Baby med eksem

Frk.rose

Elsker forumet
Himmelbarn
Septemberhjertene 2018
lurer på eller er ganske sikker på at lille her på fem mnd har eksem. Noen her med erfaring på området? Hun har slitt med diaré i tre uker og eksemet kom samtidig, kan det ha noe sammenheng? Har vært i kontakt med lege to ganger. Første gang ville de ikke ta henne inn fordi hun spiser /drikker bra og er blid. Andre gang jeg ringte ville de heller ikke ha oss inn, men ville ha en avførings prøve. Den er levert men ikke fått svart på ennå, når jeg spurte om eksemet fikk jeg til svar at « det er det mange som har» har også prøvd å ringe helsesøster som skulle ringe opp igjenn, hun ringte aldri tilbake, men har time der neste fredag. Vi ammer ikke, hun får Nan sensilac og en porsjon grøt om dagen. Hun er rød og tørr i kinna, eksemet er rundt halsen og litt ned på brystet, har også noen røde tørre flekker rundt om. Vi skal fortsatt mase mer på legen, må jo finne ut av dette her.
 
Bruker ho ull? Ikkje at det har noko med mage-problema å gjere, men sånne røde, tørre flekkar er litt typisk for ull-reaksjon.
 
Vi har samme greiene her. Kinn/hals/bryst/litt på skuldre og bak knær/på lårene. Jeg skal på helsestasjonen på tirsdag, skal forhøre meg med helsesøster da, kan gi lyd hvis jeg får relevant info om hva det kan være :) Skal skippe grøt et par dager nå for å se om det er det som er synderen. Håper for all del ikke det er ull, da det stort sett er det han har på seg.
 
Her har vi også mange tørre flekker, regner med det er atopisk eksem. Holder det ved like ved å bruke A-derma sin krem for veldig tørr hud. Finnes også kortisonkremer som der er mulig å få resept på hvis andre ting ikke hjelper. Miniderm er også noe vi brukte mye på førstemann.
 
Jeg har lang tids erfaring med eksem på meg selv og datter på 5 har også antydninger til dette, men med mine egne erfaringer, har vi holdt det veldig i sjakk hos henne.

På oss skyldes eksemet stort sett ytre påvirkninger. I leddene (knehaser, albuer) er det ofte svette og overskuddsfett fra huden og uten forsiktig vask med jevne mellomrom, så hoper dette seg opp og skaper eksem. (Dette har jeg også sett på lillebror om vi ikke har vært nøye med å rengjøre i hudfolder, eller i kinnene hvis vi ikke har vært så nøy med å rengjøre ansiktet et par ganger daglig fra sikkel).

Jeg bruker endel kremer selv, men det aller viktigste tiltaket er å holde huden ren. Jeg bruker ikke noe særlig såpe på hverken meg selv eller barna og rennende vann og en myk klut for å få vekk smuss holder.

Kremer påfører jeg etter vask. Regelen hos oss er: skal det påføres krem, så SKAL huden først rengjøres med vann. Er huden sår, så bruker jeg helst rennende vann og hånden for å vaske, og klapper huden tørr med en klut eller et håndkle etterpå.

Min aller verste periode var da jeg klattet på med aderma-krem oppå alt utlett uten særlig rengjøring av huden. Var dekket med røde flekker på hele kroppen og dusj var veldig smertefullt. Aderma-krem som fuktighetskrem til min kropp er nå helt topp, så ikke noe i veien med selve kremen, men bruken.

Jeg har veldig dårlig erfaring med oljebad som ofte anbefales til barn og voksne med eksem. For meg blir huden helt umulius med oljebad. Jeg bruker derfor heller IKKE olje i badevannet til babyen.


Håper du kan se om noe av dette kan hjelpe dere. Eksem er vondt å ha og vondt å se på barna.
 
Be fastlegen henvise dere til barnelege, så lille blir utredet skikkelig.

Frem til da så ville jeg holdt bading til minimum 2 ganger i uken med olje i vannet, ikke bruk såpe, ikke bruk vaskemiddel med parfyme, ikke bruk ull og smør med feit fuktighetskrem minst 2 ganger om dagen.
 
Jeg har lang tids erfaring med eksem på meg selv og datter på 5 har også antydninger til dette, men med mine egne erfaringer, har vi holdt det veldig i sjakk hos henne.

