Baby nr 1 og 2 er her, familien er komplett

Det er så kjekt, gratulerer så mye! Er så glad på dine vegne. Angående lederen, så tror jeg at jeg hadde spurt han/hun om å få en samtale etter jobbstart og fortalt litt om deg selv og veien du har hatt mot at du er gravid (hvis du er komfortabel med å være åpen om det da). Da tror jeg det blir lettere å forstå at vi her inne virkelig ikke kan velge når en blir gravid, man må bare ta en hver mulighet en har som kan bli noe :Heartred

Takk for fint svar! :Heartpink Jeg må innrømme at jeg kjenner han ikke så godt, må se an "typen" litt først om du skjønner hva jeg mener.:hilarious: Men jeg kommer uansett til å være ærlig på at det har vært en kronglete vei. Håper bare de tar det fint!! Bare 5 dager til jeg starter!:nailbiting:

Svangerskapsoppdatering: 9+5

Hej hej allihopa! Fortsatt gravid! ..tror jeg!:shy:

Må innrømme at det faller folk fra i September-gruppa nesten daglig, og det stresser meg.. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg tatt ukentlige ultralyder, men SÅ mye penger har jeg absolutt ikke!:bag: I går booket jeg en privat ultralyd nå førstkommende fredag, men jeg måtte avbestille den i dag fordi jeg har ikke tilgang til bil!:hilarious:

Hjelpe meg.. For en kjedelig start på denne oppdateringen... Over til noe "interessant":

Symptomer:

- kvalm. I dag er første dagen hvor jeg faktisk ikke har brukket meg en eneste gang på flere uker! Har også hatt noen runder med oppkast, men jeg har ANGST for å kaste opp så det skal mye til.
- smerter i livmor og korsrygg, men mye mindre enn før
- oppblåst og treg mage + luftsmerter. MYE MER ENN FØR OMGGGG!! Har kjøpt Visiblin i dag!:dead:
- tørst og tørr i munnen (tror dette er bivirkninger av Xonvea)
- liiiitt ømme pupper på kvelden
- sliter med dårlig søvn. I natt sovnet jeg ikke før kl. 04...
- høy puls, føler innimellom at jeg ikke får nok luft

Var hos fastlegen for en uke siden, fylte ut helsekort og søkte om TOUL og fødeplass på Ahus. Fikk tildelt time til TOUL allerede 30 min etter legetimen, så det var kjapt levert!

Så nå er de neste milepælene:
- 12.02: Første time hos jordmor i kommunen
- 19.02: TOUL

Jeg starter i ny jobb om 5 dager, og håper for guds skyld formen min bedrer seg på de fem dagene.. VÆR SÅ SNILL!! Sånn at jeg hvertfall kan komme meg gjennom de første ukene uten å være et spøkelse! Skal jo liksom bli kjent med en haug nye kollegaer, er litt kjipern å bare sitte og hikke og smågulpe og være stille. (Jeg er vanligvis ikke av den stille typen, heh..). Krysser fingrene for at tiden går enda fortere da hvertfall, jeg kan nesten ikke vente til å komme litt lenger ut i svangerskapet og kjenne spark!! Kjøpte forresten en doppler på Finn i går. Tenkte å prøve den til helgen, men jeg er vel egentlig et par uker for tidlig ute? Leser her inne at folk finner den alt mellom uke 8 - 14 første gang, så det er stor variasjon!:hilarious:

Håper Lille Fnugg har det fint inni der, og at hun/han kommer ut til oss i august/september. :Heartpink

Svangerskapsoppdatering: 10+6 (11+0 om bare noen timer, iiihihi)

Siden sist har formen vært mye bedre!! Jeg er nesten ikke kvalm på morgenen og dagen, men blir det på kvelden. Særlig hvis jeg har spist litt lite den dagen:hungover: Men de siste dagene har faktisk vært såpass mye bedre at jeg fikk litt noia i dag og måtte bestille time til privat ultralyd bare to timer senere:bag: Var helt svett i hendene når jeg gikk inn til gyn, og hodet mitt prøvde å forberede meg på dårlige nyheter.. Men det var det heldigvis ingen grunn til. :Heartred

1000016493.jpg

Lille Fnugg ser ut som en liten bebis jo! 4,44mm og 160 bpm hjerteslag. Ble så lettet at jeg felte noen tårer. :Heartred Gyn var veldig grei, og forsikret meg om at alt så bra ut og at dette kom til å gå fint! Nå er det 13 dager til toul og nipt, krysser fingrene for at alt er bra da også!

Jeg har jo slitt veldig med å bli gravid, men det virker som det går bra bare jeg kommer "over kneika".. bank i bordet!

Må legge til noen symptomer:
- fett hår. Blir skittent etter én dag:facepalm:
- halsbrann
- neglene mine har blitt supersterke!!

Som oftest føler jeg meg tilnærmet normal når jeg våkner og frem til lunsj. Derfra må jeg spise hyppig for å ikke bli uggen. Men på kvelden blir jeg kvalm uansett! Tar bare én xonvea nå, men tenkte å prøve en dag uten i helga.

