Baby saft ?

Valentiine91

Forelsket i forumet
Hvor tidlig gå dere baby saft til babyen dere's ?? Har sett på noen sånne i butikken men står ikke hvor mange månder det er fra [:-]
Jenta mi er 3 månder å 2 uker gammel, ville dere ventet litt lengre med å prøve å gi litt, eller latt de smake nå ??

ORIGINAL: Valentiine91

Hvor tidlig gå dere baby saft til babyen dere's ?? Har sett på noen sånne i butikken men står ikke hvor mange månder det er fra [:-]
Jenta mi er 3 månder å 2 uker gammel, ville dere ventet litt lengre med å prøve å gi litt, eller latt de smake nå ??

Jeg hadde nok venta [:)] hun er litt for lita synes jeg.. [;)]

Disse fruktdrikkene er vel fra tidligst 6 mnd, noen fra 12 mnd! Og en baby på 3 mnd trenger vel ikke annet en mm/mme!

ORIGINAL: ehterg

Hvorfor skal du gi saft egentlig? har jo ikke behov for det...

Sønnen min er 15 mnd og har aldri smakt saft.

ORIGINAL: Rullepupp

Jeg hadde nok venta [:)] hun er litt for lita synes jeg.. [;)]

Hvis du absolutt gi kan du jo lage den selv? [:)]

Kok noe frukt (eple, pære, mango) og sil av kokevannet.
Jeg lagde mye hjemmelaget fruktmos og brukte ofte kokevannet som drikke hvis det var noe igjen (men det var ikke før i 8-10mnd. alder)

Bare lurer, har ikke gitt henne noe enda.. bare stått å titta på de fruktsafta eller noe sånt men det sto ikke noe om vilken månde de er fra [:-] Lurte egentlig på når det var greit å la de få smake litt.

Snuppa veier snart 9 kg, helsesøster har bett meg om å gi henner litt vann før a får mme men da nekter ho å spise å blir sint som ei fele å vrir seg til alle kanter [&o] Er ikke stort med vann jeg få i ho.. Så det jeg har gjort hittil er å blande litt mindre mme til ho går som regel greit..
Er det noe anna en vann jeg kan prøve å gi ho, sån at a ikke legger på seg mere en normalt. hun er litt på tur ut av normal vekta i følge helsesøster [&o]

Kom gjerne med mange forslag [:)]

Nei, nei nei! Jenta er 3 måneder! hun skal da få spise seg mett!

viss ho er på vei ut av sin egen vektkurve, ville eg ikkje gitt ho saft iallefall[:)]

bland ut mme/mm videre du.
plutelig snur vekta, det ordner seg stort sett[;)]

eg har hatt ei bollejente og ei spe. nå er de like(ifht til når begge var 17 mnd)

Bare lurer, har ikke gitt henne noe enda.. bare stått å titta på de fruktsafta eller noe sånt men det sto ikke noe om vilken månde de er fra [:-] Lurte egentlig på når det var greit å la de få smake litt.

Snuppa veier snart 9 kg, helsesøster har bett meg om å gi henner litt vann før a får mme men da nekter ho å spise å blir sint som ei fele å vrir seg til alle kanter [&o] Er ikke stort med vann jeg få i ho.. Så det jeg har gjort hittil er å blande litt mindre mme til ho går som regel greit..
Er det noe anna en vann jeg kan prøve å gi ho, sån at a ikke legger på seg mere en normalt. hun er litt på tur ut av normal vekta i følge helsesøster [&o]

Kom gjerne med mange forslag [:)]

så lenge ungen din ikke drikker mer mme enn det vekta hennes tilsier.. husker ikke akkurat hvor mange dl mme de skal ha i døgnet før det er for mye - så skal du drite loddrett i hva hs sier om vekta til ungen din..
enkelte hs'er litt for opptatt av tabeller og streker, og glemmer at alle barn er forskjellige..
når datra di bikker 4 mnd, gjerne enda litt lenger også, så kan du kanskje begynne med litt velling? På den måten metter melka mer uten at du hiver på med for mye væske i døgnet..

De har ikke behov for noe annet enn mm/mme. Tørstedrikk trenger de ikke få før de er over 6mnd. Ville ventet noen mnd ja.

Hun spiser seg selvfølgelig mett til vert eneste måltid [:)] Å blander jeg for lite får jeg bare beskje om å lage mere vis ho ikke er helt mett [:)]
Jeg tror at vi kanskje kan ha gitt a litt for mye mme, siden hu kan fint drikke nesten en hel flaske. Å blir også fornøyd når a får litt over halve flaska med matt. Også spiser a som regel hver 4 time, uten om natta. da sover ho som regel [:)]

Får kanskeje fortsette med å gi a litt over halve flaska så lenge ho blir mett, å føle med på vekta hennes [:)] Jeg synnes egentlig ikke at ho er så super rund som det helsesøster skal ha det til, alle babyer er som regel litt bollete [:D] Men jenta mi er ganske lang også da.

min fikk ikke sånne drikker før han var langt over året.
Mer enn tidlig nok det egentlig

ja ikke stress!!![;)] godt at de har litt å gå på om de blir syke.
min drakk ikke så masse i slengen, men ofte[:'(] hele natta leeeenge, han ble fort stor, men nå er han helt normal.
så ikke legg for mye i det hs sier, og stol på deg selv[:)]

Da skal jeg la være å stresse, å heler begyne å stole mere på meg selv [:)] må nesten spørre seg frem når man er førstegangs mor [:)]
Har også hørt at så fort de begyner å ble litt mere aktive så raser det ned igjen ??

mann skal ALDRI " slanke" babyer, de sa d samme en plass om dattra mi, å neste lege /helsesøster vi snakka med mente dette er tull, hun er 3 mnd, la ho spise når hun vill, å la henne spise seg mett, hun trenger verken saft eller annet søt drikke, da blir de mer tørste. gi melk å vann ;) lykke til.

ja ikke stress!!![;)] godt at de har litt å gå på om de blir syke.
min drakk ikke så masse i slengen, men ofte[:'(] hele natta leeeenge, han ble fort stor, men nå er han helt normal.
så ikke legg for mye i det hs sier, og stol på deg selv[:)]

Da skal jeg la være å stresse, å heler begyne å stole mere på meg selv [:)] må nesten spørre seg frem når man er førstegangs mor [:)]
Har også hørt at så fort de begyner å ble litt mere aktive så raser det ned igjen ??

det var det jeg satt å tenkte!

Først og fremst er jeg helt enig om at du ikke skal høre på hs. Vi fikk beskjed om det samme med minsta, ga faen og har en unge som følger kurven sin helt perfekt.

Når det gjelder vann/babysaft så må man skille på saft og den "saften" man får kjøpt til babyer. I sverige har de fra 4 mndr og i flere smaker. Minsta her drakk ikke vann samma hvor mye vi prøvde. babysaften er kun frukt og vann, ikke tilsatt sukker osv. Vi ga ungen (skyldbetynget) slik babysaft. Nevnte det for HS og hun fortalte oss at det overhode ikke er noen krise. Denne saften inneholder mye vitaminer og man kan fint blande den ut med vann så får man litt mindre smak og den varer såklart lenger. Hun var vel rundt 6 mndr når hun fikk det, det var sommer og varmt.

Nå kan hun like gjerne drikke vann som saft, så vannekten gikk over her [;)]

Back
Topp