Baby gulp/oppkast

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei:) Jenta mi er snart seks uker. Hun har hele tiden hatt god matlyst og slitt litt med luft, men hun har rapet fint så det har ikke vært noe problem. De siste 2-3 dagene har dette endret seg veldig.. Hun spiser fortsatt, men hun får ikke rapet på tross av tydelig ubehag med magen/luft. Å hun kaster opp etter hvert måltid og litt ellers. Det som kommer opp er store mengder og slimete. Det kommer i "omganger" etterhverandre. Har søkt litt på nett og funnet ut at det definitivt er oppkast og ikke gulp. Hun brekker seg og har som sagt tydelig vondt. Hun gir også tegn til magevondt under amming, noe hun aldri har gjort før..føler ikke at hun svelger mer luft enn før, heller mindre! Noen som har innspill eller har opplevd lignende? Vi fullammer. Blir veldig glad for svar:)
 
Hei!

Dette er helt normalt, og kommer av at magen hennes vokser, men forståelsen for hvor mye hun trenger å spise, ikke henger helt med, så det blir fort for mye mat for magen.
Litt melk i vrangstrupen, for mye mat i magen, eller litt slapp lukkemuskel (som er veldig vanlig hos små) kan gjøre at hun gulper/kaster opp.
Hvis hun går opp i vekt, spiser godt og har våte bleier(og bæsj), ville jeg ikke bekymret meg med det første.

Min sønn holdt på sånn fra fødselen av, og til han var 3-4 mnd gammel, og det var/er ikke noe galt med ham. ;)

Nevn det for helsesøster/lege hvis du er veldig bekymret, men ikke automatisk tenk det verste.

Du kan massere magen og ryggen hennes, ta en rapepause i ammingen, la henne ligge litt på magen, og bære henne med magen mot underarmen din.
Det kan hjelpe litt.

(Jeg sier ikke at det ikke kan være andre underliggende årsaker til dette, men at det er ganske vanlig, uten at noe er galt. ;) )
 
Heisann. Denne var feilposta på FAQ. Eg flytta den til Generelt for deg, så får du nok litt fleire svar. :)
 
Frøkna mi kasta opp flere ganger daglig en periode fra 4-6 uker ca. Tror ikke det er farlig, min bolle har ikke tatt skade av det :)
 
Kanskje hun reagerer på noe du har spist? Løk eller kål f.eks?

Ville nok nevnt det for helsesøster på neste kontroll :)
 
Kan hende hu har litt slim i halsen også. Når storesøster var skikkelig forkjøla her så kastet de begge opp slim. Men lillebror hadde ikke andre symptomer. Han gulper til tider ekstra mye også. Gir flaske så ser en sammenheng med økning i melk. Jo mer han spiser i forhold til dagen før jo mer gulper han. Er jo lettere for oss som gir mme å se hvor mye de får I seg i forhold til gulp og oppkast.
 
Sensitiv for melk? Jenta mi hadde mye magevondt og kastet opp og gulpet en del. Etter at jeg tok det opp med hs, så kuttet jeg ut melkeprodukter og det tok noen få dager, så var hun mye bedre.
 
Sensitiv for melk? Jenta mi hadde mye magevondt og kastet opp og gulpet en del. Etter at jeg tok det opp med hs, så kuttet jeg ut melkeprodukter og det tok noen få dager, så var hun mye bedre.
Burde egentlig testes av en lege. Jeg trudde sønnen min var det. Men de testet han og han var ikke det. Synes nesten det er uting å ikke teste det etter at han hadde alle symptomer på det men var ikke melkeprodukter han reagerte på. Det gikk over av seg selv og gir malt til kvelden som hjelper masse.
 
Back
Topp