Opptart av ny jobb har gått bra, men ikke fortalt at jeg er gravid.. gruer meg! Tenkte å vente et par uker så de rekker å få et greit inntrykk av meg først.. affffg:dead:

Nattinatt fra TP og LF

Svangerskapsoppdatering: 12+1

Dagens beste nyhet: hørte akkurat hjertelyden med doppler hjemme! :love017 :Heartpink Jeg prøvde for første gang for et par uker siden, og så forrige helg, men ikke hørt noe før i dag! Slo ca 150 spm, langt nede til høyre rett over skambenet. Så virker som Lille Fnugg har det bra.:Heartpink

I går fortalte jeg den nye lederen min om graviditeten.. Syns han tok det ganske greit, jeg har hatt såå dårlig samvittighet. Er jo ikke optimalt å gå ut i perm etter et halvt år, men er ikke akkurat så enkelt å planlegge disse greiene heller.. Håper det ikke blir dårlig stemning på kontoret fremover!:bag: Jeg jobber 100% nå og er innstilt på å gjøre det frem til perm, og det er jo både sommerferie og litt kortere arbeidsdager inni der så tror det skal gå fint.

Ellers er formen ganske grei, så lenge jeg spiser med jevne mellomrom! Jeg blir utrolig sliten og kvalm hver eneste kveld, fra ca kl 17, og da er det bare sofaen som gjelder. Prøver å legge meg tidlig så jeg får nok søvn, men sliter litt med å sove for tiden. Håper det blir bedre nå, nå slipper jeg hvertfall å ligge og tenke på hva jeg skal si til sjefen......:hungover:

Symptomer ellers er like: litt forstoppet, litt halsbrann, uggen, sliten, ekkel smak i munnen++ Puppene er mindre ømme, men håret er fett.:hilarious: Håper formen blir littegrann bedre så jeg kan komme igang med styrketrening igjen snart - har bare droppet det helt pga formen! Men tror det er fint å trene seg litt opp til tredje trimester, fødsel og barsel.

OTUL på Ahus om bare 4 dager!! Iiiiii, gleder meg og håper alt ser bra ut!:love017:Heartpink

Så godt å lese at alt står bra til med deg og lille fnugg :love7 Gratulerer så mye med å ha bikket 12 uker!
Og den sjefen din er jo bare nødt til å takle at kvinner får barn, hvis ikke hadde han vist seg å være en elendig sjef :laughing002

Så godt å lese at alt står bra til med deg og lille fnugg :love7 Gratulerer så mye med å ha bikket 12 uker!
Og den sjefen din er jo bare nødt til å takle at kvinner får barn, hvis ikke hadde han vist seg å være en elendig sjef :laughing002

Haha, ja du sier noe der. Tror han bare ble veldig overrasket - og det må jeg jo si jeg skjønner :hilarious: Har et håp om at han får tenkt seg litt om ila et par fridager og ser litt mer chill på det til uken:angelic:

Hvordan går det med deg for tiden? Er du igang med nytt forsøk eller venter du fortsatt på utredning/svar?:Heartred

Haha, ja du sier noe der. Tror han bare ble veldig overrasket - og det må jeg jo si jeg skjønner :hilarious: Har et håp om at han får tenkt seg litt om ila et par fridager og ser litt mer chill på det til uken:angelic:

Hvordan går det med deg for tiden? Er du igang med nytt forsøk eller venter du fortsatt på utredning/svar?:Heartred
Håper han tar det med litt større fatning etter å ha tenkt litt mer ja! Er ikke noe gøy hvis han skal surmule de neste 6 mnd nå...

Skal ha nytt fryseforsøk veldig snart! Har UL på mandag. Er bare litt redd for positiv test mandag eller tirsdag og avbrutt :nailbiting:

Håper han tar det med litt større fatning etter å ha tenkt litt mer ja! Er ikke noe gøy hvis han skal surmule de neste 6 mnd nå...

Skal ha nytt fryseforsøk veldig snart! Har UL på mandag. Er bare litt redd for positiv test mandag eller tirsdag og avbrutt :nailbiting:

Ææ så spennende!! :love017 Masse lykke til i dag, krysser alt for full klaff! Gleder meg til å følge!

Svangerskapsoppdatering: 13+5

Herlighet, jeg glemte helt å oppdatere etter TOUL :hilarious:

Var der forrige uke, og alt så bra ut! :HeartpinkBaby var skikkelig aktiv og snudde seg rundt og strakk på både armer og ben! Veldig gøy, for datteren var jo alltid så stille på ultralydene! Jordmor sa ikke noe om kjønn, men jeg tror det er jente - Kan legge ved et bilde! Vi blir glade uansett! :joyful:

Formen er ikke så verst nå. Jeg må fortsatt spise ganske hyppig for å ikke bli kvalm, så jeg har gått opp 5 kg allerede!:wideyed: Men så er jeg jo 1/3 også da, så såpass må det vel være.:angelic: Ellers litt halsbrann og forstoppelse/treg mage.

