åpne også etter mars altså :cat:
 
Takk for gode svar folkens! Da nøyer jeg meg med et par stykker i første omgang :) Det gjelder å huske at butikkene kommer til å være åpne også etter mars altså :cat:
Skal aldri si aldri- ikke sikkert butikkene åpner i mars:p:woot: (bor på Østlandet :p).. Neida!! Men vi hadde ikke så altfor mange laken, og brukte aldri tisselaken når han var baby.. Dette begynte vi først med når han begynte med bleieavvenning osv... Men å ha to-tre dynetrekk kan være greit! Nå hadde vi en fiberdyne og en dundyne tiø vår - så hadde skift dersom det kom gulp eller noe annet på den ene :)
 
Skal aldri si aldri- ikke sikkert butikkene åpner i mars:p:woot: (bor på Østlandet :p).. Neida!! Men vi hadde ikke så altfor mange laken, og brukte aldri tisselaken når han var baby.. Dette begynte vi først med når han begynte med bleieavvenning osv... Men å ha to-tre dynetrekk kan være greit! Nå hadde vi en fiberdyne og en dundyne tiø vår - så hadde skift dersom det kom gulp eller noe annet på den ene :)

Bor i Oslo selv. :shifty: J*** corona altså. Er så lei nå! Men om noen uker skal vi inn i babybobla uansett, og da tror jeg ikke vi kommer til å kjenne så mye på det. Forblir butikkene stengt så får vi i verste fall bestille noe på nett!

Er mange fine sengesett da, så skal nok alltids klare å kjøpe et pr-tre stykker :angelic:
 
Bor i Oslo selv. :shifty: J*** corona altså. Er så lei nå! Men om noen uker skal vi inn i babybobla uansett, og da tror jeg ikke vi kommer til å kjenne så mye på det. Forblir butikkene stengt så får vi i verste fall bestille noe på nett!

Er mange fine sengesett da, så skal nok alltids klare å kjøpe et pr-tre stykker :angelic:

Barnas hus på Ullevål har i alle fall åpna igjen, fikk vralta meg bort og kjøpt et par laken i går! ;) De fleste har vel også klikk & hent/hjemklikkings mulighet... selv om nå blir det isolasjon for min del fremover.
 
Bor i Oslo selv. :shifty: J*** corona altså. Er så lei nå! Men om noen uker skal vi inn i babybobla uansett, og da tror jeg ikke vi kommer til å kjenne så mye på det. Forblir butikkene stengt så får vi i verste fall bestille noe på nett!

Er mange fine sengesett da, så skal nok alltids klare å kjøpe et pr-tre stykker :angelic:
Kjenner frustrasjonen! Hadde så mye jeg skulle ordne nå i permisjon av bokser, esker osv. for organisering i skuffer og skap osv.. Men jeg må jo bestille på nett evt. og da synes jeg det er så vanskelig å se/finne løsninger osv. Så det får bare vente til butikkene åpner igjen..
 
Back
Topp