På oss skyldes eksemet stort sett ytre påvirkninger. I leddene (knehaser, albuer) er det ofte svette og overskuddsfett fra huden og uten forsiktig vask med jevne mellomrom, så hoper dette seg opp og skaper eksem. (Dette har jeg også sett på lillebror om vi ikke har vært nøye med å rengjøre i hudfolder, eller i kinnene hvis vi ikke har vært så nøy med å rengjøre ansiktet et par ganger daglig fra sikkel).

Jeg bruker endel kremer selv, men det aller viktigste tiltaket er å holde huden ren. Jeg bruker ikke noe særlig såpe på hverken meg selv eller barna og rennende vann og en myk klut for å få vekk smuss holder.

Kremer påfører jeg etter vask. Regelen hos oss er: skal det påføres krem, så SKAL huden først rengjøres med vann. Er huden sår, så bruker jeg helst rennende vann og hånden for å vaske, og klapper huden tørr med en klut eller et håndkle etterpå.

Min aller verste periode var da jeg klattet på med aderma-krem oppå alt utlett uten særlig rengjøring av huden. Var dekket med røde flekker på hele kroppen og dusj var veldig smertefullt. Aderma-krem som fuktighetskrem til min kropp er nå helt topp, så ikke noe i veien med selve kremen, men bruken.

Jeg har veldig dårlig erfaring med oljebad som ofte anbefales til barn og voksne med eksem. For meg blir huden helt umulius med oljebad. Jeg bruker derfor heller IKKE olje i badevannet til babyen.


Håper du kan se om noe av dette kan hjelpe dere. Eksem er vondt å ha og vondt å se på barna.
Mye bra her! Jeg har selv hatt/har mild form for atopisk eksem, og min eldste sønn har det. Vi bruker canoderm som vi får på blåresept. Usikker om det anbefales til babyer men det vet nok legen.
Han har blitt kledd i ull med bomull innerst. Nå for tiden er det lett å kjøpe varme klær uten at det MÅ våre ull. Heldigvis :)
Viktig med rengjøring, og obs obs, vann tørker ut huden, så her smører vi alltid etter vask, ellers blir huden tørr og ru. Jeg driver med forebygging av de små nå, og håper de slipper unna. Ene her har litt antydning i ansiktet og på armen, men holder rent og smører med feit krem.
Bader ikke i olje, men bruker en "såpe" som heter Epoch som jeg fikk anbefalt av noen. Ser ut til å funke bra her :)

Noe som også er veldig viktig er å smøre minst 30 minutter før dere skal ut (i kulden) , slik at kremen får trukket godt inn, hvis ikke kan det gjøre vondt verre!

Du får nok svar og hjelp hos legen :) håper det bare er mild form.
 
Bruker ho ull? Ikkje at det har noko med mage-problema å gjere, men sånne røde, tørre flekkar er litt typisk for ull-reaksjon.
Ja, og har hamstret det også:sorry: fillern. Får gå noen dager uten å se.
 
Tusen takk for bra svar, dere er gull altså. Så mange gode råd å tips.
Helsesøster ringte meg i dag ( hadde vært syk) hun mente det var litt rart om vesla skulle ha melke prot allergi og vi ikke har merka noe før nå, har delamma så Nan har hun fått fra dag en. Må jo le litt også da og har følt meg litt småhysterisk ang dette, for i dag har det kunn vært to dritt bleier. Kutta ut å gi henne fruktmos for ei ukes tid siden, kan jo ha vært det eller rett å slett virus. Vi får se hvordan magen er i dagene fremover og hva prøven sier. Eksemet fikk jeg beskjed om å holde reint og tørt og smøre, hun sa det ofte var fukt og gnissing fra klær som kunne være årsak til utslettet og at det nødvendigvis ikke var eksem. Men jeg syns det ser ille ut så vi får se.
Men det med ull har jeg faktisk ikke tenkt på, men veit jo at fler ikke tåler det på huden
 