Blir utrolig sliten av å jobbe så mye, men har jo akkurat startet i jobben så er uaktuelt å sykemelde ellernoe. Jeg er også under opplæring så har ikke mulighet til hjemmekontor ennå..
Så fra kl er ca 18 er jeg helt slakt, og legger meg stort sett 21.30. Får bare holde ut noen måneder til og håpe det går lettere når vår og sommer kommer!:love017

Magen har poppet skikkelig siste uken, nå er det vanskelig å skjule syns jeg! Mange venner og familie vet om baby nå, men kun nærmeste leder på jobb så det er jo en interessant situasjon :hilarious:

Har forøvrig tatt NIPT og venter på svar, krysser fingrene for at alt er i orden.

Gleder meg til å møte deg lille fnugg.:Heartpink

Vedlegg

• 1000016614.jpg
    1000016614.jpg
    800,9 KB · Visninger: 69
Svangerskapsoppdatering: 16+1

NIPT var normal!:Heartpink

Var på første time hos jordmor i går, det var veldig hyggelig! Hun fulgte meg opp sist også og er et nydelig menneske. Hun fant hjertelyden med én gang, og livmoren min er neeesten oppe ved navlen nå!

Kjenner litt romstering inni magen med jevne mellomrom, men ingenting fra utsiden. Håper det kommer snart, syns det e å kjenne bevegelser var noe av det beste med å være gravid sist! :love017

Ellers er formen en del bedre, selv om jeg fortsatt blir ganske kvalm på kvelden... Har nok noe å gjøre med at jeg fortsatt jobber 100% og har et lite barn som krever litt. Men jeg gleder meg til OUL om bare 2,5 uke!:smiley-bounce012 Jeg tror virkelig det er en lillesøster inni magen, blir gøy å se hva det er endelig! :Heartpink

Svangerskapsoppdatering: 18+6

Ville bare legge igjen et lite spor og si at vi var på oul i dag! :Heartpink Alt ser bra ut, termin er 31.august og vi venter ei lillesøster! :Heartred

Skal tilbake i uke 24 for en ekstra vekstkontroll, i og med at datteren min var ganske liten ved fødsel.

Ellers er formen ganske bra, jobber 100% og gleder meg for tiden til påskeferie :hilarious:

edit: glemte å skrive at jeg kjenner spark daglig nå! :love017 Startet å kjenne romstering for noen uker siden, men i starten av uke 18 kunne jeg kjenne dult fra innsiden når jeg la hånda oppå! Utrolig koselig, og syns dette er noe av det beste med graviditet egentlig!:Heartpink

Last edited:
Svangerskapsoppdatering: 18+6

Ville bare legge igjen et lite spor og si at vi var på oul i dag! :Heartpink Alt ser bra ut, termin er 31.august og vi venter ei lillesøster! :Heartred

Skal tilbake i uke 24 for en ekstra vekstkontroll, i og med at datteren min var ganske liten ved fødsel.

Ellers er formen ganske bra, jobber 100% og gleder meg for tiden til påskeferie :hilarious:
Gratulerer så mye med at det blir lillesøster! Magefølelsen din var visst rett der! Veldig bra at alt står bra til :Heartred :joyful:

GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
23+1
Termin: 31.08.25
Kjønn: Jente
Dager til termin: 120
Prosent gjennomført: 58%
Trimester: 2
Vektendring: + 11kg
Leie: -
Neste kontroll: Vekstkontroll på Ahus 07.05, deretter sv.kontroll uke 24 hos fastlege 13.05

Symptomer/plager: Har det egentlig ganske bra for tiden! Jeg gikk på en skikkelig smell i påsken, mentalt og fysisk, som resulterte i en ukes sykemelding. Etter det har jeg vært 50% sykmeldt og skal være det frem til neste kontroll hos fastlegen i midten av mai. Så får vi se da om vi forlenger eller hva det blir til. Det har vært mye, med ny jobb, snart 3-åring og graviditet. Så jeg trengte en pause rett og slett. Føler det går mye bedre allerede, kanskje kan jeg jobbe redusert en stund til.

Har litt kynnere de dagene jeg er mye i aktivitet. Kan fortsatt bli uvel og kvalm hvis jeg er sliten, men stort sett så er formen veldig bra! Vært svimmel i dag, men kombinasjonen lavt jern og litt lite væskeinntak er nok ikke helt heldig.

Cravings: Jordbær. Iskaffe. Risgrøt, heh:bag:

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Er litt dårlig på å huske å ta omega3 og multivitaminer, men tar de nå og da.

Bevegelse: Kjenner masse masse liv daglig. Særlig på kvelden når jeg legger meg. Har også begynte å merke når hun hikker. Husker datteren hikket mye i magen, så det er skikkelig koselig å kjenne igjen. :Heartpink De siste par dagene har jeg kjent litt mer "dirring" og åling enn direkte spark, så tipper hun ligger med ryggen ut mot magen min akkurat nå. Ellers er hun glad i å sparke meg rett ned mot livmorhalsen så jeg får sånne strålinger både hit og dit, haha.

