Baby i tverrleie uke 37+3 - føden virker brydd

Ka90

Første møte med forumet
Hei!
Lokal jm kjente at det var tomt i bekkenet og at mini ligger trolig i tverrleie. Ho snakka med føden og henviste for å sjekke det men der var beskjeden å vente.
Det skal sies at dette er nr.3 og vi bor et par timer unna sykehuset.
Da jeg ringte føden selv og sa hva min bekymring er så virket de brydd og mente det ikke var nødvendig med en ekstra tur ned for det. Kunne vente på timen jeg skulle få på et tidspunkt. Et litt spnn: jaja, du får komme ned hvis det er så nødvendig men det er jo ikke aktiv fødsel.
Noen som har erfaring med hvor lang ventetiden kan være på å få en slik time? Hadde det bare ikke vært så langt til sykehuset hadde det ikke vært noe bekymring…
 
Er vel heller den at de håper babyen får snudd seg. Når det er nr 3 kan de feste seg dagen før eller under fødsel.. I tverr får de gjort stort lite, hvis ikke det går med vending blir det keisersnitt uansett. Siden du ikke er i fødsel er det bare å håpe lille driver litt akrobatikk :)
 
Oi, det synes jeg var spesielt. Jeg fikk henvisning og time til ultralyd i uke 37 med nummer 4 pga avvikende leie. Henvist fredag, time tirsdag. Fødsel nøyaktig 1 uke senere.
 
Sniker: Min lå i ustabilt leie helt til aktiv fødsel. Ingen brydde seg nevneverdig om det på kontrollene på slutten, men fikk beskjed om at jeg måtte legge meg flatt ned ved evt vannavgang. Jeg er tredjegangs, og babyen hadde god plass. Den ene dagen lå han på tvers, neste dag hodet ned, og så alle posisjoner dagen etter osv. Det ble vurdert ks da fødselen startet, siden han lå på tvers, men han snudde seg til hodeleie i løpet av latensfasen. Han roterte kjapt og enkelt og kom ut i riktig posisjon (ikke stjernekikkert).
 
Hvordan går det? Noe nytt?
Som oftest snur barnet seg til et lengdeleie når du får rier. Hvis ikke blir det keisersnitt. Som nevnt over bør du legge deg ned dersom du får vannavgang og barnet fortsatt ligger i et tverrleie.
 
Back
Topp