lurer på eller er ganske sikker på at lille her på fem mnd har eksem. Noen her med erfaring på området? Hun har slitt med diaré i tre uker og eksemet kom samtidig, kan det ha noe sammenheng? Har vært i kontakt med lege to ganger. Første gang ville de ikke ta henne inn fordi hun spiser /drikker bra og er blid. Andre gang jeg ringte ville de heller ikke ha oss inn, men ville ha en avførings prøve. Den er levert men ikke fått svart på ennå, når jeg spurte om eksemet fikk jeg til svar at « det er det mange som har» har også prøvd å ringe helsesøster som skulle ringe opp igjenn, hun ringte aldri tilbake, men har time der neste fredag. Vi ammer ikke, hun får Nan sensilac og en porsjon grøt om dagen. Hun er rød og tørr i kinna, eksemet er rundt halsen og litt ned på brystet, har også noen røde tørre flekker rundt om. Vi skal fortsatt mase mer på legen, må jo finne ut av dette her.
Jeg ville bare si at flere jeg kjenner, inkludert mini her fikk diaré etter en stund på sensilac så vi er tilbake igjen på vanlig nan.
 
Tusen takk for bra svar, dere er gull altså. Så mange gode råd å tips.
Helsesøster ringte meg i dag ( hadde vært syk) hun mente det var litt rart om vesla skulle ha melke prot allergi og vi ikke har merka noe før nå, har delamma så Nan har hun fått fra dag en. Må jo le litt også da og har følt meg litt småhysterisk ang dette, for i dag har det kunn vært to dritt bleier. Kutta ut å gi henne fruktmos for ei ukes tid siden, kan jo ha vært det eller rett å slett virus. Vi får se hvordan magen er i dagene fremover og hva prøven sier. Eksemet fikk jeg beskjed om å holde reint og tørt og smøre, hun sa det ofte var fukt og gnissing fra klær som kunne være årsak til utslettet og at det nødvendigvis ikke var eksem. Men jeg syns det ser ille ut så vi får se.
Men det med ull har jeg faktisk ikke tenkt på, men veit jo at fler ikke tåler det på huden


Jenta mi får lett slikt utslett og det kan se veldig gale ut til tider.

Men etter endel observasjon jar jeg funnet ut årsaken.

Om hun blir litt fuktig og varm/klam kommer det veldig fort. Og det skjer da gjerne når hun slever eller gulper litt og det kommer i dobbelhaken og nedover brystet feks skjer det veldig fort. Tørker jo bort alt det jeg ser men hun slever jo sånn at det er ikke altid så lett å få bort alt eller oppdage med det samme.

Hun er veldig varm av seg, og kan skjelden bruke ull, nettopp fordi hun blir varm, svett og klam av ullet lett og da får hun slik varmeutslett. Har hun på seg ull i riktig «temperatur» så reagerer hun ikke. Men dvs. Hun bruker skjeldent ull inne i vanlig romtemp for det blir for varmt for henne rett og slett.

Etter jeg har lagt merke til hvorfor det har kommet utslett er det lettere å unngå at hun får det:)

For å forbygge og behandle utslettett bruker jeg potetmel. Har på potetmel på henne i nakken og rundt hvor det lett blir litt klamt, men lar ikke det ligge mengder med potetmel, tørker lett bort det overflødige slik at det bare et er tynt fint lag som ligger igjen, og da er hun ikke så klam lenger. Det har gjort UNDERVERKER for utslettet og er ofte uten noe utslett der nå:)
 
Ser du har fått mange bra svar, men kan jo dele min erfaring også. Jeg har selv atopisk eksem, og mistenker at lillebror har det også. Han har generelt tørr hud og røde flekker på kroppen og i ansiktet, særlig i kinnene, haka, panna og det ene øyelokket. Han klør en del og må sove med votter ellers klorer han seg bare opp i ansiktet. Men både helsesøster og fastlegen har ment at det bare var tørr hud og gitt råd om å bruke fuktighetskrem. Det jeg gjorde var å ta bilder av huden de dagene det var værst. Bestilte ny time hos fastlegen, men den dagen vi var der var han typisk nok ganske fin i huden. Men viste legen bildene og da var hun ganske enig i at det var noe mer enn tørr hud. Fikk råd om å bruke den mildeste kortisonkremen (som ikke er reseptbelagt) i ansiktet der hvor han klødde (bortsett fra rundt øynene og munnen), og trappe smøringen gradvis ned for å unngå oppbluss.

Virker det som om babyen din klør i huden? Håper uansett du finner ut av det!
 
Back
Topp