Innkjøp: Vi har det meste fra forrige barn, men har også solgt unna litt som vi må ordne:
- Elastisk bæresjal, dette skal med på barselhotellet denne gangen.
- Sprinkelseng (vi dropper bedside og går rett på sprinkel).
- Smokk i minste størrelse.
- Har lyst på Sleepcarrier X fra Najell.
Nye ting vi har kjøpt inn som vi IKKE hadde sist: moonboon, stellesekk, stor lekematte fra Hyggi. Har kjøpt en supersøtt sett i rosa med blomster på, som hun skal ha på seg på vei hjem fra sykehuset. Begynner å glede meg til bebis. :Heartpink

Milepæler:
13.05.25: Neste sv.kontroll hos lege. Skal ta kikhostevaksine hvertfall.
23.05.25: 100 dager igjen til termin
30.05.25: Tredje trimester
07.08.25: 37+0, babyen regnes ikke som prematur

Humør:
Har det ganske bra for tiden, særlig nå som jeg jobber kun 50%. Nestingen har meldt seg for fullt, og jeg har tusen ting jeg har lyst til å ordne og fikse og organisere i huset.:hilarious: En ting jeg merker at derimot at beskyttelsesinstinktet ovenfor datteren min er veldig (og litt irriterende) sterkt. Må være hormoner.. Jeg er ofte bekymret og redd for at noe skal skje med henne, om hun har det bra osv osv osv. Litt slitsomt, men hun får hvertfall nok kos og kjærlighet for tiden for å si det sånn. Hun snakker mye om lillesøster, og jeg gleder meg så innmari til å se de to sammen.:Heartpink

Tanker:
Jeg startet på gravidyoga denne uken, perfekt tidspunkt å starte på nå. Er fortsatt ganske mobil, men kroppen stivner fort i kontorjobb, så det er godt å ha noe sånt fast hver uke. Er 5 ganger bare, så jeg melder meg sikkert på en runde til etterpå. :)

Noe som stresser meg liiiiiiiiitt er vekten. Jeg var allerede 5kg tyngre ved start denne gangen (var undervektig sist, mer normal nå), men har allerede gått opp 11 kg!:bag: Syns liksom ikke jeg spiser så innmari mye eller usunt, men det blir jo kanskje en is eller litt sjokkis daglig. Fast food er jeg ikke noe glad i, med unntak av pizza, men det blir kanskje en gang i uken. Jeg gikk opp totalt 20 kg sist, så vi får se hvor det ender. Prøver å være litt bevisst på å røre meg innimellom, har som sagt en stillesittende jobb denne gangen. Forrige gang la jeg på meg nesten ingenting i starten, men ganske mye siste trimester. Har hørt at dette kan snu, og håper jo det er tilfelle egentlig, er redd for både svangerskapsdiabetes og forgiftning. Men er jo i utgangspunktet slank og normalvektig, så skal høre med lege/jordmor neste gang hva de tenker..

Har startet på Positiv Fødsel-kurset igjen. Det har blitt fornyet siden sist, så er litt ny info og bedre struktur syns jeg. I tillegg vet jeg jo mer hva jeg går til. Er ikke så redd for selve fødsel denne gangen, men iom at jeg hadde styrtfødsel sist, sa jordmor at dersom fødsel starter med vannavgang igjen, burde jeg ringe 113. Og DET stresser meg litt. Marerittet er å føde i bilen i en grøft på vei til sykehuset liksom. Da velger jeg mye heller i en ambulanse. Men jeg vil veldig gjerne rekke frem!! Hadde aktiv fødsel på ca en time sist, og det er 25 min til sykehuset, så ja.. Beroligende ord og erfaringer mottas med takk:arghh:

Ellers skinner solen på østlandet, og det er altså så herlig. Jeg blir GLAD av SOL!! Så nå skal jeg logge av PCen, rusle meg en tur ned til treningssenteret og ta en liten styrkeøkt. Blitt få av dem dette svangerskapet pga. utmattelse og mye jobb etc, men nå har jeg endelig tid til å roe ned og prioritere slike ting. :Heartpink

TP

GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
24+5
Dager til termin: 110
Prosent gjennomført: 61%
Trimester: 2
Vektendring: + 12kg
Leie: -
Neste kontroll: Sv.kontroll hos jordmor 11.06

Symptomer/plager: Har jo jobbet kun 50% de siste ukene, men kroppen kollapser fullstendig hver eneste helg. Tror det er et skikkelig tegn på at jeg må ta mer hensyn. På lørdag som var hadde jeg skyhøy puls hele dagen, var uvel og svimmel. Måtte ligge i sengen nesten hele dagen. Er SÅ kjipt når man har et barn fra før som trenger omsorg, føler meg som verdens verste mamma på sånne dager. Var på Uke 24-kontroll hos fastlege i dag, og snakket litt om dette. Hun sa rett ut at "det virker som det er for mye for deg akkurat nå, jeg sykemelder deg 100%". Altså.. Den lettelsen da jeg gikk ut av legekontoret sier litt.. Selv om jeg HATER å være sykmeldt pga. flink pike syndrom, så er det nok uten tvil dette som er riktig.

