GRAVIDOPPDATERING
Gravid: 23+1
Termin: 31.08.25
Kjønn: Jente
Dager til termin: 120
Prosent gjennomført: 58%
Trimester: 2
Vektendring: + 11kg
Leie: -
Neste kontroll: Vekstkontroll på Ahus 07.05, deretter sv.kontroll uke 24 hos fastlege 13.05
Symptomer/plager: Har det egentlig ganske bra for tiden! Jeg gikk på en skikkelig smell i påsken, mentalt og fysisk, som resulterte i en ukes sykemelding. Etter det har jeg vært 50% sykmeldt og skal være det frem til neste kontroll hos fastlegen i midten av mai. Så får vi se da om vi forlenger eller hva det blir til. Det har vært mye, med ny jobb, snart 3-åring og graviditet. Så jeg trengte en pause rett og slett. Føler det går mye bedre allerede, kanskje kan jeg jobbe redusert en stund til.
Har litt kynnere de dagene jeg er mye i aktivitet. Kan fortsatt bli uvel og kvalm hvis jeg er sliten, men stort sett så er formen veldig bra! Vært svimmel i dag, men kombinasjonen lavt jern og litt lite væskeinntak er nok ikke helt heldig.
Cravings: Jordbær. Iskaffe. Risgrøt, heh
Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Er litt dårlig på å huske å ta omega3 og multivitaminer, men tar de nå og da.
Bevegelse: Kjenner masse masse liv daglig. Særlig på kvelden når jeg legger meg. Har også begynte å merke når hun hikker. Husker datteren hikket mye i magen, så det er skikkelig koselig å kjenne igjen.

De siste par dagene har jeg kjent litt mer "dirring" og åling enn direkte spark, så tipper hun ligger med ryggen ut mot magen min akkurat nå. Ellers er hun glad i å sparke meg rett ned mot livmorhalsen så jeg får sånne strålinger både hit og dit, haha.
Innkjøp: Vi har det meste fra forrige barn, men har også solgt unna litt som vi må ordne:
- Elastisk bæresjal, dette skal med på barselhotellet denne gangen.
- Sprinkelseng (vi dropper bedside og går rett på sprinkel).
- Smokk i minste størrelse.
- Har lyst på Sleepcarrier X fra Najell.
Nye ting vi har kjøpt inn som vi IKKE hadde sist: moonboon, stellesekk, stor lekematte fra Hyggi. Har kjøpt en supersøtt sett i rosa med blomster på, som hun skal ha på seg på vei hjem fra sykehuset. Begynner å glede meg til bebis.
Milepæler:
13.05.25: Neste sv.kontroll hos lege. Skal ta kikhostevaksine hvertfall.
23.05.25: 100 dager igjen til termin
30.05.25: Tredje trimester
07.08.25: 37+0, babyen regnes ikke som prematur
Humør:
Har det ganske bra for tiden, særlig nå som jeg jobber kun 50%. Nestingen har meldt seg for fullt, og jeg har tusen ting jeg har lyst til å ordne og fikse og organisere i huset.

En ting jeg merker at derimot at beskyttelsesinstinktet ovenfor datteren min er veldig (og litt irriterende) sterkt. Må være hormoner.. Jeg er ofte bekymret og redd for at noe skal skje med henne, om hun har det bra osv osv osv. Litt slitsomt, men hun får hvertfall nok kos og kjærlighet for tiden for å si det sånn. Hun snakker mye om lillesøster, og jeg gleder meg så innmari til å se de to sammen.
Tanker:
Jeg startet på gravidyoga denne uken, perfekt tidspunkt å starte på nå. Er fortsatt ganske mobil, men kroppen stivner fort i kontorjobb, så det er godt å ha noe sånt fast hver uke. Er 5 ganger bare, så jeg melder meg sikkert på en runde til etterpå.
Noe som stresser meg liiiiiiiiitt er vekten. Jeg var allerede 5kg tyngre ved start denne gangen (var undervektig sist, mer normal nå), men har allerede gått opp 11 kg!

Syns liksom ikke jeg spiser så innmari mye eller usunt, men det blir jo kanskje en is eller litt sjokkis daglig. Fast food er jeg ikke noe glad i, med unntak av pizza, men det blir kanskje en gang i uken. Jeg gikk opp totalt 20 kg sist, så vi får se hvor det ender. Prøver å være litt bevisst på å røre meg innimellom, har som sagt en stillesittende jobb denne gangen. Forrige gang la jeg på meg nesten ingenting i starten, men ganske mye siste trimester. Har hørt at dette kan snu, og håper jo det er tilfelle egentlig, er redd for både svangerskapsdiabetes og forgiftning. Men er jo i utgangspunktet slank og normalvektig, så skal høre med lege/jordmor neste gang hva de tenker..
Har startet på Positiv Fødsel-kurset igjen. Det har blitt fornyet siden sist, så er litt ny info og bedre struktur syns jeg. I tillegg vet jeg jo mer hva jeg går til. Er ikke så redd for selve fødsel denne gangen, men iom at jeg hadde styrtfødsel sist, sa jordmor at dersom fødsel starter med vannavgang igjen, burde jeg ringe 113. Og DET stresser meg litt. Marerittet er å føde i bilen i en grøft på vei til sykehuset liksom. Da velger jeg mye heller i en ambulanse. Men jeg vil veldig gjerne rekke frem!! Hadde aktiv fødsel på ca en time sist, og det er 25 min til sykehuset, så ja.. Beroligende ord og erfaringer mottas med takk
Ellers skinner solen på østlandet, og det er altså så herlig. Jeg blir GLAD av SOL!! Så nå skal jeg logge av PCen, rusle meg en tur ned til treningssenteret og ta en liten styrkeøkt. Blitt få av dem dette svangerskapet pga. utmattelse og mye jobb etc, men nå har jeg endelig tid til å roe ned og prioritere slike ting.
TP