Ellers sover jeg innmari dårlig. Bruker lang tid på å sovne og våkner tusen ganger hver natt.

Cravings: Av en eller annen grunn har jeg skikkelig lyst på sushi, selv om jeg ikke liker det.. Frokostblanding er også digg! Jordbær, vannmelon.

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen.

Bevegelse: Det er full fest i magen for tiden. Syns denne babyen virker litt større og sterkere enn forrige, men mulig jeg ikke husker riktig. Jeg tar meg selv i å kjenne på magen når hun rører seg og sparker, syns oppriktig dette er det koseligste med en graviditet.

Innkjøp: Ikke noe nytt siden sist, men har bestemt oss for Myllra sprinkelseng fra IKEA. Topp med skuff under, oppbevaring er gull!

Milepæler:
23.05.25: 100 dager igjen til termin
30.05.25: Tredje trimester
11.06.25: Uke 28-kontroll hos jordmor
08.07.25: Uke 32-kontroll hos fastlege (+vaksine mot RS-virus)
31.08.25: Termin

Humør:
Tja.. Skal ikke lyve, jeg har vært ganske nedfor den siste uken. Sånn i ettertid burde jeg kanskje tatt det litt mer med ro på jobb fra litt tidligere. Lurer på om "smellen" rakk å komme før jeg tok grep, og at det nå må repareres litt.. Men det går fint, nå har jeg tid og ro på dagtid til å finne tilbake til gleden og roen.

Tanker:
Må først nevne at jeg var på vekstkontroll på Ahus forrige uke, det gikk fint. Vesla i magen ligger på gjennomsnittet og de ser ingen grunn til videre oppfølging. Datteren min lå jo også på snittet så tidlig, men overlegen sa at det KAN ha oppstått noe med morkake/blodtilførsel e.l. de siste ukene før fødsel iom at hun var så liten. Så har fått beskjed om lav terskel for å ringe hvis jeg kjenner svakere eller færre spark i siste trimester. Hun kunne forresten bekrefte at det "definitivt" var ei jente, hehe.

Tok glukosebelastningstest i dag, gikk veldig fint. Fikk ligge innpå ene legen sitt kontor, så lå bare der og slappet av i to timer. Verdiene mine var 4,1 på fastende og 4,2 etter to timer, så det er jo supert. Syns ikke den drikken var så ille, det verste var å skulle drikke såpass mye under "press" på kort tid.:hilarious:

Ellers så alt bra ut mtp. SF-mål, blodtrykk osv. Hun var ikke bekymret for vektoppgangen, men syns det var fint å utelukke svd. Jeg er jo normalvektig/slank vanligvis, men iom at mamma har dia så var det greit å sjekke. Hun sa også at vektoppgangen plutselig kunne stagnere litt i starten av 3. trimester, så jeg skulle ikke tenke så mye mer på det. Så da får jeg høre etter da.. Er jo bare opp 1 kg på 2,5 uker nå. Skulle egentlig ta kikhostevaksinen i dag, men ble så innmari svimmel etter glukosegreia, så jeg drar tilbake i morgen tidlig og tar den da istedet. Nå har jeg jo plutselig tid til å gjøre hva som helst når som helst - føles litt rart men også helt fantastisk!

Sommeren har jo kommet for fullt her på Østlandet, så tror jeg skal gå meg en liten tur før jeg henter mini i barnehagen. :Heartpink

TP

GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
30+0
Dager til termin: 73
Prosent gjennomført: 75%
Trimester: 3
Vektendring: + 14kg
Leie: Hode ned, ligger oftest med ryggen mot min høyre side
Neste kontroll: Sv.kontroll hos fastlege 08.07

Symptomer/plager: Halsbrann. Husker jeg var mye plaget med dette forrige svangerskap, men har vært lite denne runden - until now! :hilarious: Har såå smerter i magesekken, oppover spiserøret og bak i brystryggen. Prøver å kutte kaffe og sjokolade en stund nå for å se om det hjelper. Bortsett fra det er jeg "bare" veldig veldig sliten. Energien er stort sett på 5-30%, og jeg kan egentlig ha mer enn én planlagt aktivitet per dag. Veldig ulikt meg, men jeg roer ned så godt jeg kan. Føler meg ganske stor og tung allerede, kjenner at livmor tar mye plass og alt skvises oppover - en følelse jeg ikke er særlig fan av. I tillegg har jeg såå høy puls hele tiden. Normal hvilepuls for meg er sånn 45-52, nå ligger den på 65 (altså på natt). Den er fort på 90 når jeg sitter i sofaen og ser på TV, og ved lett aktivitet kan den ligge rundt 120. Ikke rart kroppen er sliten kanskje.:bag:

Cravings: Absolutt ingen ting. Har litt mataversjon om dagen, har ikke lyst på noen ting... Bortsett fra havregrøt med peanøttsmør og kanel!

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Multivitaminer. Omega-3.

Bevegelse: Full fest, særlig etter kl. 19 på kvelden. Håper ikke det er et frampek til kveldsuro:hilarious:Ikke like mange tydelige spark nå, men mye åling og romstering og at hun trykker seg utover på en måte.

Innkjøp: Jaaa.. Har kjøpt en Neko Tiny bæresele for nyfødte!:shy: Den var sååå fin og myk!! Så da har jeg den til starten, og så vevd sjal fra Girasol, og så Angelpacken når hun blir littegrann større.:Heartpink Elsket at storesøster likte bæretøy, og håper å få bært mye nå også! Mangler bare sprinkelseng og sleepcarrier.

Milepæler:
08.07.25: Uke 32-kontroll hos fastlege (+vaksine mot RS-virus)
31.07.25: Uke 36-kontroll hos jordmor
14.08.25: Uke 38-kontroll hos jordmor
27.08.25: Uke 40-kontroll hos jordmor (håper vi ikke kommer så langt, hehhhehe, gjorde ikke det sist)

Humør:
Når jeg ser de tidligere oppdateringene her ser jeg at humøret ikke har vært helt på topp!:hilarious: Er litt sånn fortsatt og, er mye lei meg og litt apatisk til tider.. Og det er jo litt kjipt at en så ønsket graviditet skal gjøre meg så deppa, men det har virkelig vært tungt mentalt denne runden. Jeg gleder meg til baby er ute og til kropp og sinn føles mer normale.:Heartpink

Tanker:
Tanker ja.. Jeg gleder meg til fødsel! Det var rått og intenst sist, og jeg håper på en lignende fødsel denne gangen. Holder på med Positiv Fødsel-kurset igjen nå, og liker det så godt. Elsker å sette på de lydfilene før jeg skal sove om kvelden! Eneste bekymringen min er om fødsel starter med at vannet går igjen, og at vi ikke rekker frem til sykehuset. Men på 36-ukerskontrollen hos jordmor skal mannen bli med, og da skal vi snakke litt om hvordan vi skal takle det hvis dette skjer. Det blir bra.:smug:

Litt dårlig samvittighet for storesøster om dagen som må klare seg med en sliten og ikke så tålmodig mamma. Heldigvis har hun fine dager i barnehagen og sammen med pappa, og jeg gir henne jo fine stunder også såklart - er bare færre av dem nå enn vanlig.:hilarious:

Når jeg tenker på at det er potensielt 10(!!!!!) uker igjen så har jeg lyst til å legge meg ned og grine. Men.. vil jo at frøkna skal være der inne til hun er klekkeferdig også, så jeg får bare bite tenna sammen! Gleder meg vannvittig mye til å møte henne og kose med henne, føler jeg har en helt annen forventning og glede denne gangen! Lange timer i sofaen med sovende baby på brystet, det er så koselig. Så jeg prøver å tenke på disse øyeblikkene når dagene er tøffe, og da fylles øynene med tårene og hjertet med lengsel.:Heartpink

TP

GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 34+4
Dager til termin: 41
Prosent gjennomført: 86%
Vektendring: + 17kg
Leie: Hode ned, ryggen mot venstre nå
Neste kontroll: Sv.kontroll hos jordmor 31.07

Symptomer/plager: utmattelse, halsbrann, symfysesmerter, ubehagelig høy puls, kynnere

Cravings: ikkeno

Vitamintilskudd/medisiner: Jern. Omeprazol

Bevegelse: Har perioder med full aktivitet i magen, og så kan det være lengre perioder uten så mye. Ingen spesiell tid på døgnet som jeg merker nå.

Innkjøp: Fikk en Najell Sleepcarrier X i gave forrige uke!! Yay!! Da er det bare sprinkelseng som gjenstår!

Milepæler:
31.07.25: Uke 36-kontroll hos jordmor
27.08.25: Uke 40-kontroll hos jordmor (håper vi ikke kommer så langt, hehhhehe, gjorde ikke det sist)

Humør:
Varm og lei. Syns denne 30+ greia er fullstendig uutholdelig!! Hater hater hater denne varmen!! Første gang jeg gleder meg til høsten... Sliter med å sove også pga varmen!

Tanker:
I dag har vært en interessant dag! Det hele startet i går ettermiddag da jeg plutselig fikk veldig hyppige kynnere, til tross for at jeg holdt meg i ro. Ganske vonde var de også! De gav seg liksom aldri helt, men kom ca hvert 3. minutt hele kvelden og natten! Jeg tok en paracet kl 04 og fikk sove noen timer, men da jeg våknet kl 09 var det på'an igjen, og jeg ringte derfor inn til KK. De ville ha meg inn på sjekk.. CTG viser sterkere kynnere, jordmor kalte de faktisk rier. 1 cm åpning og det kjentes ut som det var noe modning. Jordmor sa allikevel at jeg kan gå i mange uker sånn her, så det er jo litt ekstra spennende kan man si. Gjett om mannen fikk fart på seg etter den sjekken da, så nå har han både funnet frem Moonboon og bilstol og spurt om han skulle printe ut fødebrevet og alt, hahah!! 17 dager til jeg er 37+0, hadde vært fint å komme over den grensa for prematur. Selv om de sa på KK i dag at de ikke gjør noe for å stoppe fødselen nå som jeg er over 34 uker. Litt for mye spenning spør du meg!! Hold ut noen uker til nå!

Ellers fine målinger. Måtte ligge litt ekstra lenge fordi baby hadde ganske høy puls, men den ble fin når hun roet seg litt.

(Skriver på tlf så derfor emoji-fritt.......)

TP

Håper det går bra med deg, og at kynnere har gitt seg :Heartred Lillesøster blir forhåpentligvis inne noen uker til!:Heartred

GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 37+1
Dager til termin: 23
Prosent gjennomført: 91%
Vektendring: + 19kg
Leie: Hode langt nede i bekkenet
Neste kontroll: Sv.kontroll hos jordmor 14.08

Symptomer/plager: halsbrann, symfysesmerter, uendelige kynnere med murringer i mage og rygg, noe bekkenplager, sliten, sover dårlig, treg mage ++++ HVA er greia med nattesvette??? Våkna opp helt klissvåt i natt.......

Cravings: jordbær med smeltet sjokolade som har ligget i kjøleskapet. Mmmmmm

Vitamintilskudd/medisiner: Aminojern. Omeprazol

Bevegelse: Litt opp og ned ila dagen, men ingen tvil om at dette er en aktiv frøken! Kjenner ofte en liten fot oppe til venstre.

Innkjøp: Myllra Sprinkelseng fra IKEA. Alt av utstyr er på plass nå :Heartred

Milepæler:

Humør:
I går hadde jeg en helt super dag med masse energi, til tross for 3 timer søvn på natta. I natt sov jeg typ 7 timer og jeg har følt meg såå sliten og lei meg i dag!! Rart, burde vært motsatt :hilarious: Fikk i det minste rydda og ordnet hjemme i går da, så det ble en rolig dag i dag!

Tanker:
På mandag 36+4 var jeg faktisk inne for ny sjekk (ctg+ul) på Ahus fordi jeg gikk hele helgen uten å kjenne så mye bevegelser.. Viste seg at baby hadde snudd seg og lå med ryggen ut og armer og bein innover, så det kunne forklare saken. Alt så hvertfall fint ut, og hun ble estimert til ca 3kg. Det er jo allerede større enn storesøster var da hun ble født 39+3:bag: Men det er helt topp om hun her blir litt større faktisk, vi sleit jo litt med vekta på første og det var mye styr, så jeg tar gjerne noen gram ekstra! Og nå er jeg uansett i uke 37, ergo innenfor Termin, så nå er det veldig trygt for henne å komme!

Ellers har jeg syyyykt mye modningstegn for tiden!! Konstante kynnere, som ikke går vekk i hvile. Murring i korsrygg og mage. Nedpress hele tiden, det er et mareritt å gå eller bare røre på seg! I går kveld syns jeg at det begynte å piple og bli fuktig nedentil og, så tenkte et øyeblikk at vannet skulle gå. :wideyed: Men jeg trooor ikke det var det altså, for det har ikke kommet så mye mer etterpå! Litt uvant dette, fordi jeg hadde det ikke sånn her forrige gang, da var de liksom bare kynnere og så gikk vannet og riene startet!:laughing002 Så jeg blir litt psyka ut av at det føles så annerledes pluss at jeg tror det skal starte når som helst. Vedder på at jeg må settes igang på maks tid over termindato!:blackeye:

Jenta vår er hvertfall veldig velkommen nå dersom hun bestemmer seg for å komme!:Heartred Selv om jeg får et snev av panikk hver gang jeg tror noe skjer og jeg husker hvor vondt det var sist. :hilarious: Men med styrtfødsel sist så håper jeg bare at jeg rekker frem til sykehuset - og derfra skal det gå bra!:Heartred

Spennende å se om jeg rekker enda en oppdatering før fødsel! Hihi.

TP

GRAVIDOPPDATERING (Jada, jeg rakk hvertfall én til oppdatering......)

Gravid
: 38+0
Dager til termin: 17
Prosent gjennomført: 94%
Vektendring: + 18kg (-1 kg siste uken)
Leie: Hode langt nede i bekkenet, KNF på kontroll i dag (som visstnok betyr hode knapt festet)
Neste kontroll: Sv.kontroll hos jordmor 27.08

Symptomer/plager: halsbrann, symfysesmerter, uendelige kynnere med murringer i mage og rygg, noe bekkenplager, sliten, sover dårlig, treg mage ++++ HVA er greia med nattesvette??? Våkna opp helt klissvåt i natt.......
(Kan faktisk ta en copy-paste på denne fra forrige uke, alt er helt likt, hah :hilarious:)

Cravings: alt. jeg er så sulten!! Sånn sett litt merkelig at jeg har gått ned 1 kg siste uken:bag:

Bevegelse: Rolig på morgen, så får hun litt raptus rundt kl. 11-13. Så noen timer rolig igjen før fullt sirkus på ettermiddag/kveld.

Innkjøp: Et lilla søtt sett fra Polarn O Pyret:Heartpink

Milepæler:
27.08.25: Uke 40-kontroll hos jordmor (stripping er avtalt hvis fødsel ikke har skjedd ennå)

Humør:
Til tross for 3 hele dager med stengt bhg for eldste + at hun er syk, så føler jeg meg ganske bra i dag! Mannen er flink til å ta henne så jeg kan ta livet med ro, men jeg prøver å bidra så mye jeg orker så han kan få jobbet litt. Hun er så og si akkurat ferdig pottetrent, det er så digg! Og til tross for noen hostekuler på natta som gjør at hun vil sove med meg, så får jeg sove ganske greit! Maks én tissetur oppe om natten (jeg altså:laughing002). Så stolt av jenta mi som klarer alt, hun kommer til å bli en så fin storesøster.:sad010:Heartpink

Tanker:
As we speak så sitter jeg på yogaball og lurer på hvordan man egentlig skal vite om det er fostervann eller vannete utflod som kommer.. Jeg var inne en superrask tur på Ahus på lørdag, for å sjekke akkurat dette, da jeg syns det hadde lekket litt vel mye siste døgnet. Men testen kom tilbake negativ for fostervann, så er nok mye andre juices i omløp der nede.:laughing002 Har litt samme følelse nå etter jeg var på do i stad og tenkte det rant litt mer enn vanlig. Men ingen tegn til rier ennå (annet enn hva jeg vanligvis kjenner), så tar det med en klype salt.

Var innom jordmor i dag på 38-ukerskontroll. Var skikkelig godt å snakke med henne om ståa, og bekymringer og tanker. Er egentlig mest stressa for å føde hjemme eller i bilen, men hun betrygget meg med at dette går som regel bra det og, hvis det skulle skje. Men som jeg sa til henne: jeg går jo og stresser så mye med dette for tiden så fødselen kommer sikkert aldri igang:hilarious: Så nå er det skjerpings og bare.. senk skuldrene og ta ting som det kommer. PUSTE!!:gen053

Bruker mye lydfilene fra Positiv Fødsel, og de positive affirmasjonene. Er veldig spent på fødselen, nesten mer enn forrige gang, fordi nå vet jeg mer hva jeg går til. Er mer sånn skrekkblandet fryd, da jeg gruer meg til smertene men gleder meg veldig til å ikke være gravid lenger og få en liten bebis igjen! :Heartpink Har faktisk et lite ønske om å hjelpe til å dra ut baby denne gangen! Men dette ble jeg spurt om sist også, og da kom det ikke på tale, så spørs om jeg endrer mening når det kommer til stykket:hilarious: Uansett veldig spennende å tenke på at det kan i teorien skje når som helst nå. Vi har selvfølgelig kjørt gjettekonkurranse på når hun kommer denne gangen også. Mannen tippet jo riktig dato forrige gang, og har tippet 22. denne gangen. Jeg har tippet den 17., og resten av familien et sted rundt deromkring (noen til og med langt over termin, håper ikke de får rett:shy:)

Nei nå skjer det snart altså!! Iiiiiiiiiiik!!!!:dance011

GRAVIDOPPDATERING

Gravid: 39+1
Dager til termin: 9
Prosent gjennomført: 97%
Vektendring: + 19kg
Neste kontroll: Sv.kontroll hos jordmor

Tanker:
Zzzzzzz... :dead:

Kjapp oppdatering for å bare si at jeg fortsatt er gravid gitt! Steinhard mage konstant, så ekstremt nedpress at det kjennes ut som ungen er halvveis ute. Masse murringer i korsrygg på natten. Bekkenleddssmerter. Går konstant og er litt redd for at vannet mitt skal gå med et plask!:hilarious: Men nei, ingen ting.

Vi er jo enda der at storesøster ble født "om to dager" altså 39+3. Så egentlig burde jeg bare chille, det er jo over en uke til termindato, men jeg var bare såå innstilt på tidlig fødsel:bag::laughing002

Men det går fint. Særlig nå som storesøster er innkjørt i ny bhg og jeg kan bare slappe av og pusle med småtteri på dagtid!:Heartred Veldig veldig spent på når og hvordan denne fødselen kommer til å starte! Men jeg stresser jo så mye med dette at det kommer sikkert aldri til å skje:hilarious:

Har hun ikke kommet før kontroll hos jordmor på onsdag så blir jeg strippet! Ikke blitt det før så det blir interessant, særlig å få sjekket om det er noe modning der nede!!

God helg!:Heartred

Back
Topp